Re: Drzewko oliwne

Data: 2010-03-15 11:35:58
Temat: Re: Drzewko oliwne
Od: Kresowiec <i...@t...de>

Piotr Szymański schrieb:
> Hej !
>
> Przywiozłem właśnie z Italii sadzonkę drzewka oliwnego (ok 100 cm, w
> donicy, od profesjonalnego producenta). /.../
> Bardzo mnie korci wsadzenie drzewka bezpośrednio w grunt i robienie
> corocznie zimowych osłon - ???
>
> Pozdrawiam, Piotr, Poznań

Przedmowcy dobrze Ci radzili: o posadzeniu do gruntu nie mam mowy. Sam
mam kilkanascie drzewek srodziemnomorskich. Moje oliwki, figi czy tez
granaty pozostawiam na zewnatrz do temperatury -8°C. Moj znajomy Wloch
posadzil drzewka oliwkowe do gruntu ale my tu w Westfalii mamy max -17°
i rzadko i krotko. Czy mu w tym roku przezyly - spytam jak zamowie
pizze. W Polsce radzilbym Ci jak P.T: Przedmowcy uprawe w doniczce i
zimowanie w pomieszczeniu. Nie musza byc cieplo. Byleby bylo jasno.
Ostroznie ale nalezy podlewac. Nawet cytrusy mozna zimowac w
pomieszczenia w ktorych temperatura na krotko spada lekko ponizej zera.
Wyjatek stanowi "Reka Buddy". Ta staram sie dodatkowo chronic. Reszta
od lat koczuje w garazu przerobionym na narzedziownie.
Jeszcze o ziemi. Naturalnie w torfie tez bedzie rosnac ale lepsza jest
ziemia do cytrusow. Ja sam robie sobie ziemie dodajac kamyczki z lawy
wulkanicznej. Kupuje na zapas zima, bo w pierwotnie maja sluzyc
posypywaniu chodnikow. Rozwalam tez stare cegly i ta maczke dosypuje do
mieszanki. Tym zwirkiem z lawy posypuje tez powierzchnie wokol oliwek,
chroniac w ten sposob przed chwastami. Klade tez kilka wiekszych kamieni
z lawy, zeby ladnie wygladalo.

Irek