Re: DNA - ustalanie ojcostwa

Data: 2003-05-27 13:55:02
Temat: Re: DNA - ustalanie ojcostwa
Od: s...@a...pl

> Otóż posiadamy Certyfikat GEDNAP 24/25 wydawany przez Instytut Brinkmana w
>
> A wiec zwracam honor i serdecznie gratuluje. Jezeli mozna wiedziec - ile
> ukladow DNA Panstwo analizujecie i czy zakres ten pokrywa sie z zakresem
> pozytywnie oznaczonym w GEDNAP-ie?

Jest to zakres układów rozpoznawany przez Identifilera firmy Applied
Biosystems, w całości oznaczony pozytywnie w Gednapie.

> Oczywiscie nie ma takiego zapisu. Nie ma rowniez zapisu mowiacego o
> koniecznosci akredytowania sie w Instytucie Medycyny Sadowej w Muenster.
> Jednak z prawnego punktu widzenia, a tym samym z punktu widzenia sedziego na
> rozprawie, wieksza wartosc bedzie mialo swiadectwo instytucji polskiej, a nie
> niemieckiej (choc GEDNAP znam i przyznaje ze to swietny sprawdzian).

...nie niemieckiej :-/ lecz conajmniej ogólnoeuropejskiej

>Przekona
> sie o tym Pani kiedy przyjdzie Pani zeznawac na rozprawie.

Na rozprawach sądowych ekspert czy biegły otrzymuje konkretne pytania,
dotyczące przbiegu przeprowadzanej przez niego ekspertyzy, w aspekcie wydanej
opinii w odniesieniu do otrzymanych materiałów dowodowych i porównawczych, nie
ograniczone jedynie do świadectwa (certyfikatu), którym może się identyfikować
dana placówka. W końcu spójność i rzeczowość wypowiedzi tegoż eksperta
najplepiej świadczą o poziomie wydawanych przez niego opinii jak również o
placówce, w której pracuje.

> Pozwolilem sobie rowniez zajrzec na Panstwa strone internetowa. Z malo
> czytelnych kopii certyfikatow udalo mi sie odczytac,

????...gratuluję :-/...z całym szacunkiem może proszę zaopatrzeć sie w
okulary, może odczyta Pan jeszcze więcej :-]

>iz zaswiadczaja one o
> odbyciu kursow przez jedna z Panstwa pracownic. Tutaj pozwole sobie na
> przypuszczenie: przypuszczam, ze moze Pani uznac rzeczone certyfikaty za
> uprawnienia - jezeli istotnie tak wlasnie jest, to myli sie Pani. Odbycie
> kursu nie jest niczym nadzwyczajnym.

Pewnie w Polsce nie :-P ...i tutaj po raz kolejny należałoby rozważać
rzeczywistość polską jako zupełnie inny świat :-] Natomiast w przypadku
Placówek zagranicznch (a takie certyfikaty rozważamy), w żadnej z nich nie
otrzyma Pan certyfikatu, po samym tylko odbyciu szkolenia, gdyż standardową
procedurą jest wydawanie ich dopiero po pomyślnym złożeniu egzaminów.

> Jedyne swiadectwo z ocena, ktore obejrzalem na
> Panstwa stronie www pochodzi z roku 1995. Obydwoje zgodzimy sie zapewne, ze
> nauka poszla w tym czasie do przodu. Jako zabawna ciekawostke traktuje
> zaswiadczenie z roku 1979.

Z całym szacunkiem taka reakcja bynajmniej nie świadczy o Pańskich wysokich
kompetencjach, no chyba, że jest tylko czystą prowokacją ;-)
Dokument o którym Pan wspomniał jest dokumentem wyjściowych pochodzącym z
początków kariery Pani Haliny Dąbrowskiej, czyli świadczy dokładnie o początku
czynnego działania pracownika w zakresie ekspertyz kryminalistycznych, co
znajduje odzwierciedlenie jego doświadczeniu w tej dziedzinie, a więc wiedzy i
umiejętnościch. Nie jest to w końcu dokument "na całe życie", utrzymanie
uprawnień wiąże się z ciągłą pracą w branży, kontrolami i podnoszeniem
kwalifikacji. Może więc Pana reakcja wynika z sytuacji (do której Pan jest
przyzwyczajony) w Zakładach Medycyny Sądowej?...hmm

>Spodziewam sie rowniez w najblizszym czasie kopii
> atestu GEDNAP (czytelnej).

W każdej chwili może ją Pan obejrzeć w siedzibie Instytutu Badań DNA w
Warszawie na ulicy Rakowieckiej 36, a może oryginał okaże się wystarczająco
czytelny :-/

> Tu znowu dochodzimy do zagadnienia kompetencji. Bardzo istotnym atutem
> zakladow medycyny sadowej jest stale doksztalcanie sie kadry, wrecz obowiazek
> doksztalcania. Wiaze sie to oczywiscie ze zdobywaniem kolejnych stopni
> naukowych, prowadzeniem dzialalnosci naukowej (a nie tylko uslugowej), ktora
> to dzialalnosc owocuje publikacjami o zasiegu krajowym i miedzynarodowym.

Gdyby Pan zechciał nieco szerzej spojrzeć na otaczającą rzeczywistość,
dostrzegłby Pan, że Zakład Medycyny Sądowej, z całym dla niego szacunkiem nie
ma monopolu ani na dokształcanie, ani na podnoszenie kwalifikacji i
działalność naukową ani więc tymbardziej na badania DNA. Aby realizować
ekspertyzy w Zakładzie Medycyny Sądowej wystarczy być jego pracownikiem,
natomiast poza nim należy wykazać się odpowiednimi uprawnieniami.
Przekonanie czasami zauważanie w społeczeństwie, że jest środowisko dosyć
hermetyczne wydaje się być prawdziwe chociażby biorąc pod uwagę Pańskie
wypowiedzi.
Może warto czasami spojrzeć na rzeczywistość szerzej, nie tylko przez pryzmat
stereotypów, dodatkowo (a może szczególnie) polskich, chociażby po to aby
zyskać bardziej obiektywną perspektywę i punkt widzenia.

Z wyrazami szacunku

Zespół Instytutu Badań DNA