Jak wybieramy leki....

1. Data: 2003-09-23 18:07:42

Temat: Jak wybieramy leki....
Od: "C.Jola" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

z portalu www.esculap.pl :

Z kraju; 2003-09-19 [PAP]
Jak wybieramy leki

90 proc. Polaków kupuje medykamenty dostępne bez recepty - wynika z badania
TNS OBOP, w którym respondenci odpowiadali na pytanie "Jak wybierają leki
bez recepty?".

Jednocześnie spośród 1.000 osób, które wzięły udział w badaniach, 64
proc. deklaruje, że przy zakupie konkretnej marki korzysta przede wszystkim
z własnego doświadczenia, wynikającego z wcześniejszego użytkowania danego
produktu. W ten sposób częściej postępują kobiety oraz mieszkańcy regionu
wschodniego i pomorskiego Polski.

Wskazówki lekarza bierze pod uwagę 39 proc. respondentów.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nieco mniejszą wagę przywiązują Polacy do ceny leku. Na ten czynnik
determinujący wybór wskazało 35 proc. badanych.

Na czwartym miejscu, z wynikiem 32 proc., znalazły się porady
farmaceuty, wyprzedziwszy o 1 punkt procentowy sugestie znajomych i rodziny.

Większą wagę do wskazówek lekarza i/lub farmaceuty przywiązują
kobiety oraz osoby z wykształceniem średnim i wyższym, a ponadto mieszkańcy
regionu małopolskiego, centralnego, katowickiego (tylko farmaceuty) i
wielkopolskiego (tylko lekarza).

Co czwarty Polak, wybierając lek, kieruje się przyzwyczajeniem. Nieco
większe znaczenie (27 proc.) ma wysoka skuteczność i szybkość działania (26
proc.) farmaceutyku. Mniej istotne dla Polaków jest to, czy lek
charakteryzuje się długotrwałym działaniem. Twierdząco odpowiedziało 12
proc. badanych.

Renoma producenta lub marki w równym stopniu wpływa na wybór leku, co
atrakcyjna reklama (8 proc.). Polska marka znajduje uznanie u 6 proc.
respondentów. Podobny wynik uzyskano zadając pytania, czy istotne jest, aby
lek tej marki miał odpowiednią postać oraz był wygodny w stosowaniu.

Dla Polaków praktycznie nie ma znaczenia ładne opakowanie leku,
zagraniczne pochodzenie producenta oraz to, czy lek jest nowością.
Przywiązanie do tych czynników potwierdził 1 proc. badanych.

Raport "Zwyczaje zakupowe Polaków dotyczące nabywania leków" został
przygotowany w ramach badania OTC Track, zrealizowanego w okresie
26.05-22.06.2003r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej
15 lat.(PAP)

Zacytowałam cały artykuł, ale chyba najistoniejsze to, co podkreśliłam.
Czasami tak się zastanawiam, po co się trudzić, czytać, kształcić, skoro gro
pacjentów ma potem zalecenia w głębokim poważaniu, ale psioczyć na lekarzy
to wszyscy potrafią.... eh życie....
Pozdrawiam lekko przygaszona...
--
Jola
Nakarm głodne dziecko

2. Data: 2003-09-23 18:21:41

Temat: Re: Jak wybieramy leki....
Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

C.Jola <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
> pacjentów ma potem zalecenia w głębokim poważaniu, ale psioczyć na lekarzy

Właśnie też dostałam tą przesyłkę z Eskulapa :)

Myślę, że te 39% wzięło się z tego, że badanie dotyczyło leków bez recepty. A
takie pacjenci zwykle kupują nie udając się w ogóle do lekarza. Może to
dotyczy takich "standardowych" dolegliwości. A jeśli już się ktoś uda do
lekarza, to wielce prawdopodobne, że wykupi lek zaleceny właśnie przez
lekarza (chyba, że za drogi będzie).

Pozdrawiam, Madzia (nie lekarz ;)).

3. Data: 2003-09-23 19:07:46

Od: "lekston" <l...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "C.Jola" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
gro
> pacjentów ma potem zalecenia w głębokim poważaniu, ale psioczyć na

nie kupowac!!.. bedzie dobrze.. eh zycie

4. Data: 2003-09-23 19:09:03

Od: "Magda" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie kupowac!!.. bedzie dobrze.. eh zycie

Jak już coś to: ECH!
To nie czepliwość...sama mialam do niedawna watpliwosci jak nalezy to pisac.

pzdr.
M.

5. Data: 2003-09-23 20:04:09

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 23 Sep 2003, C.Jola wrote:

> [...]
> pacjentów ma potem zalecenia w głębokim poważaniu, ale psioczyć na lekarzy

rownie pouczajace byloby zbadania ile zalecen lekarskich w tym
ile zaleconych lekow przez lekarza jest regularnie pobierane
przez chorego. Zdarzyl mi sie nie jeden pacjent przychodzacy
2 tygodnie po poradzie z pretensjami na brak poprawy - jak
sie okazalo - nie zdazyl jeszcze zrealizowac recepty - o
zaleceniu zaprzestania palenia nie wspomne

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

6. Data: 2003-09-23 20:42:17

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> rownie pouczajace byloby zbadania ile zalecen lekarskich w tym
> ile zaleconych lekow przez lekarza jest regularnie pobierane
> przez chorego.

Zbadano i to. Wynik jest następujący: na pełny compliance można liczyć u 35%
pacjentów. Reszta przyjmuje zalecone leki wg sobie tylko znanego klucza.
pozdr
ela

7. Data: 2003-09-23 21:32:55

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

ela <w...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> Zbadano i to. Wynik jest następujący: na pełny compliance można liczyć u 35%
> pacjentów. Reszta przyjmuje zalecone leki wg sobie tylko znanego klucza.
> pozdr

Są spore różnice w wykonywaniu zaleceń lekarskich w zależności od problemu
zdrowotnego z jakim się zgłasza pacjent. Na przykład w przypadku pacjentów
leczących się na nadciśnienie tylko 20% przyjmowało pomiędzy 90-100%
przypisanych ich leków. W przypadku na przykład przyjmowania leku
antyrakowego (prednizonu) około 69% pacjentów nie stosowało się do zaleceń.
Około 50% matek nie stosowało się do zaleceń lekarskich związanych z ich
dziećmi. Najgorsze są wyniki w przypadku zaleceń dotyczących rzucenia
palenia, zmniejszenia nadwagi etc... Ogólnie w wielu badaniach wychodziło, że
lekarze uważają że około 89% pacjentów przestrzega ich zalecania, a szacuje
się, że tak naprawdę było to około 50%.
Częstym powodem nieprzestrzegania zaleceń lekarskich, jest to, że każdy
pacjent na wizycie, tworzy sobie własną, subiektywną diagnozę. I często ma
się ona nijak do tej, którą postawi lekarz.

Pozdrawiam, Madzia

8. Data: 2003-09-23 21:42:43

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkqe67$m4j$...@i...gazeta.pl,
Magdalena Chlebna <m...@N...gazeta.pl>:

> Ogólnie w wielu badaniach wychodziło, że lekarze
> uważają że około 89% pacjentów przestrzega ich zalecania, a szacuje
> się, że tak naprawdę było to około 50%.

I tu zwracam uwagę na metodologię badania cytowanego w OP: to jest badanie
ankietowe pacjentów. W przypadku badan ankietowych mamy przynajmniej dwa
stopnie oddalenia od faktow: 1) ich reprezentacja w umysle ankietowanego i
2) raportowanie tej reprezentacji. Na obu etapach wystepuja przeklamania,
ktorych wielkosc trudno oszacowac.

Mozna np. podejrzewac, ze faktyczny wplyw reklam jest wiekszy niz ten
wynikajacy z odpowiedzi respondentow (na to wskazuja z kolei badania
korelacji wzrostow sprzedazy z kampania reklamowa)

--
Robert

9. Data: 2003-09-23 22:48:11

Od: CanoE <c...@n...lubie.spamu.org> szukaj wiadomości tego autora

>Częstym powodem nieprzestrzegania zaleceń lekarskich, jest to, że każdy
>pacjent na wizycie, tworzy sobie własną, subiektywną diagnozę. I często ma
>się ona nijak do tej, którą postawi lekarz.

gdybym slepo ufala lekarzom i ich diagnozom to nadal bym byla leczona
na kregoslup (krioterapia, gimnastyka itp) a nie na wodonercze (po
pol roku kategorycznie zazadalam skierowania na USG ktore wykazalo to
schorzenie)
dodatkowo dodam ze okresowo uwazano mnie w przychodni za symulanta..

dopiero dzieki wlasnej obserwacji, poczytaniu kilku ksiazek medycznych
niejako "postawilam diagnoze" ze to byc moze nie kregoslup mnie boli a
nerka...

potem na szczescie juz szybko reszta badan poszla ,
nastepnie operacja :)
i juz mam naprawiona nereczke :)

a co do przeziebien.. wiekszosc przebiega podobnie .. i wiekszosc tak
samo lekarze w przychodniach lecza.. (w polsce nie stosuje sie na
codzien praktyk typu : wymaz w celu zbadania bakterii ktora wywolala
stan zapalny)
oczywiscie przy powazniejszych objawach nalezy sprawdzic plucka i
gardelko u lekarza..
ale przy zwyklym katarze i tak zawsze dostaje od lekarzy ten sam
zestaw lekow ktory mozna kupic bez recepty :)
I chyba stad wynikaja te statystyki.. ludziom sie nie chce stac w
kolejkach do lekarza zeby uslyszec to co zawsze :)

CanoE

10. Data: 2003-09-24 07:04:24

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert <u...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> 2) raportowanie tej reprezentacji. Na obu etapach wystepuja przeklamania,

Badania, które ja cytowałam (za Sheridan, Radmacher; "Psychologia
zdrowia",1998) było robione na populacjy amerykańskiej i nie robiono je za
pomocą ankiet. Robiono je badając poziom danego leku, który był zalecany.
Albo się on różnił od oczekiwanego, albo w ogóle go nie było. Badania
ankietowe rzeczywiście mają mnóstwo błędów i mają wiele niedoskonałości.

W przypadku leków bez recepty to jednak reklama mogła decydować (choć
większość ankietowanych mogła nie zdawać sobie z tego sprawy). Goździkowa
zawsze wie lepiej ;)

Pozdrawiam, Madzia

alkaiczna woda mineralna
bol w plecach