Budesonid - co to jest

11. Data: 2002-04-03 13:14:37

Temat: Re: Budesonid - co to jest
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

a...@w...pl wrote:

> Koleżanka jest osobą bardzo życzliwą,
> która w dzieciństwie była leczona hormonami
> (silna astma) i teraz jako osoba młoda (26l) jest dziewczyną bardzo
> schorowaną i częściowo obarcza za to leczenie hormonami.

1) pewnie nie była leczona wziewnymi sterydami (kiedy one właściwie weszły na
polski rynek?) - jeżeli była leczona doustnie, to powikłania mogą być rzeczywiście
bardzo poważne i pozostawić trwałe skutki

2) pytanie, na które nie będzie odpowiedzi: jak by wyglądała teraz, gdyby nie
leczono jej sterydami w ogóle? Medycyna nie potrafi na ogół udzielić odpowiedzi
jednostkowych, ale potrafi mniej lub bardziej dokładnie oceniać szanse. Astma była
kiedyś chorobą śmiertelną - czy nadal jest, to nie wiadomo - tak się pocieszam ;-).
Wśród przebadanych polskich stulatków żaden nie miał astmy - czyli żaden astmatyk
nie dożył do 100 lat - ale oni chorowali na astmę "w poprzedniej epoce", przed
wziewnymi sterydami i beta-mimetykami.

Leszek

12. Data: 2002-04-03 13:31:31

Od: p...@f...lublin.pl (Paweł Paroń) szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 03 Apr 2002 15:14:37 +0200, Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>
wrote:

>Wśród przebadanych polskich stulatków żaden nie miał astmy - czyli żaden astmatyk
>nie dożył do 100 lat

A może to oznacza, że astma z wiekiem zawsze przechodzi, np. po
dziewięćdziesiątce? Albo skutki uboczne skracają życie leczonym astmatykom?
Albo urodzeni 100 lat temu ludzie nie chorowali na astmę? :)

Paweł

13. Data: 2002-04-03 14:38:35

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Paweł Paroń" wrote:

> A może to oznacza, że astma z wiekiem zawsze przechodzi, np. po
> dziewięćdziesiątce?

Nie, oni NIGDY nie chorowali na astmę.

> Albo skutki uboczne skracają życie leczonym astmatykom?

Takie hipotezy trzeba okresowo rozpatrywać, i w historii medycyny zdarzały się
przypadki leczenia, które skracało życie. Jednak na podstawie wiedzy książkowej i
własnych doświadczeń (zarówno jako chorego, jak i lekarza) mogę z dużą pewnością
powiedzieć, że ta hipoteza jest w zbyt oczywisty sposób nieprawdziwa, żeby można było
obecnie uzyskać zgodę komisji etycznej na nieleczenie astmatyków, no i znajdź mi
astmatyka, który nie chce się leczyć.

> Albo urodzeni 100 lat temu ludzie nie chorowali na astmę? :)

Łatwe do obalenia. Obecny stulatek urodził się w rocznikach 18xx. Cofnij się o 30-50
lat w archiwach i znajdziesz mnóstwo osób umierających na astmę z roczników 18xx.

Dla uściślenia podam, że chodzi o grupę niewiele ponad 100 osób (niewiele więcej niż
sensowne minimum). Raczej zastanawiałbym się, czy w takiej grupie statystycznie
POWINIEN znaleźć się choć jeden astmatyk (obejrzeć częstość astmy w różnych
kategoriach wiekowych i sprawdzić, czy umierają, czy wchodzą w remisje - to drugie
niemożliwe, w ich czasach nieleczona astma powodowała trwałe i nieodwracalne
uszkodzenie płuc z wtórnymi powikłaniami ze strony serca); no i nie jest to badanie
prospektywne...

Leszek

14. Data: 2002-04-03 15:01:59

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 3 Apr 2002, Lech Trzeciak wrote:

> 1) pewnie nie była leczona wziewnymi sterydami (kiedy one właściwie weszły na
> polski rynek?) - jeżeli była leczona doustnie, to powikłania mogą być rzeczywiście
> bardzo poważne i pozostawić trwałe skutki

najprawdopodobniej domiesniowo podawanym diprophosem. Takie leczenie
bylo stosowane na calym swiecie w latach 80 i dawalo doskonale
efekty - niestety niewiele wiedziano wowczas o powiklaniach.
Sterydy stosowane wziewnie sa bezpieczne. Leczenie stosowane
jest od okolo 10 lat - wowczas ukazala sie pierwsza wersja konsensusu

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

15. Data: 2002-04-03 15:04:06

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 3 Apr 2002, Paweł Paroń wrote:

> Albo urodzeni 100 lat temu ludzie nie chorowali na astmę? :)

chorowali ale w znacznie mniejszej ilosci. Choroby alergiczne
sa chorobami cywilizacyjnymi z reguly bogatych spoleczenstw.
Znaczy to, ze w krajach biednych jest znacznie mniej przypadkow
astmy.

P.
----

16. Data: 2002-04-03 15:06:33

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> uszkodzenie płuc z wtórnymi powikłaniami ze strony serca); no i nie jest to badanie

zgadza sie, co z reguly powodowalo ciezkie inwalidztwo i przedwczesny
zgon w miare mlodych ludzi. Dzis w przypadku astmy jest to rzadkosc
natomiast tego typu powiklania zdarzaja sie w przebiegu przewleklej
obturacyjnej choroby plucnej ale jest to inna choroba ... .

P.
----

17. Data: 2002-04-03 19:55:51

Od: p...@f...lublin.pl (Paweł Paroń) szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 3 Apr 2002 17:04:06 +0200, Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>
wrote:

> [...]
>sa chorobami cywilizacyjnymi z reguly bogatych spoleczenstw.
>Znaczy to, ze w krajach biednych jest znacznie mniej przypadkow

Więc może na podstawie tego, że w takiej małej grupie stulatków nikt nie
chorował na astmę, nie można wcale powiedzieć, że z astmą nie dożywa się 100
lat? Bo może się dożywa, tylko przypadkiem nikt taki wśród nich się nie
znalazł? Albo to samo można powiedzieć o prawie każdej innej chorobie, bo
pewnie w tej grupie są tylko ludzie wyjątkowo zdrowi, którzy nie chorowali
także na inne choroby? Albo ludzie, którzy chorują na astmę, są bardziej
podatni również na inne choroby, które skracają życie?

W ogóle to bardzo ciekawe jak się robi takie badania, żeby wykryć związki
przyczynowe między różnymi zjawiskami (niekoniecznie w medycynie). Są może
jakieś strony, gdzie można o tym poczytać?

Paweł

18. Data: 2002-04-03 20:27:24

Od: "Sark" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lech Trzeciak" <l...@i...gov.pl>
napisał w wiadomości
> a...@w...pl wrote:

> lokalne w obszarach, które zetkną się z
podawanym w aerozolu lekiem. Występują one
> w części przypadków i najłagodniejszym jest
chrypka (narażona jest krtań, przez
> którą lek przelatuje w drodze do płuc),

A o czym mo ze świadczyć ból (i to nawet silny,
trudości w przełykaniu nawet śliny) gardła przy
przełykaniu ktory cofa się po zmniejszeniu dawki
Budesonudu Forte z zalecanej dawki 2x dziennie po
dwa wziewy (0,4 mg) na 2x dziennie jeden wziew
(0,2mg) ? (płukanie gardła wodnym roztwoerm
Gargarinu i mycie zębów po kazdym wziewie,
oczywiście tak)

> a chyba najgroźniejszym powierzchowne
> zakażenia grzybicze w górnych drogach
oddechowych.

A zdarzyło ci się mieć, czym się objawia ?

Sark

19. Data: 2002-04-03 21:59:45

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 3 Apr 2002, Sark wrote:

> A o czym mo ze świadczyć ból (i to nawet silny,
> trudości w przełykaniu nawet śliny) gardła przy
> przełykaniu ktory cofa się po zmniejszeniu dawki
> Budesonudu Forte z zalecanej dawki 2x dziennie po

o grzybicy jamy ustnej - najprawdopodobniej

P.
----

20. Data: 2002-04-03 22:05:27

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> lat? Bo może się dożywa, tylko przypadkiem nikt taki wśród nich się nie

to sa pytania po prostu na ktore nie da sie odpowiedziec bo nie zawieraja
precyzyjnego pytania i hipotezy, ktora moglaby podlegac potem badaniu.
Po prostu na takich pytaniach niemozliwy jest zaden porzadny research
ale rowniez rozmowa z lekarzem. Uciazliwosc ich polega na tym,
ze probuje sie cokolwiek udowodnic poprzez same zaprzeczenia.
To tak samo jesli negowaloby sie zwiazek przyczynowy palenia papierosow
z rakiem pluca na podstawie stwierdzenia, ze istnieja palacze, ktorzy
dozywaja 100 lat

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>