Re: Czosnek!

Data: 2015-03-31 10:18:30
Temat: Re: Czosnek!
Od: "Dirko" <j...@w...pl>

news:mfddtc$ce3$1@mx1.internetia.pl...

> I jeszcze jedno o czosnku niedźwiedzim; wielu moich Klientów skarży się
> kupując u mnie sadzonki, że wysiewali nasiona czosnku o pana Legutki i im
> nie wzeszły. Bynajmniej nie oznacza to,że nasiona są złe
> ale nie wzeszły w danym sezonie bo zebrane latem, jesień i zimę przeleżały
> w torebeczkach w jakimś magazynie sklepie a wysiane wiosna nie przeszły
> one stratyfikacji i wysiane do gruntu wschodzą dopiero w kolejnym sezonie.
> Stratyfikacja w lodówce niewiele pomaga bo nasiona w torebeczkach są
> wysuszone i hibernują a w naturze w naszym klimacie nasiona w glebie
> [...]

Hejka. Wysiewając w ogródku nasiona zdecydowanej większość roślin
(marchew, buraczki, bób czy kwiaty jednoroczne albo mieszanki traw) nie
zawracamy sobie głowy stratyfikacją bowiem tym nasionom do skiełkowania
wystarczy umieszczenie w glebie w chwili gdy nastaną sprzyjające warunki
(temperatura i wilgotność).
Są jednak rośliny, których nasiona wymagają kilkutygodniowej
stratyfikacji w warunkach niskich temperatur i dużej wilgotności aby
skiełkować.
Sadzę, że solidność kupiecka wymaga umieszczenia na opakowaniu takich
nasion informacji o konieczności stratyfikacji.
Pozdrawiam rzetelnie Ja...cki

PS "skaryfikacja nasion,
zabieg stosowany w nasiennictwie, polegający na uszkadzaniu grubej i
nieprzepuszczalnej dla wody i powietrza okrywy nasiennej (tzw. nasiona
twarde) w celu ułatwienia kiełkowania;
wykonywana mechanicznie (ścieranie np. ostrym piaskiem, papierem ściernym w
tzw. skaryfikatorach), chemicznie (traktowanie np. kwasem siarkowym) lub
termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas w temp. 30-45°C,
krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."