Czenaki, a moze czanachi...

1. Data: 2002-08-29 09:54:37

Temat: Czenaki, a moze czanachi...
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

A teraz kolej na czenaki :-)
Czenaki to danie nie wiem dokladnie jakiej kuchni, wyglada mi raczej na
Kaukaz i te okolice, tam to sie nazywa "czanachi". Jest robione z
tlustej baraniny z dodatkiem ziemniakow, baklazanow, pomidorow, cebuli,
ostrej papryki i ziol. Przygotowuje sie je i podaje w bardzo
dekoracyjnych glinianych garnuszkach z pokrywkami (1 garnuszek jedna
porcja) zapieka sie miesko + ziemniaki i rozne warzywa i potem kazdy
dostaje taki garnuszek i je prosto z niego :o)) Fajne i oryginalne
:o))))

Tu jest fotka i przepis zakaukazki (po rosyjsku, ale sluze pomoca):
http://mega.km.ru/kitchen/encyclop.asp?topic=KAUK_14
&rubr=KAUK_14

Nasz domowy przepis jest bardziej przystosowany do naszej rzeczywistosci
i klimatu i jest banalnie prosty.

Czenaki Bozenkowe (tak brat je nazywa ;-) )

Miesko (najczesciej wieprzowinke) pokroic w kosteczke, przyprawic sola i
pieprzem i zrumienic na masle. Obrac warzywa i pokroic w kostke. To jest
bardzo wdzieczne danie, bo mozna tam wlozyc kazde warzywko w zaleznosci
od pory roku - marchew, ziemniaki, cebule, czasami pomidor lub jakis
kabaczek czy cukinia, papryka i td... Gdy wszystko juz jest pokrojone,
to wlaczamy piekarnik tak na ok. 200C i zanim sie nagrzeje ukladamy
warzywa i miesko warstwami w garnuszkach - kolejnosc wedle uznania :-)
Warstwy warzywne lekko solimy, pieprzymy, mozemy posypac jakimis
ziolkami. Do kazdego garnuszka wlewamy troche wody lub rosolku (w tym
wypadku uwazac z sola), przykrywamy garnuszki pokrywkami i siup do
piekarnika na jakies 40-50 min - zalezy jak duze kostki warzyw. Ostatnie
15-20 min zapiekac bez pokrywek, aby sie lekko zrumienilo. Podawac w
tych samych garnuszkach.

Z prawdziwymi czenakami to ma tyle wspolnego, ze jest w garnuszku, ale
chyba najwazniejsze jest, ze smakuje bardzo dobrze :-)

Bozenka z Wilna ;o)
Warszawa - Wilno
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/

1. Data: 2002-08-29 10:11:08

Temat: Re: Czenaki, a moze czanachi...
Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Z prawdziwymi czenakami to ma tyle wspolnego, ze jest w garnuszku, ale
> chyba najwazniejsze jest, ze smakuje bardzo dobrze :-)

coś podobnego, w garnku i z baraniną i wieprzowiną, dostałem w Zwiozdnym
Gorodku. Dodatkowym składnikiem (oprócz pomidorów, ziemniaków i chyba
cukinii) była kasza. Smakowało świetnie. Do tego butelka czerwonego
mołdawskiego i żryć nie umierać.
Mam nadzieję się tam wybrać w tym roku, ale jak znam moje szczęście to
albo nic z tego, albo luty przyszłego roku i będzie zimno jak w Moskwie ;-)

Waldek

1. Data: 2002-08-29 11:47:14

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Z prawdziwymi czenakami to ma tyle wspolnego, ze jest w garnuszku, ale
> chyba najwazniejsze jest, ze smakuje bardzo dobrze :-)

właśnie obejrzałem i tłumaczę moim kolegom z pracy na niemiecki. Jedno
pytanie, po nie mam słownika pod ręką, co to jest "kurdjucznyj sał" ??

Waldek

1. Data: 2002-08-29 13:04:42

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> właśnie obejrzałem i tłumaczę moim kolegom z pracy na niemiecki. Jedno
> pytanie, po nie mam słownika pod ręką, co to jest "kurdjucznyj sał" ??
>
> Waldek

"Kurdiucznoje sało" jak dobrze pamietam to chyba slonina z barana...
<=== to tak analfabetycznie ;-)
Zreszta znalazlam takie cos:
http://mega.km.ru/kitchen/encyclop.asp?topic=Cook17J
anv_FAT_50&rubr=Cook
17Janv_FAT_50

1. Data: 2002-08-29 13:14:33

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> "Kurdiucznoje sało" jak dobrze pamietam to chyba slonina z barana...
> [...]

dzięki. Tutaj tego nie znajdę, chyba, że u Turka, muszę sprawdzić. A jak
nie, to w takim razie mój baran kwiczał przed zarżnięciem.

Waldek

1. Data: 2002-08-29 13:15:34

Temat: Re: Czenaki, a moze czanachi... OT
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> dzięki. Tutaj tego nie znajdę, chyba, że u Turka, muszę sprawdzić. A
jak
> nie, to w takim razie mój baran kwiczał przed zarżnięciem.
>
> Waldek

;-))
A kto powiedzial, ze jak baran, to nie zna obcych jezykow... ten pewnie
jakis uczony byl ;-)

1. Data: 2002-08-29 20:49:45

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> właśnie obejrzałem i tłumaczę moim kolegom z pracy na niemiecki. Jedno
> pytanie, po nie mam słownika pod ręką, co to jest "kurdjucznyj sał" ??
>
> Waldek
tluszcz barani - ale mowie z glowy, czyli z niczego ;-)
Herbatka

1. Data: 2002-09-02 12:13:20

Od: "EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
Na pewno tłuszcz barani, ale z worków przy nasadzie ogona, więc pewnie ma
specyficzny smak.

Namaste!

EuGeniusz Dębski

Cepeliny litewskie