Re: Babo, Kobito, Kobieto

From: "Iwona" <i...@W...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Babo, Kobito, Kobieto
Date: Sun, 22 Feb 2004 18:31:41 +0100

my friend fen ( f...@...pl ) wrote :

> dla pań
> Co czuje kobieta gdy słyszy od faceta Babo i kobieto.
Czułabym oburzenie, bez względu na ton i kontekst.

>Które wolałaby bardziej usłyszeć, jaki oddżwięk budzą te dwa słowa.
Żadnych z tych, są ładniejsze słowa. (oddźwięk-opiszę poniżej)

> moje zdanie:
> taki paradosik malutki
>
> Babo- jest pojęciem mniej oficjalnym, bardziej ciepłym, żartobliwym, takim
> swojskim i absolutnie nie obraźliwym (oczywiście w normalnej rozmowie).
Oczywiście to twoje zdanie...ale gdzie ty tu widzisz ciepło, chyba, że ta
BABA właśnie pali w piecu(?), a żartobliwe - wcale...
Słowo "baba" w mowie potocznej odnosić się może do kobiety
starej/zaniedbanej/brudnej/flejtuchowatej/wiejskiej itp. (znajdujemy podobne
określenia w literaturze).
W normalnej rozmowie normalni mężczyźni nie używają zwrotów: BABO, chyba, że
brak im ogłady i szacunku dla pań.

> Kobieto - wydaje mi się że bardziej jest szorstkie, takie mniej swojskie,
> chyba że w kontekście żartu, to tak.
To też twoje zdanie...
Jest to nazwa płci tzw.pięknej. Samo słowo KOBIETA jest samo w sobie czymś
pięknym, dostojnym, pełnym szacunku, wyniosłości.
IMHO nie wypada zwracać się do kobiety używając tej formy, jeśli już -
lepiej ją zmiękczyć - kobietko, ale tu też bym się doczepiła.

> a Kobito, to takie pośrednie między jednym a drugim.
Wg mnie jest lekceważące.

> ale wszystko zależy od kontekstu i atmosfery rozmowy.
> Sam, wolę jeśli już z tych wybierać mam to babo, kobito, a jeśli mówię
> Kobieto, to koniecznie dodaję jakieś słówko , aby zmiękczyć: np. Kobieto
> kochana, kobieto cudowna itd...
Jeśli twoja/e baba/kobita-kochana/cudowna to lubi i jej nie przeszkadza, to
ok.
Miej natomiast na uwadze uszy innych, którzy mogą być świadkami takich
zwrotów. Jeśli nie powiedzą ci tego wprost, to na pewno pomyślą - nie zawsze
pozytywnie o tobie/o niej.

Jakby tych słów nie wypowiedzieć, dalekie są od czułości. Przeciwnie -
kojarzą się z poniżeniem kobiety i wyższością męską nad nią - "Ja jestem
twoim Panem i Władcą".

Pzdr.
Iwona