Re: "Ida" w trzeźwej ocenie młodych.

From: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.polityka
Subject: Re: "Ida" w trzeźwej ocenie młodych.
Date: Sun, 03 May 2015 20:58:44 +0200

Chiron wrote:

> Użytkownik "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> napisał w
> wiadomości news:mi59v8$1jg$2@node1.news.atman.pl...

> Świetni nauczyciele, wspaniałe szkoły. Chcesz, to Ci doślę cos do
> poczytania- nie kolportuj masońskich sloganów.

Chyba to nie slogan, ponieważ Jasienica w "Polskiej anarchii" wskazuje na
przyczynę tego: Jezuici kładli mniejszy nacisk na renesansowy humanizm i
zainteresowanie filozofią klasyczną niż na pobożność katolicką. To bardzo
zmieniło perspektywę i nazbyt odwróciło Polaków od zabiegania o te wyższe,
publiczne aspekty bytu doczesnego, które propagował optymistyczny
renesansowy humanizm. Barok był w stosunku do niego regresem chociażby
dlatego, że mniej drukowano dzieł literackich i naukowych z powodu niepewnej
przyszłości materialnej wydawców i obawy przed cenzurą kościelną.

Nie mówię, że ta epoka nie miała kwiatków w postaci wysokoartystycznej
literatury, którą zajmował się między innymi mój nieodżałowany śp. Promotor
prof. dr. hab. Czesław Hernas - ba, pojawiło się ich więcej niż w
renesansie, ale większość z nich przeleżała w rękopisie aż do epok
późniejszych i nie była wydana za życia autorów. To niestety w Baroku status
społeczny wykształcenia w Polsce ustąpił rzemiosłu wojennemu i ten stereotyp
pokutuje do dzisiaj - w domu przeciętnego Polaka znajdziesz niewiele
książek, mój należy do nielicznych wyjątków.

--
????
???