Re: DNA - ustalanie ojcostwa

Data: 2003-05-26 15:47:32
Temat: Re: DNA - ustalanie ojcostwa
Od: "Grzegorz" <n...@N...gazeta.pl>

s...@a...pl napisał(a):

> No i tutaj się sie Pan.....bardzo myli w odniesieniu do Instytutu Badań DNA.
> Otóż posiadamy Certyfikat GEDNAP 24/25 wydawany przez Instytut Brinkmana w
> Niemczech, będący instytucją nadazorującą obowiązkowo laboratoria zrzeszone w
> ENFSI czyli Europejskim Międzynarodowym Stowarzyszeniu Laboratoriów
> Kryminalistycznych.
> http://rechtsmedizin.uni-muenster.de

A wiec zwracam honor i serdecznie gratuluje. Jezeli mozna wiedziec - ile
ukladow DNA Panstwo analizujecie i czy zakres ten pokrywa sie z zakresem
pozytywnie oznaczonym w GEDNAP-ie?

> Bardzo o podanie oficjalnegop zapisu w polskim prawodawstwie, nakładającego na
> laboratoria polskie obowiązek poddania się akurat tej ocenie kompetencji,
> czyli ze strony Polskiego Towarzystwa Medycyny Sądowej i
> Kryminologiii.....

Oczywiscie nie ma takiego zapisu. Nie ma rowniez zapisu mowiacego o
koniecznosci akredytowania sie w Instytucie Medycyny Sadowej w Muenster.
Jednak z prawnego punktu widzenia, a tym samym z punktu widzenia sedziego na
rozprawie, wieksza wartosc bedzie mialo swiadectwo instytucji polskiej, a nie
niemieckiej (choc GEDNAP znam i przyznaje ze to swietny sprawdzian). Przekona
sie o tym Pani kiedy przyjdzie Pani zeznawac na rozprawie.

> pracownicy sami w sobie posiadają odpowiednie uprawnienia konieczne do
> wydawania ekspertyz kryminalistycznych, jakie także realizujemy.

Nie wiem jakie sa wymogi w szeroko pojetej kryminalistyce. Nie bardzo jednak
rowniez moge sobie wyobrazic jakie uprawnienia posiadaja Panstwa pracownicy
jesli chodzi o dochodzenie spornego ojcostwa? Jak dotad w Polsce wystarczy
dyplom ukonczenia wyzszych studiow (biologii, chemii, biotechnologii,
analityki medycznej). O uprawnieniach mozna mowic jedynie w przypadku lekarzy,
ktorych obowiazuje specjalizacja.
Pozwolilem sobie rowniez zajrzec na Panstwa strone internetowa. Z malo
czytelnych kopii certyfikatow udalo mi sie odczytac, iz zaswiadczaja one o
odbyciu kursow przez jedna z Panstwa pracownic. Tutaj pozwole sobie na
przypuszczenie: przypuszczam, ze moze Pani uznac rzeczone certyfikaty za
uprawnienia - jezeli istotnie tak wlasnie jest, to myli sie Pani. Odbycie
kursu nie jest niczym nadzwyczajnym. Istotne jest to, czy zakonczyl sie on
egzaminem, czy tez nie, a takze jaka ocena zostala uzyskana. Jesli nie - to
nie ma w ogole o czym mowic. Jedyne swiadectwo z ocena, ktore obejrzalem na
Panstwa stronie www pochodzi z roku 1995. Obydwoje zgodzimy sie zapewne, ze
nauka poszla w tym czasie do przodu. Jako zabawna ciekawostke traktuje
zaswiadczenie z roku 1979. Spodziewam sie rowniez w najblizszym czasie kopii
atestu GEDNAP (czytelnej).

> Organizujemy również konferencje naukowo-szkoleniowe dla przedstawicieli
> Wymiaru Sprawiedliwości (Sędziów i Prokuratorów), uznawane i honorowane przez
> Ministerstwo Sprawiedliwości, co już samo w sobie świadczy o naszych
> kompetencjach.

Tu znowu dochodzimy do zagadnienia kompetencji. Bardzo istotnym atutem
zakladow medycyny sadowej jest stale doksztalcanie sie kadry, wrecz obowiazek
doksztalcania. Wiaze sie to oczywiscie ze zdobywaniem kolejnych stopni
naukowych, prowadzeniem dzialalnosci naukowej (a nie tylko uslugowej), ktora
to dzialalnosc owocuje publikacjami o zasiegu krajowym i miedzynarodowym.
Uznanie i honorowanie Panstwa szkolen przez MS nie swiadczy o tym, ze macie
Panstwo kompetecje. O kompetencjach swiadczy to co napisalem wyzej, a wiec
stopnie naukowe i ilosc publikacji. Jezeli bylaby Pani tak uprzejma i podala
mi, badz zamiescila na stronie internetowej IBD taka liste, to bylbym bardzo
wdzieczny.

Serdecznie pozdrawiam,
Grzegorz Jezierski