Co to jest kromka? Ankieta :-)

1. Data: 2001-08-09 15:58:19

Temat: Re: Co to jest kromka? Ankieta :-)
Od: "Jacek" <l...@n...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Sabinka <s...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9l18o1$p1g$...@n...tpi.pl...
> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?
kromka oczywiscie... tak jak i ten ostatni...:-)

> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?
pomijajc pierwszy i ostatni... hmmm kanapka to to jeszcze nie jest... hmmm
skibka /tak powiedziala moja milosc..../ albo radze zaczac jesc bulki:))

> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?
opolskie! czyli w zasadzie na slasku gdzie nalecialosci jest od groma! ja
chyba mowie dosc czysta polszczyzna...

> 4) Ewentualnie inne zaslyszane nazwy omawianych elementow :-)
Z CZYSTO SLASKIEGO: sznita to to co w srodku chlebka:-)

_&_
(~._.~)
(_Y_) Jacek:student medycyny
--( )-,-( )-<--@ technik ekonomista
( _ )---( _ )

1. Data: 2001-08-10 11:51:39

Temat: Co to jest kromka? Ankieta :-)
Od: "Sabinka" <s...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyroslam w przekonaniu, ze chleb sklada sie z dwoch pietek na koncach i
wielu kromek po srodku. Sa to wg mnie "skladniki" przynajmniej chleba
pokrojonego.
Ale przenioslam sie z Grudziadza do miasta polozonego 30 km dalej, po
drugiej stronie Wisly (Swiecie n/W).
I szok! Dowiedzialam sie, ze chleb sklada sie z dwoch kromek, a to co ze
srodka to sa po prostu "kawalki chleba". Czyli ze pietka=kromka?!
No i dowiedzialam sie, ze moja kromka to pewnie nalecialosc z lubelskiego,
skad pochodzi moja mama. Nie uwazam, aby nalecialosci regionalne byly czyms
zlym, jednak trudno mi sie pogodzic, ze dla wiekszosci Polakow kromka to
pietka. W zwiazku z tym prosze o rozwianie mych watpliwosci:

[...]

Bardzo dziekuje i zapewniam ze nie bede wykorzystywala tych danych osobowych
do celow nie zwiazanych z chlepkiem :-)

--
Sabina

1. Data: 2001-08-10 18:59:52

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 4) Ewentualnie inne zaslyszane nazwy omawianych elementow :-)
>
> Bardzo dziekuje i zapewniam ze nie bede wykorzystywala tych danych

W Poznaniu jest tak, ze w chlebku sa dwie kromki (na obu koncach) i duzo
skibek posrodku, pietek nie zaobserwowano ;-)
Herbatka

1. Data: 2001-08-10 19:04:26

Od: "Kamila Perczak" <c...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
W zwiazku z tym prosze o rozwianie mych watpliwosci:

> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?
piętka

> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?
kromka

> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?
W Radomiu, w którym się urodziłam i do tej pory mieszkam

> 4) Ewentualnie inne zaslyszane nazwy omawianych elementow :-)
Niektórzy nazywają piętkę, excusez le mot, dupką. Co do kromki, to
gdzieniegdzie wołają na nią "sznytka", ale to raczej w byłym zaborze
pruskim.

Pozdrówka

Kamila Pe. (która chciałaby częściej tu pisywać, ale czas nie pozwala :-()

1. Data: 2001-08-10 19:08:53

Od: "Eponina" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sabinka" <s...@k...net.pl> napisał

Odpowiem za trzy osoby z różnych regionów pochodzące.

> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?

Ja mówie - pietka, ewnetualnie dupka. Koleżanka (bydgoszczanka od
zawsze) twierdzi, że to jest kromka, natomiast dla mojego męża
(pochodzącego z siedleckiego) jest to przylepka.

> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?

W tej samej kolejności : kromka, sznytka (albo po prostu kawałek
chleba), kromka.

> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?

Ja jestem z Gdyni, reszta towarzystwa : patrz punkt 1 ;-)

> 4) Ewentualnie inne zaslyszane nazwy omawianych elementow :-)

Z tego co słyszałam w Wielkopolsce są to przylepka i skibka. Może
być jeszcze pajda, ale to raczej bardzo gruby "plaster" chleba.

> Bardzo dziekuje i zapewniam ze nie bede wykorzystywala tych
danych osobowych
> do celow nie zwiazanych z chlepkiem :-)

A jakie tam one osobowe? Nie podajemy naszych nazwisk, ani
adresów, ani niczego, co mogłoby nas zidentyfikować ;-)))

pozdrawiam
Monika

1. Data: 2001-08-10 19:28:09

Od: "Iwona Malek" <i...@c...at> szukaj wiadomości tego autora

Pochodze z dawnego bialostockiego od zawsze mowilo sie przylepka (o
koncowkach chleba) i kromka. Ale wiem ze wsrod starszych ludzi na kromke
mowi sie skibka - to jest nalecialosc z niedalekiej Bialorusi

Kaczucha

1. Data: 2001-08-10 19:31:52

Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sabinka" <s...@k...net.pl> napisał w wiadomości

Hejka;-))))

> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?

Pietka;-))) Chos moja mama mowi na pietke przylepka (mama pochodzi z
Lubelszczyzny)

> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?

Kromki

> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?

Krakow;-))) Generalnie wiekszosc mojej rodziny pochodzi z roznych czesci
Malopolski i wszyscy tak mowia;-)

Pozdrawiam serdecznie z zalanego deszczem Krakowa;-(

Kaliope

--
Barbara Łączna
k...@p...krakow.pl

1. Data: 2001-08-10 19:51:24

Temat: Odp: Co to jest kromka? Ankieta :-)
Od: "Magdalena W." <z...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?
Przylepka, pietka, poufale "dupka"
ze wskazaniem na przylepke
> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?
kromki. Wylacznie, chyba ze bardzo grube, wtedy pajda
> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?
Mama: rodowita Warszawianka, ojciec - hmm... pochodzenie
galicyjskie (Wieliczka), jednakze zamieszkiwalismy w Gdyni.
Rodzina warszawska uzywa wylacznie wersji przylepka/dupka - kromka

Pozdrawiam
Magda

1. Data: 2001-08-10 20:25:20

Od: <e...@f...ch> szukaj wiadomości tego autora

> 1) Jak nazywasz pierwszy odkrajany kawalek bochenka chleba?
..pietka albo przylepka
> 2) Jak nazywasz odkrajane kolejne kawalki chleba?
.. jak sa grube to pajdy a jak sa gr. ok. 1,5 cm to kromki
> 3) W jakim regionie (miescie) sie tego nauczyles/las?
.. pochodze z bylego woj. pilskiego
> 4) Ewentualnie inne zaslyszane nazwy omawianych elementow :-)
.. moj na pietke nazywa "culetto" czyli dupka :-))
Terry

1. Data: 2001-08-10 20:56:13

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

e...@f...ch wrote:

> ..pietka albo przylepka
> .. jak sa grube to pajdy a jak sa gr. ok. 1,5 cm to kromki
> .. pochodze z bylego woj. pilskiego

pod powyższym się podpisuję
poza tym:
na 1) + dupka
na 4): skibka (skiba)

sadyl (pierwsze ~20 lat w Bydgoszczy, reszta na Pomorzu (3city + nabyte
kaszebscie)

Przepis na propolis
Dla zapraszajacych teścia na niedzielny obiad
Mam kozlaki
dla alergików
Pa pa