Re: Callicarpa

From: "Majka" <m...@z...szczecin.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Callicarpa
Date: Thu, 6 Feb 2003 16:04:59 +0100

Użytkownik "Bpjea" napisał
> Czy ktos z Was uprawia gatunki z rodzaju Callicarpa?
Szczegolnie jednak interesuja mnie
> gatunki:
> Callicarpa americana
> Callicarpa japonica
> Jakie sa szanse powodzenia uprawy gatunkow Callicarpa w Polsce?
> A co grupowicze powiedza na temat Vitex-ow? :)

Mam od trzech lat krzaczek Callicarpy, ale nie jestem pewna jaki. Po
obejrzeniu teraz różnych zdjęć, myślę, że C.americana.
Odmian w źródłach znalazłam więcej. Jest jeszcze C. bodinieri, C. dichotoma
i C. purpurea i inne, ale chyba nie wszystkie u nas dostępne. Podają tam, że
odporniejsze są C.americana (zone 6-7) i C. bodinieri (zone 6), a
C.dichotoma i japonica - zone 5. Inne mówią, że C.japonica to 6-8.
C.americana ma największe owoce z w/w (5-10 mm) i największe liście.
Wszystkie wymagają miejsca słonecznego do półcienistego. Ja z moim nie mam
żadnych problemów. Kwitł od razu po posadzeniu, jeszcze nigdy nie przemarzł
(Szczecin), chyba, że tej zimy padnie, bo jest bardzo paskudnie.
Wg mnie, C.japonica jest dużo mniej ładna niż pozostałe.

Też od trzech lat mam Vitex. Kupiłam go po obejrzeniu ładnych zdjęć i chęci
posiadania czegoś kwitnącego jesienią na niebiesko. Niestety, jestem
rozczarowana. Myślę nawet o wykopaniu go, bo nie spełnił moich oczekiwań.
Być może jest to moja wina, bo to ja nie spełniam jego wymagań, ale u mnie
kwiatów ma mało i małe, rośnie słabo. Mam teraz dużo ładniejsze krzewy
kwitnące jesienią - imponującą budleję i wdzięczny Caryopteris.
Może Tobie będzie lepiej rósł, czego szczerze życzę.

majka