Re: Baca na gałęzi, czyli Little Dorrit i testy.:-)

From: "PowerBox" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Baca na gałęzi, czyli Little Dorrit i testy.:-)
Date: Mon, 17 Jun 2002 12:03:12 +0200

> trwałość związków) - zatrzymała się jednak na etapie wielkiego
> entuzjazmu testowego (od lat 1950 do najwyżej lat 1970).:-)))

- od razu mówię, że nie mam za dużego pojęcia o testach psychologicznych.
Natomiast skądś tam wiem, że wielu badaczy nadal zajmuje się różną
psychometrią. Być może jedne rzeczy bardziej się pod to nadają inne zupełnie
nie i dokonujecie z Dorrit zbytnich uogólnień. Nie mam pojęcia. Wiem
natomiast, że zaczęto wykorzystywać sieci neuronowe w psychometrii. Można
dzięki nim sporo się dowiedzieć o świecie. Na przykład interesuje nas
powiedzmy zdolność koncentracji. Badacz zbiera bazę danych różnych
przypadków jednostkowych. Ocenia każdego i mierzy jakoś tam całą gamę
różnych czynników, które jego zdaniem potencjalnie mogą mieć wpływ na
koncentracje. Czyli mierzy powiedzmy wiek, wykształcenie, płeć, kolor oczu,
subiektywną samoocenę, czas wykonywania zadań itd. Potem wrzuca wszystko na
komputerowy model sieci neuronowej. Sieć dokonuje ogromnych obliczeń i "na
końcu" widać, że jedne cechy mają jakiś wpływ(czasem ogromny) inne nie dają
żadnej sensownej korelacji dla koncentracji jednostki.