"Dzikie jagody"

1. Data: 2002-06-03 11:49:59

Temat: "Dzikie jagody"
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

Wiecie Ludziska, dawno juz na jagodach nie bylem ale ostatnio widzialem
Wildeheidelbeeren. Niestety nie bylo szefa tylko jakis tumanowaty "Ruski"
wiec zapytac nie bylo kogo. Ale wygladalo to na prawdziwe lesne czarne
jagody. Niestety nie bylo nazwy lacinskiej tylko ze Wild.Troche jakby za
wysokie. Jednak staly obok borowek amerykanskich i owoce mialy zdecydowanie
mniejsze. Spotkaliscie sie juz z tym, zeby ktos sprzedawal czarne jagody w
doniczkach? Az mnie korci zeby kupic i w ziemie wsadzic. Folie jeszcze mam,
dokupilbym tylko torfu albo kwasnej gotowej ziemi i na jagody chodzilbym do
wlasnego lasu. No.... lasku.

Irek

2. Data: 2002-06-03 13:58:10

Temat: Re: "Dzikie jagody"
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiecie Ludziska, dawno juz na jagodach nie bylem ale ostatnio widzialem
> Wildeheidelbeeren.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Kanadyjskie mieszance uprawiane na przemyslowa skale:
Wildheidelbeeren =
http://www.google.com/search?num=100&hl=pl&newwindow
=1&q=Wildheidelbeeren&
btnG=Szukaj+z+Google

Nasze rodzime:
Flora O.:
Vaccinium myrtillus L. - borówka czarna
Nazwy drugorzedne, dawne i ludowe: borówka czernica, czarna jagoda,
czernica; afina, afyny, borowina, borownik, borówczak, borówka, borówka
zwyczajna, borôwka, borzyk, brusznica, carna jagoda, czarne jagody,
czernice, czornyja jahody, jafena, jafery, jagoda, jagoda czarna, jagoda
czernica, jagoda lesna, jagodnik, jagodowisko, jagodzina, jagodzisko,
sinica.

Etymologia: nazwa rodzajowa znana od czasów starozytnych, ze
znieksztalcenia lac. baccinium, od bacca = jagoda; lac. myrtus = mirt -
nazwa nadana w XVI w. ze wzgledu na pewne podobienstwo owoców i lisci do
mirtu.
Rodzina: Ericaceae, wrzosowate.
Kwitnienie: od maja do czerwca.
Zapylanie: roslina owadopylna i samopylna.
Wystepowanie: bory iglaste i mieszane, wrzosowiska, borówczyska w górach.
Uwagi: roslina lecznicza.
Varia: owoce chetnie zbierane.
http://www.google.com/search?num=100&hl=pl&newwindow
=1&q=Vaccinium+myrtill
us
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

3. Data: 2002-06-03 14:59:16

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Zapylanie: roslina owadopylna i samopylna.
> Wystepowanie: bory iglaste i mieszane, wrzosowiska, borówczyska w górach.

O kurde! Aleś mi Jerzy schrzanil łażenie po lesie (za grzybami)! Teraz co
spojrzę to mi we łbie będzie dzwonić afina, albo inna vaccinum myrtillus....
Obrzydliwstwo! :-(
zdegustowany Janusz

4. Data: 2002-06-03 18:47:59

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> schrieb im Newsbeitrag

> Kanadyjskie mieszance uprawiane na przemyslowa skale:
> Wildheidelbeeren =
>
> --
> Pozdr. Jerzy Nowak
> Wawa
Ach Jerzy, ja jak zwykle zadaje pytania a Ty, jak zwykle znajdujesz
odpowiedzi. Strasznie sie napalilem na te jagody. Zeby chociaz smakiem
przypominaly nasze lesne. Zaryzykuje i kupie dwie. Maja juz zielone owoce,
wiec w swoim czasie bede mogl opisac jak smakuja.

Irek

5. Data: 2002-06-03 19:54:37

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
owoce,
> wiec w swoim czasie bede mogl opisac jak smakuja.

Jak ndodasz MSG to i owszem.
;-)

6. Data: 2002-06-03 20:16:08

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Irek Zablocki" <i...@w...de> writes:

> [...]
> smakiem przypominaly nasze lesne. Zaryzykuje i kupie dwie. Maja juz
> zielone owoce, wiec w swoim czasie bede mogl opisac jak smakuja.

Smak jak smak, powiedz lepiej, czy się na nalewkę nadają :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Łotrzyk pewien powożąc rydwanem
W ścianę domu wyrżnął łbem nad ranem.

7. Data: 2002-06-04 05:33:17

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> schrieb im Newsbeitrag

> Smak jak smak, powiedz lepiej, czy się na nalewkę nadają :-)
>
> Pozdrawiam,
> Grzesiek
To z cala pewnoscia. Watpie tylko czy przezyja najazd mojej kawalerii. Kiedy
dwa tygodnie temu pojawily sie owoce jagody kamczackiej, Alek (prawie 4)
zaciagnal Olka (1) i zjedli co bylo czarne. Uta nawet nie sprobowala. A
potem mieli pretensje, ze wiecej nie ma. Cale szczescie mam cztery dorodne
krzaki borowki wysokiej, wiec tego przynajmniej nie zabraknie.

Irek

8. Data: 2002-06-04 05:35:07

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

> owoce,
>
> Jak ndodasz MSG to i owszem.
> ;-)
> --
> Pozdr. Jerzy Nowak

MSG to cos uduchowionego? Latwo lotnego? Przechodzacego cialo?

Irek

9. Data: 2002-06-04 07:57:50

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

> Tak, bardzo. Ty chyba mnie podpuszczasz.
> ;-)
> MSG - Mono Sodium Glutamat = Natrium Glutamat
> http://www.curezone.com/foods/msg.html
> --
> Pozdr. Jerzy Nowak

Jerzy, bez tego co zwykle na Wielkanoc sie je, smakuja te jagody, czy nie?
Jadles? Probowales? Po poludniu zamierzam kupic a Ty mi cala radosc kupna
czegos wyjatkowego psujesz. Chcesz tu miec rozczarowanego smutasa?

Irek

10. Data: 2002-06-04 08:09:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa
"Don't be fooled. If something sounds too good to be true, it probably

Co to za pnacze?
osutka sosny?
Jesiony
Sprzedam dzialke rekreacyjna