Bambus

11. Data: 2006-05-18 21:18:49

Temat: Re: Bambus
Od: "skryba" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
news:e4i94n$378$1@nemesis.news.tpi.pl...
> No chyba ze byłem wyjatkowo zabawny.

Fakt
:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
))
:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
:-))))))))))))))))))))))))))))
:-))))))))))))))))))
:-))))))))))))
:-)))))))
:-)

Pozdrawiam pogodnie skryba

12. Data: 2006-05-19 03:19:29

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> Do sierpnia jeszcze troszkę czasu zostało, a narazie to co wystaje
> z ziemi wygląda wyjątkowo paskudnie.Zeszłoroczne zeschnięte liście
> trzymają się tak mocno,że trzeba by nożyczkami przystrzyc.

Te liscie same obleca - potrzeba do tego pare dni cieplej i deszczowej
pogody.
Znacznie lepiej by wygladal, gdybys go duza iloscia sniegu przysypal na
zime.
Tak na marginesie, mowisz o swoim Pleioblastusie simonii?

Pozdrawiam,
Bpjea

13. Data: 2006-05-19 03:36:11

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> posadz tam wierzby
> to bardzo dobry teren dla nich
> a sa to rowniez jesli nie bardziej ozdobne jak bambusy

Od kiedy to jestes takim pesymista odnosnie bambusow? ;)
Fakt faktem, ze trzeba byc zapalencem i znosic cierpliwie wszelkie
niepowodzenia. Spodziewalem sie, ze taka zima jak ostatnia przemrozi moje
bambusy. Jestem pomimo to z nich zadowolony, bo nawet najwrazliwszy z nich
ma juz centymetrowej grubosci kielki a beda w tym sezonie jeszcze grubsze :)

Bambusowy zywoplot ok. 5 m wysokosci? - tylko z najodporniejszych
Phyllostachysow, jak P. bissetii, P. nuda, P. aureosulcata i moze
ewentualnie jeszcze jakis. Najwyzsze z Fargesii (dla naszego klimatu) tez
moga w dobrych warunkach do pieciu metrow dorosnac.
Poglad, ze bambus szybko rosnie, jest prawdziwy tylko w pewnych okreslonych
okolicznosciach. Szybko rosnie rozrosnieta roslina, dobrze zadomowiona, a
szybki wzrost trwa ok. 1,5 miesiaca, by pozniej wypuszczac jedynie nowe
liscie.

Zeby sie Osadnik do bambusow nie zrazil, niech zasadzi wierzbe faktycznie :)
Bambusa moze jednego, tak zeby sie z nim oswoic ;)

Pozdrawiam,
Bpjea

14. Data: 2006-05-19 04:42:59

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zime.
> Tak na marginesie, mowisz o swoim Pleioblastusie simonii?

Po śnieg musiałbym jechać w góry.Badyle mają ponad metr wysokości.
Porządny deszcz spadnie u nas w listopadzie.
Właśnie ten simonii z jasnym paskiem w środku liścia wygląda porządnie,
ale w namiocie.W gruncie wcale nie wygląda, jeszcze śpi.
Pozdrawiam.Mirzan

15. Data: 2006-05-19 06:52:45

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Od kiedy to jestes takim pesymista odnosnie bambusow? ;)
:)))
po tegorocznej zimie
:)

> [...]
> nich
> ma juz centymetrowej grubosci kielki a beda w tym sezonie jeszcze grubsze
:)
ogladalem wczoraj swoje kepy Ph. aurea
mial on u mnie juz 3 metrowe lozy ale w tym roku jeszcze nie odbil
:)
padla mi tez chyba sadzonka Ph.aureosulcata f. aureocaulis
drugi rok w gruncie
:)
narazie nic sie nie dzieje z Fargesia Jiuzhaigou
a juz byla ladnie rozrosnieta i zamierzalem zrobic troche sadzonek
:(
inne bambusy juz sie powypuszczaly
wiec przezyly zime
:)

> Bambusowy zywoplot ok. 5 m wysokosci? - tylko z najodporniejszych
> Phyllostachysow, jak P. bissetii, P. nuda, P. aureosulcata i moze
> ewentualnie jeszcze jakis.
:)
mrozoodpornosc Ph.bissetiiego jest przewartosciowana
mi coraz bardziej podoba sie Bashania qingchengshanensis
:)
ma ona juz metrowej wysokosci tegoroczne pedy
inne sa daleko za nia w tyle
:)

> Zeby sie Osadnik do bambusow nie zrazil, niech zasadzi wierzbe faktycznie
> :)
> Bambusa moze jednego, tak zeby sie z nim oswoic ;)
:))))
dokladnie tak samo mysle
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

16. Data: 2006-05-19 19:01:55

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> ogladalem wczoraj swoje kepy Ph. aurea
> mial on u mnie juz 3 metrowe lozy ale w tym roku jeszcze nie odbil
> :)

P. aurea rosnie u mnie najdluzej. Pozwalam sie mu rozrastac i teraz potrzeba
by na prawde syberyjskich mrozow, zeby padl :) W tym roku takze powinien byc
trzymetrowy a moze nawet wyzszy.

> padla mi tez chyba sadzonka Ph.aureosulcata f. aureocaulis
> drugi rok w gruncie
> :)

Czasem tak jest - na mizerna sadzonke nie ma rady...

> narazie nic sie nie dzieje z Fargesia Jiuzhaigou
> a juz byla ladnie rozrosnieta i zamierzalem zrobic troche sadzonek
> :(

Jesli bylaby to forma F. murieliae, to powinna juz zaczac rosnac. Z tego co
piszesz moze to faktycznie byc jakis inny bambus z tego rodzaju i dlatego
okreslany jedynie pod nazwa handlowa 'Jiuzhaigou'.
Widzialem, ze niektorzy zaliczaja go do F. murieliae.

> mrozoodpornosc Ph.bissetiiego jest przewartosciowana [...]

To zalezy o jakiej odpornosci bissetiiego slyszales ;) Ja stawialbym go na
rowni z P. aureosulcata.

> mi coraz bardziej podoba sie Bashania qingchengshanensis [...]
> ma ona juz metrowej wysokosci tegoroczne pedy
> inne sa daleko za nia w tyle

Bashania po prostu wczesniej wypuszcza, a czy lepiej zimuje, to sie okaze.
Moja bashania ma sztywniejsze pedy niz phyllostachysy i trudniej ja nagiac,
zeby moc lepiej sniegiem przysypac. B. fargesii przezimowala wzglednie
dobrze.
W miare postepujacego spadku temperatury dosc dlugo miala zdrowe liscie.
Metrowe pedy ma juz u mnie w gruncie P. aureosulcata f. aureocaulis.
U niego widze minimalny regres - widocznie zbyt lekkomyslnie prawie w ogole
go nie okrylem.
Nie sama niska temperatura ale czas jej trwania byl moim zdaniem
istotniejszy w przypadku bambusow.

Pozdrawiam,
Bpjea

17. Data: 2006-05-19 19:06:03

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> Po śnieg musiałbym jechać w góry.Badyle mają ponad metr wysokości.
> Porządny deszcz spadnie u nas w listopadzie.

U nas od wczoraj leje - wspaniala pogoda, bo juz zaczalem sie martwic susza.

> Właśnie ten simonii z jasnym paskiem w środku liścia wygląda porządnie,
> ale w namiocie.W gruncie wcale nie wygląda, jeszcze śpi.

Czyli jak rozumiem, masz dwa egzemplarze tego samego gatunku?

Pozdrawiam,
Bpjea

18. Data: 2006-05-19 20:08:46

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> potrzeba
> by na prawde syberyjskich mrozow, zeby padl :) W tym roku takze powinien
u mnie nie bylo mrozno
rzad minus 22 tyle
ze w polu i z 10 centymetrow sniegu
i zadnego z bambusow nawet takiego Ph.aurea nie okrywalem

> Czasem tak jest - na mizerna sadzonke nie ma rady...
:))))
faktycznie nie byla zbyt wielka
:((((

> [...]
> okreslany jedynie pod nazwa handlowa 'Jiuzhaigou'.
> Widzialem, ze niektorzy zaliczaja go do F. murieliae.
nie do F.murieliae a raczej do Fargesi nitida
:)

> To zalezy o jakiej odpornosci bissetiiego slyszales ;) Ja stawialbym go
> na
> rowni z P. aureosulcata.
:)
porownujac dwie tej samej wielkosci sadzonki
posadzone obok siebie w tym samym czasie
to Ph.aureosulcata f spectabilis lepiej zimuje
:)
w obu bambusach praktycznie padly wszystkie ubiegloroczne lozy
ale Ph.aureosulcata wypuscil ich juz znacznie wiecej
niz bylo w ubieglym roku i sa grubsze niz byly w ubieglym roku
:)
Ph.bissetii jak narazie odbil paroma cienkimi pedziakmi
i daje raczej male szanse jemu aby byl wiekszy niz w ubieglym roku
:((((

> [...]
> nagiac,
> zeby moc lepiej sniegiem przysypac. B. fargesii przezimowala wzglednie
:)
dobre zimowanie Bashani moze sprawiac
ze predzej odbija ona wiosna
:)
jej dobre zimowanie w gruncie
moze wyplywac z bardzo glebokiego prowadzenia pedow
w ubieglym roku prowalem chwytac ja w donice
:)
pedy ktorymi sie rozchodzila znalazlem an okolo pol metra pod ziemia
a jak wiesz wiekszosc bambusow korzeni sie bardzo plytko
:)
> [...]
> Metrowe pedy ma juz u mnie w gruncie P. aureosulcata f. aureocaulis.
> U niego widze minimalny regres - widocznie zbyt lekkomyslnie prawie w
:)))))
ja okrylem tylko Paulownie
a bambusy mialy sobie same radzic
:)
> Nie sama niska temperatura ale czas jej trwania byl moim zdaniem
> istotniejszy w przypadku bambusow.
:)
czy zimy w Chinach trwaja krocej niz u nas
?

19. Data: 2006-05-19 22:26:13

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

> nie do F.murieliae a raczej do Fargesi nitida

Prawdopodobnie ani ta ani ta. Zostawmy botanikom klasyfikacje odm.
'Jiuzhaigou' :)
A czy wiesz ktory numer tej odmiany masz? Podobno jest ich pare i sie nieco
roznia.

> [...]
> Ph.bissetii jak narazie odbil paroma cienkimi pedziakmi
> i daje raczej male szanse jemu aby byl wiekszy niz w ubieglym roku

Ja moge bissetiiego zestawic z P. aureosulcata f. aureocaulis.
Zestawienie wskazuje wyrazna wyzszosc P. bissetii. Nie tylko dobrze
przezimowal ale i wypuscil az siedem nowych pedow i wszystkie grubsze od
zeszlorocznych dwoch. Jeden z nowych pedow srednicy ok. 1 cm.
Jak na mala sadzonke, to duzo.
P. aureosulcata (znacznie wiekszy wczesniej od P. bissetii) wypuscil jak
dotad szesc pedow, niezbyt imponujacych w stosunku do poprzednich.
Moja bashania przezimowala gorzej od P. bissetii. Wypuscila pomimo to troche
wczesniej, co widocznie ma w genach. Nie moze zaprzeczyc, ze glebiej
wedrujace klacze bedzie mniej narazone na mroz ale nawet na glebokosci tych
paru do parunastu centymetrow klacza sa bezpieczne, bo dodatkowo snieg
zwykle jest (w tym roku duzo bylo).
Dodatkowo sciolkuje pod bambusami, co zapewni im nie tylko lepsze zimowanie
ale tez wiecej wilgoci.
A moze Twoj P. bissetii byl z lewego zrodla? ;) Moze ten klon tak ma, ze
jest wrazliwszy niz zwykle?
W USA np. sa dostepne dwie wersje, zwykla i karlowa, ktora to ma byc
odporniejsza i podobno to ona jest czesciej spotykana w Europie, jak
twierdza Amerykanie.

> czy zimy w Chinach trwaja krocej niz u nas
> ?

Zalezy gdzie w Chinach. W Pekinie np. gdzie zdarzaja sie duze mrozy, w tym
roku bylo o miesiac wczesniej +20 stopni niz u nas. Ponadto teraz zdazylo
juz tam byc ponad 30 stopni C.
Ciepla jesien tez troche dluzej tam trwa. Nie bez powodu pisze o Pekinie. Z
tamtad pochodza niektore bambusy, ich formy (podobno szczegolnie odporne)
sprowadzone do Europy (P. propinqua 'Li Yu Gan' i P. aureosulcata 'Alata').
One na pewno nie wywodza sie tylko z tego rejonu, tylko akurat tam w parkach
rosly i te konkretne klony zostaly sprowadzone. Niemniej mialy troche
cieplej niz u nas.

Pozdrawiam,
Bpjea

20. Data: 2006-05-19 22:51:55

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> A czy wiesz ktory numer tej odmiany masz? Podobno jest ich pare i sie
> nieco
> roznia.
:)
przywiozl mi ja Calvi z Niemiec
opisana jako Faresia Jiuzhaigou
:)

> [...]
> przezimowal ale i wypuscil az siedem nowych pedow i wszystkie grubsze od
> zeszlorocznych dwoch. Jeden z nowych pedow srednicy ok. 1 cm.
:)
u mnie Ph. bissetii w ubieglym roku dorosl do okolo 120 cm
i byla to gesta kepa cienkich loz zajmujacych okolo pol metra kwadratowego
:)
Ph . aureosulcata f. Spectabilis w ubieglym roku to ze 20 loz
na okolo 1,50 m.kw i najwyzsze lozy mialy okolo 1,5 m
:)
w tym roku Ph. bissetii strzela na razie pojedynczymi lozami
ale poszedl na jokosc bo sa one znacznie grubsze od ubieglorocznych
:)
jeszcze nie mialem czasu usunac uschlych loz
dlatego trudno policzyc ile wychodzi dolem kielkow
bo wiedze tylko te ktore wyszly poza
:)
Ph . aureosulcata f. Spectabilis rosnie w duzym rozproszeniu
latwiej jest namierzyc mlode pedy
:)
ja swoich bambusow nie sciolkuje
chwasty usywam 'Dziabadexem"
:)))
dlatego min jeszcze nie roblem tam porzadkow
by nie uszkodzic jakis czajacych sie tuz pod zoemia mlodych pedow
:)

> [...]
> W USA np. sa dostepne dwie wersje, zwykla i karlowa, ktora to ma byc
> odporniejsza i podobno to ona jest czesciej spotykana w Europie, jak
:)
sadzonka kupiona byla na E-bayu w Niemczech
i na lewo zostala przewieziona przez granice
:)

> [...]
> juz tam byc ponad 30 stopni C.
> Ciepla jesien tez troche dluzej tam trwa. Nie bez powodu pisze o Pekinie.
wydawalo mi sie
ze uprawiane u nas bambusy tzw 'mrozoodoirne'
najczesciej pochodza z gor
gdzie jest zimniej niz na nizinach
ale w powietrzu jest wiecej wilgoci
:)