Echo serca...

1. Data: 2003-01-21 14:01:33

Temat: Echo serca...
Od: "Rima" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Słuchajcie mam pytanie odnośnie echa serca, podobno jest to najdokładniejsze
badanie serca. Miałam takowe robione dwa lata temu, i okazało się, że jestem
zdrowa jak rybka. Czy możliwym jest zatem, że obraz echa się zmienia? Czy
ono służy tylo do wykrywania wad wrodzonych??
Dziękuję za odpowiedzi
Iza

2. Data: 2003-01-21 15:07:21

Temat: Re: Echo serca...
Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> skad u Ciebie taki nastroj hipochondryczny?Mialas robione echo i jest ok a
wiec gratuluje!Oczywiscie echo nie sluzy tylko do wykrywania wad!Temat jest
szeroki wiec powiem skrotowo.Sluzy taz do wykrywania choroby wiencowej
szczegolnie u kobiet,bo u nich czesdt wyniki proby wysilkowej sa falszywie
dodatnie(yu razem z badaniem izotopowym).Stosuje sie taz do badania czynnosci
serca po zawale,oceny kurczliwosci-oceniamy jego zywotnosc -tak sie robi np
przed zakladaniem by-passow(ale i w zawale i w wiencowce stosuje sie echo
obciazeniowe gdzie pacjent przyjmuje wczesniej leki).Bardzo dobrze ocenia taz
wady nabyte zastawkowe.Mozna ocenic tez najwczesniejszy etap niewydolnosci
serca gdzie nie ma (lub sa bardzo niewielkie)objawy-przede wszystkim pierwsza
faze wydolnosci rozkurczowej.Ale np ocena tetniakow pozawalowych lepiej
wychodzi w wentrykulografii.Tak w ogole to sa metody lepsze od echa ale zbyt
drogie aby mogly byc stosowane w praktyce(np badanie izotopowe z talem).o pet
nie ma nawet co pisac szerzej
Pozdrawiam Paweł

3. Data: 2003-01-21 15:14:06

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rima" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

> zdrowa jak rybka. Czy możliwym jest zatem, że obraz echa się zmienia? Czy
> ono służy tylo do wykrywania wad wrodzonych??

Ono nie sluzy do wykrywania wad, ono sluzy ogolnie mowiac do "pokazywania"
pracy serca w danej chwili. Jesli masz wade wrodzona, to na tym badaniu ci
wyjdzie, jesli nie - zawsze mozesz juz po badaniu dorobic sie wady nabytej.

I jeszcze jedno: takie badanie ukazuje nawet niewielkie wady serca (np.
lekkie problemy z zastawkami) wystepujace u wiekszosci badanych osob i tymi
wadami nie ma sie co zbytnio przejmowac. Jak mi powiedzial badajacy mnie
kardiolog po stwierdzeniu wypadajacej jednej zastawki i niedomykajacej sie
drugiej: "to typowa wada serca, ktora samoistnie przechodzi srednio okolo
osiemdziesiatego ktoregos roku zycia" ;-)

J.

4. Data: 2003-01-22 16:47:11

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Jan 2003, Rima wrote:

> zdrowa jak rybka. Czy możliwym jest zatem, że obraz echa się zmienia? Czy
> ono służy tylo do wykrywania wad wrodzonych??

nie - wcale nie tylko do wykrywania wad wrodzonych. Prosze pamietac
ze echo to nie panaceum diagnostyczne ale zastosowan jest bez liku,
jesli chcesz sie dowiedziec bardzo dokladnie i konkretnie
(a nie tylko z ciekawosci) zapytaj na KARDIO-L - na tej liscie
jest kilku bardzo dobrych specjalistow zajmujacych sie tym wlasnie

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

5. Data: 2003-01-22 16:54:45

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Jan 2003 p...@p...onet.pl wrote:

> [...]
> szczegolnie u kobiet,bo u nich czesdt wyniki proby wysilkowej sa falszywie
> dodatnie(yu razem z badaniem izotopowym)

hm, i tak i nie - to znaczy zgadza sie ale powinienes ta
wypowiedz rozszerzyc i napisac jak i kiedy po to aby ludzie nie
zadali przy standardowym badaniu echokardiograficznym odpowiedzi
na to pytanie albo gdy to badanie zostanie okreslone jako
prawidlowe a za tydzien zachoruja na zawal aby nie mieli pretensji
do echokardiografisty, ze nie rozpoznal choroby wiencowej.
Innymi slowy standardowe badanie echo zasadniczo nie sluzy
do wykrywania choroby wiencowej - tu moze jedynie wskazac
odcinkowe zaburzenia kurczliwosci sugerujace przebyty zawal
serca w zakresie sciany objetej tymi zaburzeniami.
Natomiast przy wykrywaniu choroby wiencowej poslugujemy
sie wyspecjalizowanymi badaniami z uzyciem echo
np. proba dobutaminowa czy echem tkankowym itp.

P.

6. Data: 2003-01-22 16:58:47

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Jan 2003, Jarek P. wrote:

> drugiej: "to typowa wada serca, ktora samoistnie przechodzi srednio okolo
> osiemdziesiatego ktoregos roku zycia" ;-)

wypadanie platka (zespol Barlowa) zasadniczo nie jest wada serca
a jedynie anomalia budowy przedniego platka zastawki mitralnej.
Rzadko wystepuja nastepstwa hemodynamiczne natomiast moga
sie zdarzac zaburzenia rytmu, ktore na szczescie tylko w sporadycznych
przpadkach sa powazne. Stad za zwyczaj zespol ten nie wymaga
specjalnego postepowania i leczenia i mozna z nim "normalnie" zyc

P.

7. Data: 2003-01-22 19:23:02

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> prawidlowe a za tydzien zachoruja na zawal aby nie mieli pretensji
> do echokardiografisty, ze nie rozpoznal choroby wiencowej

rzeczywiscie troche skrotowo potraktowalem problem.Nasteonym razem bede staral
sie pisac nieco wiecej dosc przystepnym jezykiem

.
> [...]
> np. proba dobutaminowa czy echem tkankowym itp.
>
> jesli o to chodzi to zaznaczylem to w swojej odpowiedzi ,ze chodzi o
echokardiografie obciazeniowa natomiast zamiast dobutaminy napisalem ogolnie ze
pacjent przyjmuje leki.Nie chcialem aby dla osoby nie zwiazanej z medycyna byl
to zbyt skomplikowany opis
Pozdrawiam Paweł Krzeszowski Lublin

8. Data: 2003-01-22 19:36:57

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> .
> Rzadko wystepuja nastepstwa hemodynamiczne natomiast moga
> sie zdarzac zaburzenia rytmu, ktore na szczescie tylko w sporadycznych
> przpadkach sa powazne. >

warto dodac ze moga tu wystepowac niespecyficzne bole w klatce nie majace
zwiazku z niedokrwieniem-wlasciwie trudno powiedziec jaka jest ich przyczyna-ja
lacze je z wystepowaniem w tym zespole roznych form asynergii skurczowej gdzie
obok lokalnych odcinkow uposledzonej kurczliwosci istnieja obszary o wzmozonej
kurczliwosci

9. Data: 2003-01-23 16:48:57

Od: Klasyk <k...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 21 Jan 2003 16:07:21 +0100, p...@p...onet.pl wrote:

Czy echo color z doplerem daje cos wiecej.

10. Data: 2003-01-23 18:34:24

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 23 Jan 2003, Klasyk wrote:

> Czy echo color z doplerem daje cos wiecej.

"Klasycznie" sa trzy rodzaje dopplera w echo. Pulsacyjny, ciagly
i kolorowy. Mowiac oglednie nie wiadomo ale doppler kolorowy
jest bardzo przydatny stad wiekszosc dobrych pracowni pracuje
wylacznie na takich echokardiografach, ktore umozliwiaja ta opcje

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz
PGP Key IDs: DH/DSS:0xF3EED8AF

laserowa operacja oczu?
Chrapanie - jak się pozbyć - jak uleczyć?
Ból w okolicach skroni
Wysięk w kolanie
Ankieta