Re: Eter

1. Data: 2003-09-10 14:00:23

Temat: Re: Eter
Od: "LN" <l...@A...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam następujące pytania
> Jak działa eter do narkozy?
> Czy jest szkodliwy?
> Czy tylko znieczula czy też osoba pod jego wpływem jest świadoma?
> Kto niepowinien go urzywać?
> Jak się go urzywa /chodzi mi oczywiście o proporcje/?

Eteru nie używa się do narkozy w Polsce bodajże od połowy lat '70.
Niestety nie znam mechanizmu działania - na to pytanie odpowiedź mogą znać
farmaceuci z pl.sci.farmacja.
Pod wpływem eteru osoba traci świadomość. Znieczulenie eterem było dobre -
powodowało m.in. rozluźnienie mięśni co jest niekiedy ważne przy
przeprowadzaniu operacji. Przeciwwskazań niestety także nie znam. Jednakże
było ich dużo, jak również wiele było działań ubocznych. Eter jest związkiem
toksycznym. Jako lek jego indeks terapeutyczny jest dość niski co oznacza że
różnica pomiędzy dawką leczniczą a trującą jest niewielka. Dodatkowo w
przypadku eteru nigdy nie było wiadomo ile dana osoba może przyjąć aby
zostać w pełni znieczuloną w związku z tym wielokrotnie zdarzały się
przedawkowania. Generalnie według mnie anestezjolog zadawał odpowiednią
dawkę biorąc pod uwagę reakcje pacjenta. Konstruowano odpowiednie aparaty
podające mieszaninę par eteru z powietrzem/tlenem co pozwalało na zachowanie
pewnej kontroli w podawaniu, bowiem na początku stosowania eteru
instrumentarium składało się z gazy i kroplomierza ;-).

Tyle wiem, więcej nie powiem ;-) bo nie wiem.

Pozdr
Ln