Czym jest świadomość?

1. Data: 2007-07-04 14:20:20

Temat: Czym jest świadomość?
Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie jest fizyczne podłoże świadomości?
(Gdzie świadomość istnieje?)
W jaki sposób się wytwarza w trakcie aktywności mózgu?

Takie pytania mnie nurtują. Zapraszam do dyskusji. A może zna ktoś
jakieś książki na ten temat?

Definicje świadomości jakie znalazłem: świadomość - właściwe każdemu
poczucie jego istnienia i działania. I taka: świadomość - stan
przytomności i suma przeżywanych w tym stanie treści.

W najszerszym ujęciu świadomość ma pięć składowych: stan czuwania,
świadomie przeżywane treści, zorganizowanie tych treści w pole
świadomości, zdawanie sobie sprawy z doznawania treści czyli
samoświadomość, świadomą kontrolę zachowania.
Ludzka świadomość nie służy prostej rejestracji bodźców, ale jest
narzędziem wychwytywania sensu doświadczenia i kontroli działania.
Biologiczny sens świadomości jest prawdopodobnie związany z możliwością
antycypacji zdarzeń za pomocą wewnętrznego modelowania sytuacji.
Podstawą działania świadomości wydaje się być czynne wykorzystanie i
modyfikowanie tzw. pamięci krótkotrwałej, procesem tym rządzą reguły
selekcji, które ignorują niestabilne konfiguracje danych i decydują o
tym co pojawia się jako świadome doświadczenie. Istnieją osobne reguły
selekcji dla poszczególnych zmysłów oraz (prawdopodobnie) pewne ogólne
reguły odnoszące się do wszystkich zmysłów i niezmysłowych czynności
umysłowych. Świadomość przejawia właściwości ilościowe: natężenie i
stopień koncentracji. (za encyklopedią PWN)

2. Data: 2007-07-04 14:44:54

Temat: Re: Czym jest świadomość?
Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"GenoFefGnoM" <o...@w...pl> wrote in message

Witam,
ciekawe. Tez mnie to interesowal - teraz mniej,
bo w sumie nic nowego nie umiem wymyśleć :)

Jak na razie najlepsze dla mnie określenie świadomości to

poczucie *ciągłości* własnego istnienia

- czyli prosciej:
absolutnie niezbydnym musi byc poczucie ze
jestem teraz tym samym kimś, kim byłem 5 minut temu.
Taka jakby pamięć.
Gdyby nie było tej "pamięci" to nawet nie dałoby sie pogadać o tej
świadomości tu na grupie :)
Nawet jesli umiałbym odczuwać, to nie wiedzialbym ze to JA odczuwam.
Ta pamięć jest ważnym składnikiem naszego poczucia istnienia.

Ale skąd się bierze to "poczucie istnienia" - tego nie wiem :)
Bo komputer też ma pamięc i co z tego.

Mój sposób na gadanie czym jest swiadomosci to porównywanie swiadomosci
do maszyny i szukanie różnic.
Piszesz np. ze swiadomosc to stan czuwania. Ale maszyna
tez potrafi czuwać. Ale czy czuwająca maszyna ma świadomość? Raczej nie.

> Ludzka świadomość nie służy prostej rejestracji bodźców, ale jest
> narzędziem wychwytywania sensu doświadczenia i kontroli działania.

Ale sa programy komp. ktore też potrafią wychwytywać sens,
a jednak nie mają świadomości.
Jaki miałby być swiadomy program?

========
Pytanie-trop:
- czy jest możliwe skonstruowanie maszyny która będzie miała
świadomośc. Jesli tak to na czym ta świadomość miałaby
polegać?? (trudne pytanie!)

========
Kolejne pytanie-trop:
załóżmy ze rozmawiasz z kimś przez gadu-gadu. Jak rozróżnisz że
to automat lub świadoma osoba?
Moze tu jest odpowiedz na to co to swiadomosc?

========
Kolejne pytanie-trop: czy zwierzęta są świadome?

Pozdrawiam,
Duch
P.S.
To co podałeś to informacje enycklopedyczne, dla mnie srednio przydatne,
to raczej skutki swiadomosci.

3. Data: 2007-07-04 14:46:16

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Duch" <n...@n...com> wrote in message

A nie piszesz jakiejs pracy?
I potrzebujesz wyciagac informacji od innych?
Mam nadzieje ze to nie taka podpucha
Duch

4. Data: 2007-07-04 15:18:54

Od: "Z" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "GenoFefGnoM" <o...@w...pl
> napisał w wiadomości news:f6gaiu$pr5$2@nemesis.news.tpi.pl...

> A może zna ktoś jakieś książki na ten temat?

Jest wartościowa książka, w miarę nowa [oryg. z 1999 r.]:
"Tajemnica świadomości" - Antonio R. Damasio.
[W Polsce wydana przez Rebis]

> Jakie jest fizyczne podłoże świadomości?
> (Gdzie świadomość istnieje?)

Jest "wszędzie i nigdzie". "Gaśnie" w wyniku zmniejszania
aktywności całego mózgu. Było kilka filmów [raczej
popularnonaukowych] na ten temat na Discovery i Planete,
w których między innymi prezentował swoje poglądy Damasio.

> W jaki sposób się wytwarza w trakcie aktywności mózgu?

???

> Takie pytania mnie nurtują. Zapraszam do dyskusji.

To zbyt trudny temat do dyskusji na grupie - przeczytaj
najpierw książkę ...

Pozdrawiam - Zyga.

P.S.
Damasio przekonał mnie tylko częściowo ... ale przedstawił
temat tak, że rzeczywiście można na bazie jego teorii
o świadomości podyskutować.

5. Data: 2007-07-04 15:25:13

Od: "Gawron" <s...@l...po> szukaj wiadomości tego autora

GenoFefGnoM<o...@w...pl>

> Jakie jest fizyczne podłoże świadomości?
> (Gdzie świadomość istnieje?)
> W jaki sposób się wytwarza w trakcie aktywności mózgu?
[...]

Poczytaj Dennetta.

Gawron

6. Data: 2007-07-04 15:45:43

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Gawron" <s...@l...po> wrote in message news:f6gdvm$rqf$1@news.onet.pl...
> GenoFefGnoM<o...@w...pl>

> [...]
>
> Poczytaj Dennetta.
>
> Gawron

To jedna z dusz: pierwsza jest anime - ożywia ciało, druga psyche - ciało
steje się świadome istnienia, trzecia to id -

7. Data: 2007-07-04 16:20:06

Temat: Re: Czym jest świadomość? - link
Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"GenoFefGnoM" <o...@w...pl> wrote in message

http://www.sciaga.pl/tekst/34858-35-czym_jest_swiado
mosc_ludzka_czy_swiadomosc_moze_istniec_niezaleznie_
od_ciala

8. Data: 2007-07-04 16:38:44

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

> To jedna z dusz: pierwsza jest anime - ożywia ciało, druga psyche - ciało
> staje się świadome istnienia, trzecia to id -

Był włam...

Id to człowieczeństwo na poziomie kobiety, no i w końcu "alter id" wyżyny
człowieczeństwa, wyobraźnia, fantazja, tworzenie abstraktów, pełne poczucie
trancendencji... Przy "alter id" możemy sobie powiedzieć: MY MĘŻCZYZNA,
dziecię bogów, syn nieba (nie, nie SKAJa - no chyba, że to baba zapłodniona
przeze mnie...

9. Data: 2007-07-04 16:56:43

Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Duch napisał:
> "Duch" <n...@n...com> wrote in message
>
> A nie piszesz jakiejs pracy?
> I potrzebujesz wyciagac informacji od innych?
> Mam nadzieje ze to nie taka podpucha
> Duch

Nie nie piszę pracy, te pytania to czysta ciekawość.

10. Data: 2007-07-04 18:54:26

Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Z napisał:

> [...]
>

> ???

> To zbyt trudny temat do dyskusji na grupie - przeczytaj

Przeczytam na pewno. Dzięki za informację

testy przydatności zawodowej na Śląsku - gdzie?
Zaklinanie rzeczywistości czyli sondaży sztuka ;)
Jetologia stosowana ... w pełnej krasie...
Dlaczego w Białym strajku nikt nie mówi o ..np...salowych?
Nigdy nie myśl negatywnie pijąc alkohol ;)