Re: "Ida" w trzeźwej ocenie młodych.

From: "Chiron" <c...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.polityka
Subject: Re: "Ida" w trzeźwej ocenie młodych.
Date: Sun, 3 May 2015 21:57:15 +0200

Użytkownik "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> napisał w
wiadomości news:mi5r55$jqv$1@node1.news.atman.pl...

> Chyba to nie slogan, ponieważ Jasienica w "Polskiej anarchii" wskazuje na
> przyczynę tego: Jezuici kładli mniejszy nacisk na renesansowy humanizm i
> zainteresowanie filozofią klasyczną niż na pobożność katolicką. To bardzo
> zmieniło perspektywę i nazbyt odwróciło Polaków od zabiegania o te wyższe,
> publiczne aspekty bytu doczesnego, które propagował optymistyczny
> renesansowy humanizm. Barok był w stosunku do niego regresem chociażby
> dlatego, że mniej drukowano dzieł literackich i naukowych z powodu
> niepewnej
> [...]

Kiedyś zaczytywałem się Jasienicą. W czasach, w których pisał- może być.
Później dostrzaegłem (oprócz pewnych dobrych rzeczy) wiele kretynizmów,
które kolportował. Mnie się szybko rzuciło do oczu schizofreniczno-
dychotomiczne podejście do króla Stasia. Próbował go usprawiedliwiać.
Wychodziło to mniej więcej tak: "prawda, że przerypał Polskę między nogami
carycy. No ale miał dobre chęci." Takich "kwiatków" było więcej. No ale ok.
Jakubie- pisze do człowieka, który sam siebie opisuje jako elita. Może i
tak- może jesteś elita intelektualną- nie kpię. Jednak elita musi- w
przeciwieństwie do reszty- która może, ale nie musi- wiedzieć, że historię
zawsze piszą zwycięzcy. Kto zwyciężył? Ludzie zza kulis- loże, tajne
stowarzyszenia. One, działając wspólnie i w porozumieniu- niszczyły jak
tylko mogły chrześcijaństwo. I one napisały historię. Historia ta opowiada,
jak to cudowny humanizm właściwie to niczemu nie zaprzeczał- po prostu nie
interesował się Bogiem- tylko samym człowiekiem. Ktoś mógłby powiedzieć, że
tak nie można, że nieodłączną, integralną częścią człowieka jest jego
boskość- ale ten ktoś należy do większości. A głosiciele humanizmu, czyli
wrogowie krzyża- zaszczepiali w populatach przekonanie, że większość ma
rację. Summa summarum- długowieczny efekt działania tych ciemnych sił jest
taki, że dziś przeciętny wykształciuch dałby się niemal zabić za idee
głoszone przez humanistów- których po prostu nawet nie zna. "Wolność
równość"- to słyszał. No ale żeby to hasło brzmiało inaczej? A kto mu o tym
powie? Jednak "wolność, równość- albo śmierć" to juz nie to samo, co? I kto
powie, że z tym hasłem humanizm w ofenzywie wymordował mieszkańców całej
francuskiej prowincji? To nie pasuje do narracji historycznej, którą głoszą
zwycięzcy. Dlatego do dziś państwa świętują zdobycie Bastylii, uwielbia się
na kartach polskiej historii Kościuszkę (zwolennika Roberspierra i de Saint-
Justa), Piłsudskiego (jego prawdziwe umiejetności dobrze opisuje "Kariera
Nikodema Dyzmy"- a w Polsce cieszy się do dziś wielkim mirem). I na odwrót-
kto był wielki, mądry- ale stanął "głosicielom humanizmu" na drodze- ten
skazany jest na zapomnienie- w Polsce choćby Dmowski, Paderewski.
Jezuici zrobili jednak na świecie wiele dobrego. Zakładali szkoły, w której
uczono ludzi potrzebnych im rzeczy. W Południowej Ameryce- aby ratować
Indian- uczono ich rolnictwa, hiszpańskiego, osiadłego trybu życia. Właśnie
to było niezbędne do przetrwania tym dzikim ludziom. Po prostu- biali
dosłownie polowali na nich- głosząc, że to zwierzęta. Nauka osadnictwa
dosłownie ratowała im życie. Słyszałeś o tym? A co głoszą humanistyczni
historycy? Jakie brednie? W Polsce oo. Jezuici np pożyczali pieniądze. Byli
w terenie. Pożyczali szlachcie- ale i chłopom. Bardzo ważne- Polacy nie
musieli pożyczać od Żydów na lichwiarski procent. Słyszałeś o tym? Można
napisać o wiele więcej- chodzi o to, czy interesuje Cię prawda- czy wolisz
ładne frazesy pasujące do Twoich tez?
Jeśli chodzi o Barok. No nie wiem, ale ta epoka charakteryzowała się tym, że
wielu biednych szlachciurów- ba! Nawet łyków uczyło się pisać. Niestety-
zaczęli też pisać. Było bardzo dużo piśmiennictwa z tego okresu- tyle, że na
ogół bezwartościowe.
Książki- wiesz, jestem trochę starszy od Ciebie. Jakkolwiek głupio to nie
zabrzmi- ale za moich czasów byle robol starał się mieć potężną
biblioteczkę, i...często to czytał! Książki były trudnodostępne. Jednak-
ludzie dbali o to. Troszkę bardziej zamożni zwracali uwagę na rodzaj
wydania- czy w twardej okładce, skórce nawet. W antykwariatach panował
ogromny ruch. Jednak popyt na dobrą książkę znacznie przewyższał podaż.
Dziś- ze względu na komputery- ludzie się często wyzbyli książek.

--

Chiron