Dieta optymalna

11. Data: 2002-03-15 12:57:38

Temat: Re: Dieta optymalna
Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szczepan napisał:
> Sciagnąłem z jakiejs strony optymalnej 5 zeszytow z przepisami na rózne
> dania.
> Co mi po takich przepisach jeśli zaden z nich nie jest skomonowany
> optymalnie. Ja i tak musze sleczec z kalkulatorem i liczyc czym by takie
> danie uzupelnic aby bylo optymalne.
> Przeciez to nie ma sensu.
> Poradzcie mi kto zna jakies przepisy na dania od razu skomponowane
> optymalnie.

Pewna osoba zainteresowana dietą optymalną prosiła mnie, abym lapidarnie
przedstawił jej na piśmie, co należy jeść i jak w praktyce wygląda ten
sposób żywienia. Napisałem (dla jej zachęty) tak:

--------------
DIETA OPTYMALNA,
sposób żywienia, występujący także pod nazwami: DO, ŻYWIENIE OPTYMALNE,
DIETA WYSOKOTŁUSZCZOWA, albo DIETA KWAŚNIEWSKIEGO (z takimi nazwami można
się spotkać w literaturze i w internecie).

Ten sposób żywienia zakłada stosowanie zasad DO w ciągu całego życia, a nie
na jakiś tam mały okres czasu.
W zasadzie polega to na utrzymywaniu w spożywanych wszystkich pokarmach
proporcji wagowych trzech najważniejszych składników:
białek / tłuszczy / węglowodanów
jak: 1 / 2,5 - 3,5 / 0,4
z tym, że ilość białek powinna wynosić ok. 0,8 g/ kg należnej wagi ciała,
tłuszcze bez ograniczeń (z zastrzeżeniem, że powinny być to: smalec, masło,
ostatecznie czasem oliwa z oliwek),
ilość węglowodanów powinna być zawarta w granicach 50 - 70 g. na dobę u
zaawansowanego; początkujący o wiele mniej (50%); wszystkie produkty
obfitujące w węglowodany należy bilansować.

A co w ramach DO ja sam jem w ciagu doby:

* pokarm spożywany stale (co dzień):
- 6 jajek,
- 10 dkg smalcu,
- 5 dkg masła,
- kilka płaskich łyżeczek dżemu niskosłodzonego z czarnej porzeczki (vit.
C),
- ok. 3 dkg gorzkiej czekolady,
- jeden grejpfrut albo papryka, albo por, albo kapusta (mała ilość) (vit.
C),
- coś, co uzupełni węglowodany do 5?7 dkg poza ww pozycjami.

* pokarm spożywany okresowo (raz na kilka dni):
- orzechy włoskie,
- jabłko (czasem 1 szt/dobę),
- wątróbka,
- nóżki wieprzowe, albo golonka,
- sporadycznie 1 mała kromka chleba (wliczane do bilansu doby), jeżeli brak
innych węglowodanów.
- 1 ziemniak (wliczany do bilansu doby) - uwaga - jw.

Trudno opisać dokładnie, co należy jeść. Ale przedstawiam tu pewien
praktyczny sposób.

Jem dwa zasadnicze posiłki w ciągu dnia, każdy posiłek w proporcjach na
jedną osobę:
1 szklanka wody, 1/4 kostki smalcu, po zagotowaniu wbić 3 jajka średniej
wielkości. Po zawrzeniu zestawić z ognia i rozmieszać. Można dodać
troszkę ugotowanych warzyw albo wywaru z mięsa, albo rosołu. Posolić, dodać
pieprzu, papryki do smaku. Wobec tego na dzień przypadnie 1/2 kostki
smalcu i 6 jajek.
Jeśli chce się jeść w ciągu dnia trzy posiłki, należy ilość smalcu i jajek
rozdzielić na trzy części.
Zamiast takiej "zupy" można po prostu usmażyć jajecznicę albo omlet (z
pomidorami albo dżemem). Niektórzy tak jedzą.

Przedstawiłem tu zasady tylko dla zachęty, opisałem, jak praktycznie
wygląda taki sposób żywienia. Jeżeli ktoś chciałby zastosować DO,
bezwzględnie powinien zapoznać się z podręcznikiem dr J. Kwaśniewskiego.

Żywienie na DO jest bardzo proste i tanie.
Prostotę zapewnia powtarzalność posiłków (raz wyliczone proporcje są
aktualne stale).

Serdecznie pozdrawiam,
-------------------
Janusz ze Szczecina
(na DO: 25 mies.)
j...@i...pl

12. Data: 2002-03-15 17:15:13

Od: "alf" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

"jangr" <j...@i...pl> wrote in message
.pl...
> 1 szklanka wody, 1/4 kostki smalcu, po zagotowaniu wbić 3 jajka średniej
> wielkości. Po zawrzeniu zestawić z ognia i rozmieszać. Można dodać

dla osob ktore sie wzdrygnely
powiem tylko tyle ze jaja mozna przyrzadzac na wiele sposobow
przewaznie nieco bardziej apetycznych (mi akurat wchodzi jajecznica na masle
a mojemu dziecku wylacznie omlet - osobiscie polecam omlet z serem zoltym
i odrobina pasztetu zlozony na pol w czasie smazenia - oczywiscie na smalcu
taka mala optymalna lasagne[ lazania ] :-)

z istotnych uwag - z jajek jemy glownie zoltka czyli typowa jajcowa
to np 1 jajko + 2 zoltka + 50 gr masla (w moim przypadku)
trzeba tez pilnowac zeby to jedyne bialko scielo sie w 100%
bo niesciete moze byc niezdrowe

13. Data: 2002-03-15 17:52:01

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

.
> W zasadzie polega to na utrzymywaniu w spożywanych wszystkich pokarmach
> proporcji wagowych trzech najważniejszych składników:
> [...]

WĘGLOWODANÓW

powinna wynosić ok. 0,8 g/ kg należnej wagi ciała,
> tłuszcze bez ograniczeń (z zastrzeżeniem, że powinny być to: smalec,
masło,
> ostatecznie czasem oliwa z oliwek),

Kolejność: żółtko, masło, śmietana, słonina (boczek).
Smalec mało wskazany.

> ilość węglowodanów

BIAŁEK

powinna być zawarta w granicach 50 - 70 g. na dobę u
> zaawansowanego

U POCZĄTKUJĄCEGO !!!!!!!

; początkujący

ZAAWANSOWANY

o wiele mniej (50%); wszystkie produkty
> obfitujące w węglowodany należy bilansować.

Białka też.

Pozdrawiam
Leszek

14. Data: 2002-03-15 18:21:54

Od: "Karolina" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:a6tcb2$3n3$...@n...tpi.pl...

> Smalec mało wskazany.

Dlaczego?

Pozdrawiam,
Karolina

15. Data: 2002-03-15 22:28:03

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Karolina" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:a6tcb2$3n3$...@n...tpi.pl...

Dlaczego?

Tak samo jak rafinowany cukier, czy białko z jajka.

Jeżeli jesz w ramach limitu białko z żółtka, to razem z nim tysiące
potrzebnych organizmowi substancji. Jeżeli jesz białko jajka, to jesz
praktycznie czyste białko pozbawione tych dodatkowych substancji.

Tak samo jest ze słoniną czy boczkiem, a smalcem. W słoninie są te dodatkowe
substancje, a w smalcu nie. Jedząc czysty cukier, czyste białko, czy czysty
tłuszcz pozbawiamy się wielu niezbędnych dla organizmu substancji.

Pozdrawiam
Leszek

16. Data: 2002-03-16 08:33:44

Temat: Odp: Dieta optymalna
Od: "AsiaBe" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krystyna *Opty* <k...@v...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:a6ofju$pcb$...@n...onet.pl...

K> Bielany sklep "A+A" - ul. Reymonta 23

Tylko dlaczego na zapisy?! ;-))) Poczulam sie jak w poprzedniej epoce, ale
nic to!
A przez ciekawosc, czy sa sklepy, gdzie "Optymalni" traktowani sa jak
normalne czasopismo?

Pozdrawiam!
AsiaBe

17. Data: 2002-03-19 13:55:11

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> WĘGLOWODANÓW

Tak podaje Harper, ale ilości są różnie przedstawiane przez
różne źródła. A węglowodany wg Harpera minimum to 50g.

> Kolejność: żółtko, masło, śmietana, słonina (boczek).
> Smalec mało wskazany.

OK.

> BIAŁEK
> powinna być zawarta w granicach 50 - 70 g. na dobę u
> U POCZĄTKUJĄCEGO !!!!!!!

Z tymi proporcjami stale się na grupach zmagamy. Jak by nie
liczyć, nie zgadza się to z proporcjami 1 : 2,5-3,5 : 0.4
Jeżeli zapotrzebowanie przedstawi się w g/kg wagi ciała,
będą odbiegać od podanych proporcji. Proponuję jednoznacznie
ustalić zasady podawania BTW w diecie, bo nie zawsze dane z
materiałów do siebie pasują.

Może jednak przejdziemy tylko na g/kg wagi należnej?

Początkujący B/T/W: 0,9 / 2,4 / 0,5 +- 0,1 [g/kg]
Zaawansowany B/T/W: 0,5 / 2,8 / 0,6 +- 0,1 [g/kg]
(to tak przykładowo, popraw, proszę, te wartości) [g/kg]

> ZAAWANSOWANY
> o wiele mniej (50%); wszystkie produkty
> Białka też.

Oczywiście.

> Pozdrawiam
> Leszek

Serdecznie pozdrawiam,
-------------------
Janusz ze Szczecina
(na DO: 26 mies.)
j...@i...pl

18. Data: 2002-03-20 15:54:03

Od: "Krystyna*Opty*" <K...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AsiaBe" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nic to!
> A przez ciekawosc, czy sa sklepy, gdzie "Optymalni" traktowani sa jak

No niestety, póki co, opór materii jest spory. "Ruch" to monopolista, woli
kolportować pisma o dużych nakładach i których "kupowalność" jest
niezawodna, czyli prawie nie ma zwrotów, a to z kolei zależy od
społeczeństwa, od tego, co chce kupować i koło się zamyka.
Jest taka gazeta, która ma z kolportażem podobny problem, co Optymalni, ale
ma nieporównywalne do naszego pisma warunki finansowe i z roku na rok jest
coraz więcej punktów sprzedaży owej gazety.
Tak więc póki co, nie jesteśmy "normalnym" pismem.

Jest takie socjologiczne zjawisko, o którym pewien naukowiec, Mora B.King
napisał tak:

"Studiowanie biografii wynalazców może stanowić dla nas pouczającą lekcję:
każdy wynalazek (czy odkrycie), który narusza naukowy paradygmat (uznane
teorie i dogmaty) zostaje zazwyczaj odrzucony lub zignorowany przez
środowisko naukowe. Odrzuca się wszelkie patenty tego rodzaju (przynajmniej
w USA), gdyż przypominają "perpetuum mobile". Każdy prototyp dostarczający
znacznej ilości energii sprawia, że jego wynalazca znajduje się nagle pod
ogromną presją. Grozi mu niebezpieczeństwo ze strony tych, którzy chcą
ukraść mu wynalazek lub zataić jego powstanie.
Kiedy jednak zmienią się obowiązujące normy, te same siły komercyjne, które
dotąd ukrywały wynalazek, przeznaczają ogromne rezerwy kapitału na jego
rozpowszechnianie."

Samo życie... ; )

Pozdrawiam
Krystyna