Re: [DO] Błędy Jana Kwaśniewskiego

Data: 2004-02-21 23:08:58
Temat: Re: [DO] Błędy Jana Kwaśniewskiego
Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl>

Użytkownik "Chaciur" <gchat@na_wp.pl> napisał w wiadomości
news:c129am$6i6$1@nemesis.news.tpi.pl...
> http://www.dr-kwasniewski.pl/?id=2&news=80
> strona zawiera błędy, ja skupiłem się na kilku
> nieprawdziwych z punktu widzenia nauki informacjach

Aha, Ty jesteś wyrocznią nauki i tylko Ty ustanawiasz co jest prawdziwe w
nauce, a co nie. Rozumiem.

Jednak dla kontrastu chciałbym Ci zacytować wrażenia profesora (biologii i
neurologii) Roberta Sapolskyego (ŚN maj 2003, "Dywersanci w mózgu").
Autor co roku uczestniczy w zjeździe Society for Neuroscience, organizacji
skupiającej większość badaczy mózgu z całego świata. Na zjeździe jest 28 000
pasjonatów badań mózgu, a program zjazdu obejmuje 14 000 referatów i
posterów.
Autor pisze: "Wśród tych przeżyć wszystkim chodzi po głowie jedna myśl - że
mimo heroicznych wysiłków całego naszego wielotysięcznego grona nadal nie
mamy pojęcia, jak właściwie funkcjonuje mózg."

> 1.

Oczywiście. Fruktoza kilkakrotnie szybciej od glukozy glikolizuje białka.
Ponadto fruktoza uruchamia szlak pentozowy prowadzacy do produkcji kwasów
tłuszczowych, a nie energii.

Przy wchłanianiu w

Tak. Glukoza sama nie przenika przez błony komórkowe. Potrzebuje
odpowiednich przenośników. Od szybkości działania tych przenośników zależy
szybkość przenikania glukozy. Fruktoza za to przenika przez błony na
zasadzie dyfuzji prostej.

Istnieje więc ograniczenie w szybkości dostarczania glukozy do krwi, bo
wszelkie mechanizmy przenośnikowe ulegają wysyceniu.

Dyfuzja prosta za to zależna jest tylko od stężeń.

Przy przechodzeniu fruktozy do krwi takiego mechanizmu nie ma,

> błąd! myślę że każdy kto czyta grupę, od jakiegoś czasu, wie,
> że fruktoza dużo wolniej od glukozy podnosi poziom cukru we krwi.

he he. Oj Chaciur. Dlaczego piszesz "cukru we krwi". Przecież pomiar dotyczy
tylko glukozy. Nie rozróżniasz cukrów?
Tylko część fruktozy, w ściance jelita jest zamieniana w glukozę, dlatego
zjedzona fruktoza nie powoduje skoku glukozy we krwi. Za to część nie
zamieniona w glukozę niszczy białka z szybkością tornada. Oczywiście, ile
fruktozy zostanie zamienionej na glukozę, a ile nie, to zależy od ilości tej
fruktozy i dynamiki jej dostarczania.

> 2.
>
> Często powielany błąd przez optymalnych:
> http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s0035.html - żółtko 101
> całe jajko ma lepszy bilans aminokwasów:
> http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s003d.html - jajko 111
> są również nieodzwierzęce produkty o dobrym bilansie:
> http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s03dk.html - soja 115
> http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s03yh.html - drożdże 115

Kiedy Ty się Chaciur oduczysz tych prymitywizmów wegetariańskich i spojrzysz
szerzej na organizm. Białko to nie tylko te dwadzieścia aminokwasów. Białka
mają grupy funkcyjne (jak hemoglobina ma hem). Te grupy funkcyjne też lepiej
jak bedą dostarczone do organizmu, a nie syntetyzowane na miejscu. Znaczna
część białka to substancje czynne-enzymy. Dla właściwej pracy potrzebują
koenzymów, różnych substancji współpracujących. Większość z tych substancji
jest w mięsie, podrobach, żółtku. Tych substancji nie ma w roślinach.
Na pojęcie "wartościowe białko" tak właśnie trzeba patrzeć, a nie tylko
przez prymitywny pryzmat aminokwasów egzogennych.

> 3.
>
> Człowiek wytwarza na dobę około 70 kilogramów ATP,
> zjedzenie cudzej, martwej wątroby nic tutaj nie zmienia.

Adenozynotrifosforan, czyli ATP powstaje poprzez przyłączenie reszty
fosforanowej PO3 do ADP, czyli adenozynodifosforanu. Dla przyłączenia tej
reszty fosforanowej potrzebna jest energia. ATP jest więc magazynem energii.
Podczas odłączenia reszty fosforanowej energia się wydziela i może zasilić
jakiąś inną reakcję.

Ilość odbieranej energii i magazynowanej w komórce może zależeć od
dostępności ADP i reszt fosforanowych. Zjadzenie cudzej martwej wątroby może
znacznie zwiększyć dostępność zarówno adenozyny jak i reszt fosforanowych.

> 4.
>
> Błąd, ATP nie podróżuje w krwioobiegu z mięśni do mózgu.

To Twój błąd, że tak to zrozumiałeś.
ATP jest "monetą wewnątrzkomórkową". Energię do produkcji ATP z ADP może
dostarczać "łańcuch oddechowy" mitochondrium, albo szlak glikolizy, ale mogą
też dostarczać inne związki wysokoenergetyczne. Kwaśniewski pisze o
kilkunastu związkach wysokoenergetycznych. Jednym i chyba najważniejszym z
nich jest fosfokreatyna (ufosforylowana kreatyna). Nie tak dawno pisałem o
badaniach nad suplementacją kreatyny wegetarianom. Kreatyna jest związkiem
występującym w mięsie. Wegetarianie, którym suplementowano kreatynę osiągali
lepsze wyniki w testach psychologicznych. Ma więc kreatyna swój udział w
procesach energetycznych mózgu.

Dokładnie, jak to się wszystko dzieje, to jeszcze najlepsi biochemicy nie
wiedzą. Nie ma zresztą na świecie biochemika, który by znał całą już odkrytą
wiedzę biochemiczną, a nauka o energetycznych aspektach pracy mózgu jest w
powijakach.
Wielce zastanawiający jest wynik badań, który stwierdza że:

"Co koreluje się z inteligencją?
a.. Zużycie energii przez mózg - im mniej tym większe IQ. "

http://www.phys.uni.torun.pl/~duch/Wyklady/kog-m/02-
d.htm

Zdanie hobbystów też mnie interesuje,
> Jurek, Sławek, Krysia, Leszek nie zamykajcie oczu na ten wątek.

Nie zamykam, ale też nie mam za dużo czasu na dyskusje. Sesja :)

Pozdrawiam
Leszek