Gdzie kupić normalne masło?

1. Data: 2007-12-13 10:07:14

Temat: Gdzie kupić normalne masło?
Od: "Jan" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Od dawna szukam masła, które pachnie i smakuje jak masło. Czyli ma taki smak i
zapach, jaki zapamiętałem przed laty. Ostatni raz jadłem takie masło w małym
miasteczku Chorzele, chyba jakieś 15 lat temu. Potem do miejscowej mleczarni
wkroczył inwestor i zainstalował tam linie do produkcji serków topionych na
licencji firmy Kraft. Wraz z tymi liniami prawdopodobnie zmieniono technologię
maślaną, bo od tamtej pory masło tamtejsze ma smak uniwersalny, ogólnopolski,
daleki od smaku prawdziwego masła. Potórzę: Czy ktoś zna miejsce, gdzie można
kupić prawdziwe masło?

Pozdrawiam,

Jan

2. Data: 2007-12-13 11:50:45

Temat: Re: Gdzie kupić normalne masło?
Od: maciek kanski <n...@s...maila> szukaj wiadomości tego autora

Jan wrote:
> Czy ktoś zna miejsce, gdzie można
> kupić prawdziwe masło?
Kupić nie wiem gdzie, dostać od znajomych wiem:)

Z tego co się orientuję, masło robione w domu, bez dodatków po dwóch
dniach kwaśnieje i zmienia swoje walory smakowe; tym samym logistycznie
ciężko będzie je znaleźć w sklepie, bo dostawy musiałyby być codziennie
i mało jaki handlowiec weźmie tak krótkotrwały towar na sklep.

Proponuję popytać się w okolicznych wsiach, gdzie są krowy lub
małe/rodzinne zakłady cukiernicze, jest szansa się z nimi dogadać
(chociaż w cukierniach to się raczej wali olej roślinny)

Nie twierdzę, że kwaskowe masło jest zepsute lub złe tylko zauważam, że
znacząco zmienia swój smak, a Tobie chyba chodziło właśnie o doznania
smakowe.

Pzdr

3. Data: 2007-12-13 11:59:59

Od: "slawek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan" <k...@p...com> napisał w wiadomości
Czy ktoś zna miejsce, gdzie można
> kupić prawdziwe masło?

www.klimeko.pl

Slawek

4. Data: 2007-12-13 23:17:07

Od: "ali " <a...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan <k...@p...com> napisał(a):

> [...]
> zapach, jaki zapamiętałem przed laty. Ostatni raz jadłem takie masło w małym
> miasteczku Chorzele, chyba jakieś 15 lat temu. Potórzę: Czy ktoś zna

o kurna chata
to już podlaskie też ucywilizowali?

ja kupuje z lokalnej malej mleczarni extra 82 %
pewnie też jest modyfikowane ale ma jeszcze zupełnie znośny smak i zapach i
nie jest miękkie
na bazarze mają to wiejskie ale nie mam do niego przekonania
pewnie też coś kombinują i nie jest tanie

5. Data: 2007-12-14 10:33:40

Od: "Jan" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Piszesz m.in.:

> Kupić nie wiem gdzie, dostać od znajomych wiem:)
(...)
> Nie twierdzę, że kwaskowe masło jest zepsute lub złe tylko zauważam, że
> znacząco zmienia swój smak, a Tobie chyba chodziło właśnie o doznania
> smakowe.

Ja nie mam znajomych sprzedających masło, stąd
też moje pytanie. Co do starzenia się masła,
to kiedyś byłem do tego przyzwyczajony. Od razu,
na zapach a i na wygląd mogłeś poznać, czy masło
jest świeże. Teraz dopiero, kiedy mamy euromasło
(podobnie jak euroogórki czy eurojabłka), widać
wyraźnie, że dążeniem władz Europy jest m.in.
zwiększenie trwałości produktów spożywczych.
Ba, widziałem jakieś parę lat temu półkę sklepową
z napisem "Prezerwy". Według sprzedawców leżały
tam towary o krótkim czasie przydatności do spożycia.
Czyli o takim, do jakiego niegdyś byliśmy wszyscy
przyzwyczajeni.

Czy producenci żywności nietrwałej będą ścigani,
nie wiadomo. Na razie o tym głucho, więc może
któryś się odważy i zacznie sprzedawać na większą
skalę normalne masło? Może i ja na nie trafię?
Chętnie zapłacę podwójną cenę.

Pozdrawiam,

Jan

6. Data: 2007-12-15 10:13:56

Od: "Leszek Serdyński" <l...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan" <k...@p...com> napisał w wiadomości
> Od dawna szukam masła, które pachnie i smakuje jak masło. Czyli ma taki
> smak i
> zapach, jaki zapamiętałem przed laty.

Nigdy nie będziesz mial pewności jak nie zrobisz sam.
Trzeba kupić u rolnika śmietanę. Trzeba też na jakimś jarmarku (albo w
internecie) kupić specjalne urządzenie - maselnicę. To taka drewniana bańka
jak na mleko, tylko z otworem w pokrywie. Do tego jest kijek z podziurawioną
tarczą. Macha się tym kijkiem w górę i w dół, aż zrobi się masło.

http://www.senko.neostrada.pl/maselnice.htm

http://www.beka.net.pl/maselnice.html
Koszt 140-190 zł

Robiłem tak masło jakieś 40 - 50 lat temu. Wspominam to jako największy
koszmar z dzieciństwa :(

Nie jest to prosta sprawa. Śmietana musi być odpowiednio "stara" i mieć
właściwą temperaturę.

Pozdrawiam
Leszek

7. Data: 2007-12-15 13:46:57

Od: "Jan" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Leszek pisze m.in.:

> Robiłem tak masło jakieś 40 - 50 lat temu. Wspominam to jako największy
> koszmar z dzieciństwa :(
>
> Nie jest to prosta sprawa. Śmietana musi być odpowiednio "stara" i mieć
> właściwą temperaturę.

Dlatego pytam, kto to robi - sam nie robiłem,
ale widziałem, jak robiono. Widziałem też
wyrabianie masła przy użyciu przyrządu
zmechanizowanego, mianowicie wirnikowej pralki
"frania". W moich obecnych warunkach nie mam
możliwości kupienia śmietany prosto od krowy,
czyli od rolnika. Nie chciałbym eksperymentować
ze śmietaną sklepową. Ale z głosów tu nadesłanych
wynika, że nie ma innej drogi, jak produkcja
samodzielna. Jeden z dyskutantów oferuje
masło z okresem trwałości 21 dni. Czy to
dowodzi stosowania jakichś środków wydłużających
trwałość?

Pozdrawiam,

Jan

8. Data: 2007-12-15 22:45:10

Od: "Leszek Serdyński" <l...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Jeden z dyskutantów oferuje
> masło z okresem trwałości 21 dni. Czy to
> dowodzi stosowania jakichś środków wydłużających
> trwałość?

Kiedy mieszkałem w akademiku, przywoziłem z domu prowiant m.inn. prawdziwe
masło. Masło było w słoiku, zalane wodą. Nie było lodówek. Masło posunęło
się dalej na półce i po miesiącu je zauważyłem. Bałem się otworzyć słoik,
żeby smród nie zabił nas. Okazało się, że masło jest zupełnie dobre i nadaje
się do spożycia. Najgorsze dla tłuszczu jest światło i dostęp tlenu.

Pozdrawiam
Leszek

9. Data: 2007-12-16 10:35:56

Od: maciek kanski <n...@s...maila> szukaj wiadomości tego autora

Jan wrote:
> [...]
> nie wiadomo. Na razie o tym głucho, więc może
> któryś się odważy i zacznie sprzedawać na większą
> skalę normalne masło? Może i ja na nie trafię?
Ja też myślałem, że podwójna cena coś da, ale się myliłem. Naszym
wrogiem są wszelkie mleczarnie/cukiernie, które rolnika kontraktują i
nie ma on możliwości zbytnio oddania nadwyżki. A nawet jak ma to mu się
nie chce, bo do mleczarni sprzedaje dzienny obrót z krów (kilkadziesiąt
litrów mleka, kilkanaście sera, masła) i dostaje za to codziennie niezłą
nieopodatkowaną gotówkę rzędu 30zł/krowy. I teraz czy mu się opłaca
nalewać w jedną buteleczkę 1.5l mleka dla miastowego, który łaskawie
zapłaci 2x czyli 3zł? Albo raz na tydzień weźmie 1kg twarogu płacąc
20zł, kiedy cukiernia za twarogi daje prawie 100zł dziennie?
Do tego dochodzi drugi aspekt, cukiernia bierze regularnie, 365 dni w
roku i zbyt jest zapewniony. A czy indywidualny klient mimo obietnic
będzie raz w tygodniu przyjeżdżał po świeże wyroby? Jak raz nie
przyjedzie to nie zarobi się nic, tylko straci.
Oczywiście wiem, że przebitka 10zł tygodniowo daje rocznie 500zł zysku,
ale niech ktoś to rolnikowi wytłumaczy.

Ja ćwiczyłem ten temat na wsi i nie udało mi się znaleźć dostawcy. Z
tego co się rozeznałem to po prostu jedyny sposób na świeże mleko, sery,
masło śmietanę to kupienie własnej krowy, wstawienie jej do jakiegoś
gospodarza który i o krowę zadba i któremu będzie się chciało sery
robić. A rolnikom jest teraz ogólnie dobrze i do roboty ponadplanowej
ciężko ich zachęcić, przebitka 2x od ilości detalicznych naprawdę na
nikim nie robi wrażenia.
Kolejny wariant, czyli rozkręcenie takiej działalności gospodarczej
odpada: rolnicy to taka korporacja, do której nie ma wstępu z zewnątrz,
a bez symbolicznego KRUSu, niepłacenia podatków, dopłat rolniczych oraz
specjalnego traktowania ze strony państwa biznes taki IMHO nie ma sensu.

Pzdr

--
http://www.pajacyk.pl - czy już dzisiaj kliknąłeś dla dzieciaków?
( przypominacz: http://ds5.agh.edu.pl/~cysiek10/pajacyk/ )

10. Data: 2007-12-16 16:46:29

Od: "Jan" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Leszek napisał:

> (...) Okazało się, że masło jest zupełnie dobre i nadaje
> się do spożycia. Najgorsze dla tłuszczu jest światło i dostęp tlenu.

Czyli w zasadzie sprawa jest realna, taka
produkcja masła prawdziwego. Wystarczyłoby
opakowanie normalne, metalizowane, tyle
że szczelniejsze. Ale te normy paneuropejskie
mogą stanąć na przeszkodzie.

Jan

dieta Reznera
sibutrabine
Re: MI5 Persecution: Brighton 24/9/98 (10718)
Czy człowiek powinien jeść również surowe mięso?
Mountain Blue, gdzie w Polsce?