Dlaczego forma rdzewieje?

1. Data: 2008-01-03 20:37:01

Temat: Dlaczego forma rdzewieje?
Od: k...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam

Najpierw życzę wszystkim samych sukcesów kulinarnych i nie tylko. w
2008 roku.

A teraz do rzeczy. Zakupiłam blachę (producent z Białegostoku) taką
zwyczajną do ciasta błyszczącą, o takim jakby wzorku- wybijane
kwadraciki. Na pewno wiecie o co chodzi bo sa po sklepach. Sęk w tym
że to całe błyszczące zlazło jest goła blacha jak na starej rynnie,
mam to badziestwo ponad 2 lata nie "wypiekło sie " to to, , nie zrobił
sie zaden nagar jak na formach mojej mamy. poza tym pieczone w tym
mięso czuć metalem a wszelkie ciasto z owocami robi się zielone, nawet
przez papier czy folię aluminiowa, a poza tym rdzewieje
niemiłosiernie.
Jest na to jakis sposób typu " wypalenie" jak przy patelniach? Czy
wyrzucić badziestwo od razu. No ale jak wyrzucę to co kupić. Zaznaczam
że formy silikonowe i pokryte wszelkimi teflonowatymi powłokami nie
wchodzą w grę, nie lubie tego i juz. A może macie jakieś sprawdzone
formy, producentów?
Katarzyna -Rzeszowianka

2. Data: 2008-01-04 09:50:55

Temat: Re: Dlaczego forma rdzewieje?
Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@w...pl> napisał w wiadomości
g.googlegroups.com...
> Zaznaczam
> że formy silikonowe i pokryte wszelkimi teflonowatymi powłokami nie
> wchodzą w grę, nie lubie tego i juz. A może macie jakieś sprawdzone
> formy, producentów?

A próbowałaś form szklanych?
Joanna
http://www.jduszczynska.republika.pl/

3. Data: 2008-01-04 11:54:40

Od: k...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

> A próbowałaś form szklanych?

Pewnie że tak, ale jakos wypieki mi w nich nie wychodzą,
Katarzyna -Rzeszowianka

4. Data: 2008-01-04 11:56:37

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<k...@w...pl> wrote in message
d.googlegroups.com...

> A próbowałaś form szklanych?

Pewnie że tak, ale jakos wypieki mi w nich nie wychodzą,
Katarzyna -Rzeszowianka

Idź do rzemieślnika, zamów foremki aluminiowe. Będziesz miała spokój.

5. Data: 2008-01-04 12:04:08

Od: "Panslavista" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> Katarzyna -Rzeszowianka
>
> Idź do rzemieślnika, zamów foremki aluminiowe. Będziesz miała spokój.

Jednorazówki: http://www.gajewscy.bizn.pl/index.html

http://www.smak-kuchni.pl/?podkat=43

http://www.a-j-motyl.pl/index.php?id_dzialy=15&id_po
ddzialy=58

Tu najwięcej: http://www.gadip.pl/pl/home/17/

6. Data: 2008-01-04 13:38:06

Od: Lila <H...@H...Com> szukaj wiadomości tego autora

k...@w...pl napisał:
> Najpierw życzę wszystkim samych sukcesów kulinarnych i nie tylko. w
> 2008 roku.

Nawzajem :-)

> [...]
> niemiłosiernie.
> Jest na to jakis sposób typu " wypalenie" jak przy patelniach? Czy

Wyrzuć. Kiedys w przypływie slabości zakupilam formę do tortu wykonaną
przez jakąś spółdzielnię inwalidów (tu przepraszam wszystkie spółdzielnie
inwalidów, ktore wykonują porządne wyroby). Nie dało jej się zamknąć tak,
żeby masa się nie wylewala. Po kilku myciach piekarnika miałam dość.

> No ale jak wyrzucę to co kupić.

Nie podam Ci konkretnej firmy, ale - kupiłabym najdroższą w sklepie :-)
Moja mama ma formę z IKEA - tez jest dobra.

Pozdrowienia,
Lila

7. Data: 2008-01-04 14:12:43

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@w...pl> napisał w wiadomości
d.googlegroups.com...

> A próbowałaś form szklanych?

Pewnie że tak, ale jakos wypieki mi w nich nie wychodzą,
Katarzyna -Rzeszowianka

A co się złego dzieje?
IMO lepiej widać, czy ciasto jest upieczone,
czy się równomiernie piecze - bo forma przeźroczysta.
Do mięs są takie formy z pokrywą...
Może to nie wina formy, tylko "baletnicy"?

8. Data: 2008-01-04 15:02:53

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 3 Jan 2008 12:37:01 -0800 (PST), k...@w...pl napisał(a):

> Witam
> (...)

Formy rdzewieją, gdy się ich nieumiejętnie używa: po pierwsze - należy
wyjąć ciasto z formy po dostatecznym wystudzeniu, a nie traktować formy
jako opakowania do przechowywania, po drugie trzeba tak napełniać formy,
aby owoce nie dotykały blachy - służy temu podwyższony rancik z ciasta
wokół owoców/sera itp. innego nadzienia, po trzecie natychmiast po wyjęciu
ciasta formę należy namoczyć (chwilę, nie przetrzymywać w wodzie) i umyć
miękkim zmywakiem i szczoteczką w załamaniach, następnie wypłukać, wytrzeć
i wysuszyć - ja suszę na ciepłej płycie kuchni, można na kaloryferze lub w
cieple pozostałym w piekarniku. Można delikatnie pociągnąć olejem, jeśli sa
to formy niebielone, ze zwykłej blachy.
Dzięki tym zasadom (oczywiście wypraktykowanym na własnych błędach, jak Ty)
nie mam już żadnych kłopotów z formami, nawet tymi najzwyklejszymi,
niebielonymi, z blachy niczym nie powlekanej. Form takich i innych mam
mnóstwo, ale nie przeszło mi przez myśl, aby sie pozbywać tych najtańszych.
Gdybym chciała mieć formy np. wszystkie szklane, no to odpadałoby trzymanie
jednych w drugich, a przecież do samego makowca mam 4, bo piekę 4 makowce
zawsze na święta w dwóch rzutach jeden po drugim... nie licząc wszelkiego
kalibru tortownic, keksówek... Pozdrawiam :-)

9. Data: 2008-01-04 15:55:02

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 4 Jan 2008 15:12:43 +0100, Joanna Duszczyńska napisał(a):

> [...]
> czy się równomiernie piecze - bo forma przeźroczysta.
> Do mięs są takie formy z pokrywą...
> Może to nie wina formy, tylko "baletnicy"?

Kiedyś pieczono ciasta w formach kamionkowych (dziś ich odpowiednikami są
szklane, ale chodzi mi o te z grubszego lanego szkła, nie ze szkła
cieniutkiego, żeroodpornego). Dostałam makutrę i kilka takich form-kamionek
po babciach, ciotkach. Gdyby nie to, że traktuję je, jak pamiątki oraz
ozdobę kuchennych szaf i półek, piekłabym w nich stale, a tak to tylko od
wielkiego dzwonu; muszę przyznać, że świetnie mi się w nich piecze,
niesamowicie po prostu! A jakie piękne kształty miały! Mam m.in. jedną w
kształcie ryby, dwie do bab, karbowane, takie z kominkiem, a także kilka
prostych, prostokątnych.

10. Data: 2008-01-04 16:52:05

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 4 Jan 2008 16:55:02 +0100, Ikselka napisał(a):
> żeroodpornego

Żaroodpornego, oczywiście.

Boczek rolowany
Prosba o porade (chleb w automacie)
BADANIE DNA...
ciecierzyca i falafel
Gotowanie jajek na miekko w kuchence mikrofalowej (zakonczono pomyslne testy)