Cząber i Bazylia

1. Data: 2003-08-28 09:14:17

Temat: Cząber i Bazylia
Od: "The_Tick" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie mam co zrobić z ususzonymi ww. zielskami. Może posiada ktoś jakieś
propozycje ? (Same w sobie nie smakują [sprawdzałem =) ]).

Pozdrawiam
The_Tick

1. Data: 2003-08-28 09:37:52

Temat: Re: Cząber i Bazylia
Od: "Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "The_Tick" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> Nie mam co zrobić z ususzonymi ww. zielskami. Może posiada ktoś jakieś
> propozycje ? (Same w sobie nie smakują [sprawdzałem =) ]).

Czaber jest znakomita przyprawa do mies, natomiast bazylia wg mnie
nieodzowna w wiekszosci potraw z pomidorami. Sprobuj poeksperymentowac.
Oczywiscie bazylia najlepsza jest swieza, ale "na bezwodziu i piwo wodka"
jak mawia Krysia T. ;)))

Ania

Jak mozna krotko opisac, co to jest pyszny smak dobrych potraw? To kaloria!
/Garfield/

1. Data: 2003-08-28 09:54:58

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 28 Aug 2003 11:37:52 +0200, "Anna Ladorucka"
<a...@p...onet.pl> wrote:

>Oczywiscie bazylia najlepsza jest swieza, ale "na bezwodziu i piwo wodka"
>jak mawia Krysia T. ;)))

Tak, poza tym mysle ze taka wlasnorecznie ususzona bazylia bedzie
lepsza niz kupiona w torebce. Nie wiem, nie testowalam, ale przyszlo
mi to do glowy po porownaniu zapachu ususzonej w domu miety z zapachem
miety w torebkach - zupelnie co innego.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-08-28 10:03:38

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

The_Tick wrote:

> Nie mam co zrobić z ususzonymi ww. zielskami. Może posiada ktoś jakieś
> propozycje ? (Same w sobie nie smakują [sprawdzałem =) ]).

czaber - miesa, ale generalnie trzeba dodawac o ile to mozliwe pod
koniec pichcenia, bo ponoc moze gorzkniec (ja tego nie obserwowalem, ale
uprzedzam cytujac info jakie kiedys przekazalem)

bazylia - przykladowo pokroj pomidory i ser mozarella, zrob
przekladaniec (wychodzi ladny, patriotyczny w barwach narodowych ;) ),
posyb obficie bazylia i zalej oliwa z oliwek (jeszcze lepszy jest do
tego moim zdaniem olej z orzechow - kiedys bylo cos takiego w malych
buteleczkach i mialo napisane z tylu "Olej z orzechow laskowych, sklad:
orzech wloski 100%" :)) czy jakos tak). Mowie Ci PYCHA!

Oba ziola czesto tez dodaje do zalewy do salatek (cos a'la vinegrette):
Oliwa (lub rzeczony olej z orzechow, lub oba pol na pol)
sok z cytryny
ciezkie czerwone wino (jesli wola)
pokruszony zielony pieprz
duzo soli
ziola (prowansalskie, bazylia, czaber, etc. co sie nawiunie pod reke w
duzej ilosci)
inne pomysly

calosc dobrze wymieszac i zalac tym salatke (salata, pomidory, ogorki,
papryka, inne takie). PYCHA!

Pozdr.,
Shrek

PS.
Jesli tylko sie da, stosuj ziola swiarze!
roznica jest jak .... niebo do ziemi.
Pozdr.,

1. Data: 2003-08-28 10:25:23

Od: "Ania Wojciechowska" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

mam pytanko -czy jak teraz wysieję te zioła do donicy to wzejdą i będzie z
nimi wszystko ok?

Ania

1. Data: 2003-08-28 10:43:09

Od: "maciej debski" <m...@s...killer> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "The_Tick" <t...@w...pl> napisał...

> Nie mam co zrobić z ususzonymi ww. zielskami. Może posiada ktoś jakieś
> propozycje ? (Same w sobie nie smakują [sprawdzałem =) ]).

bazylia ususzona to 1/10 wlasciwego smaku, lepiej trzymac zielona.

a propos zielonej - czy ktos wie czy w naszych warunkach bazylia moze byc
wieloletnia?
pare krzaczkow ktore mam od jesieni zdziczalo mi ostatnio bo nie usunalem na
czas
szczytow z kwiatami (dolna czesc lodyg zdrewniala, liscie robia sie zoltawe
i mniej
aromatyczne), czy cos z nich jeszcze moze byc czy przerobic na pesto i
posadzic nowe?

mac.

1. Data: 2003-08-28 10:52:25

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 28 Aug 2003 12:25:23 +0200, "Ania Wojciechowska"
<s...@p...onet.pl> wrote:

>mam pytanko -czy jak teraz wysieję te zioła do donicy to wzejdą i będzie z
>nimi wszystko ok?

Ja dosialam bazylii 2 tygodnie temu. Rosnie dosc wolno, ale mysle ze
cos z niej bedzie. Czabru nigdy nie hodowalam ale jak sie na bazylie
zdecydujesz to pamietaj ze ona duzo swiatla potrzebuje. Zeszlej zimy
przeniesienie z zacienionego parapetu okiennego do slonecznego w duzym
poskutkowalo odzyciem roslinki ktora juz sie wykanczala.
Mowi sie ze u nas bazylia jest roslina jednoroczna w przeciwienstwie
do jej naturalnych warunkow. Mysle ze to sie tyczy bazylii hodowanej w
ogrodzie bo mi zeszlej zimy sobie rosla i kwitla na parapecie i gdyby
nie przedziorki pewnie bym ja miala do teraz.

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-08-28 11:22:55

Od: "Eugeniusz Dębski" <e...@i...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maciej debski" <m...@s...killer> napisał w wiadomości
> [...]
zoltawe
> i mniej
> aromatyczne), czy cos z nich jeszcze moze byc czy przerobic na pesto i

Hej!
A nie można zebrać nasion i wysiać?

Namaste!
--
EuGeniusz Dębski

www.debski.art.pl
www.fahrenheit.eisp.pl

1. Data: 2003-08-28 11:32:34

Od: "maciej debski" <m...@s...killer> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eugeniusz Dębski" <e...@i...art.pl> napisał...

> A nie można zebrać nasion i wysiać?

pewnie mozna, ale nie mam az tyle czasu zeby sie w to bawic.
no i tamte maja po 30 - 40 cm i jesli moze cos z nich dalej byc?

mac.

1. Data: 2003-08-28 11:43:12

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Eugeniusz Dębski" wrote:

> A nie można zebrać nasion i wysiać?

Można, ale lepiej nasiona kupować. Roślinki z własnych nasion z reguły są
słabsze. Oszczędność niewielka, a bazylia gorsza. Można spróbować
przesadzić bazylię do doniczki, jeżeli ktoś ma w domu południowe
słońce, to jeszcze jakiś czas pożyją, ale do wiosny chyba nie dożyją.

Krycha

kostki lodu
Pytanie o śmietanę
Jak suszyć śliwki