Jak zupa gulaszowa?

1. Data: 2005-01-10 13:55:34

Temat: Jak zupa gulaszowa?
Od: "Romek" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Muszę zrobić zupę gulaszową. Taką trochę pikantną i niepowtarzalną.
Ratujcie.

1. Data: 2005-01-10 16:30:12

Temat: Re: Jak zupa gulaszowa?
Od: Tucherka <p...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Romek napisał(a):
> Muszę zrobić zupę gulaszową. Taką trochę pikantną i niepowtarzalną.
> Ratujcie.

Witaj :)
Mam przepis na taka zupe...wychodzi pyszna tylko troche roboty przy niej
jest...ale na pewno sobie poradzisz:)podam Ci w orientacyjnych
ilościach...ja robie zazwyczaj na oko na 5 litrowy garnek :)
potrzebne bedzie:
-30 dag miesa wolowego
-25 dag fileta z kurczaka
-kilka debreczynek (male cienkie kielbaski z papryka...podobne do
kabanosow)zamiast niech mozna dodac troche cienkich paroweczek
-czerwona, zielona, zolta papryka
-zielona i/lub zolta fasolka szparagowa(teraz o tej porze roku pozostaja
tylko mrozonki..ale przynajmniej masz juz z glowy krojenie:))
-tluszcz do podsmazania
papryka w proszku ostra i slodka
-jezeli chcesz zeby bylo bardziej ostre mozesz dodac papryke chili w
proszku lub tabasco..lub papryczke chili ususzona :)
-ziemniaki

i teraz tak....wolowine pokroic trza w kostke...troszke posypac
przyprawami...np wegeta albo po prostu sola...ja czasem obtaczem w mace
ale nie jest to konieczne...podzmazyc na patelni, wrzucic do wiekszego
garnka...na tym samym tluszczu podsmazyc filet z kuczaka tez pokrojony w
kostke i wrzucic do wolowiny,(ja dodaje jeszcze jedna pokrojona w kostke
i zeszklona cebulke),mieso sie musi troche pogotowac..dolac mozna
szklanke wody,niech sie tak pogotuje ze 20 minut...wszystkie papryki
trzeba wydrazyc z ziaren i pokroic w paski mniej wiecej pol lub jeden
centymetr grubosci i podsmazyc na patelni..dodac je do gotujacego sie
miesa...jezeli bedzie za geste...caly czas mozna podlewac woda...niech
sie gotuje pod przykryciem na niezbyt duzym ogniu...po jakims czasie
dodac pokrojone i posmazone debreczynki, dodac czerwona slodka
papryke,mozna ja dodac na samym poczatku,slodka papryka w proszku nadaje
potrawie kolor,ja dodaje zawsze bardzo duzo czasem nawet ponad jedno
opakowanie,a ostra w proszku wedlug uznania, w zaleznosci od tego jaka
ma byc ostrosc. Ziemniaki obrac umyc i pokroic w kostke, wrzucic do
garnka(ziemniakow nie powinno byc bardzo duzo,ale tak zeby bylo widac ze
one sa:)), poniewaz fasolka szparagowa jest z mrozonek o tej porze roku
wiec wrzucic ja na koncu zeby sie nie rozgotowala za bardzo. Jezeli
smakowo czegos brakuje mozna dodac troche soli, wegety..lub jakichs
innych przypraw..no i oczywiscie jezeli to ma byc bardzo ostre dodac
tabasco:)
Podczas gotowania dolewam co jakis czas wode, pod koniec gotowania jak
bedzie zbyt geste tez dolac troche wody, zeby to wygladalo jednak troche
na taka gesciejsza zupe:)
kolor powinien byc czerwony..jezeli bedzie za blade dodac wiecej papryki
slodkiej w proszku...
reszte przyprawic wedllug smaku sola lub wegeta:)
zamiast ziemniaczkow jest jeszcze opcja z lanymi kluseczkami, ale ja
osobiscie wole z ziemniaczkami :)
to chyba wszystko...jak bedzie jakis problem to prosze pisac :)
pozdraiwam i zycze udanego gotowania :)
Tucherka

1. Data: 2005-01-11 07:23:23

Od: "maciek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja dodaje jeszcze kminek, a dodatek to ziemniaki i kluski kładzione.
--
Maciek

1. Data: 2005-01-11 21:15:09

Od: "Taurus" <t...@w...skonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepis na gulasz obozowy ale warty wcielenia po podzieleniu składników w
życie domowe :)
Ilości są w oryginale, na około 35 litrowy gar. Aby zaadaptować przepis do
warunków domowych wystarczy (tu akurat się to udaje) proporcjonalnie
zmniejszyć ilość składników.

Składniki:
- 5 kg wołowiny bez kości
- 10 papryk (rózne kolory)
- 3 średnie cukinie (rózne kolory)
- 10 marchewek
- 3 pietruszki
- 6 cebul
- 1 duży seler (ok. 1 kg)
- główka czosnku
- kilkanaście ogórków kwaszonych
- 1kg koncentratu pomidorowego
- smalec do podsmażenia (25 dkg)
- 12 jaj
- 1kg mąki
- sól
- torebka pieprzu czarnego mielonego
- torebka czerwonej papryki słodkiej
- pół torebki papryki ostrej albo chilli
- 2 łyżki tureckiej przyprawy sambal
- 10 liści laurowych
- torebka ziela angielskiego
- pół torebki pieprzu czarnego ziarnistego
- 3 łyżki octu
- maggi do ew. doprawienia

Przygotowanie:
Mięso kroimy w grubą kostkę (ok. 3x3 cm), wrzucamy do gara i zalewamy zimną
wodą tak, aby było przykryte 1-2 cm lustrem wody. Solimy wodę na smak dość
mocno - powinniśmy odczuwać przesolenie zalewy. Wrzucamy liście laurowe,
ziele angielskie i pieprz ziarnisty. Gotujemy na półtwardo.

Międzyczasie przygotowujemy warzywa: skrobiemy cienko marchewkę, pietruszkę,
cienko obieramy seler. Marchewkę kroimy w talarki, seler, cukinię, paprykę i
pietruszkę w średnią kostkę (1x1 cm).
Cebulę kroimy w półtalarki, czosnek obieramy i cienko kroimy w plasterki, po
czym podsmażamy razem z cebulą (byle nie za mocno) na rozgrzanym smalcu.

Uwaga ! Czosnek wrzucamy do podsmażenia dopiero, jak cebula zacznie się
pyrczyć na tłuszczu w puszczonym soku, żeby czosnek nie wydzielił gorzkiego
aromatu z przegrzania.

Sprawdzamy mięso - jesli jest ugotowane na półtwardo (nie jest już "gumowe")
dolewamy wody do około pół gara i wrzucamy warzywa, podsmażone cebule i
czosnek, mieszamy, wrzucamy resztę przypraw i gotujemy dalej, do miękkości
składników. Na koniec wrzucamy koncentrat pomidorowy i pokorojone ogórasy
kwaszone. Uzupełniamy wodę do pojemności gara i zagotowujemy ponownie.

Teraz przygotowujemy kluski "kładzione":
Wybijamy całe jaja i mieszamy na pulchne ciasto z mąką, rozrzedzamy wodą,
znów dodajemy mąki, aż nie wyjdzie nam z całej mąki dość gęste ciasto
podobne do "lanej kluski". Oczywiście ciasto solimy i pieprzymy do smaku.
Następnie łyżką wrzucamy dość duże porcje ciasta do gotującego się gulaszu i
po chwili energicznie mieszamy.

Uwaga ! Jeśli ogień pod garem jest dość duży, opadające na dno gara ciasto
może się przypalić. Jeśli się odrobinę przypali, to nic sie nie stanie,
będzie lepszy aromat "zupy z kotła", ale trzeba uważać.

Po ugotowaniu się (stwardnieniu i wypłynięciu) klusek, mieszamy energicznie,
trzymamy jeszcze chwilę na ogniu, doprawiamy octem i (jeśli byłoby za mało
słone) odrobiną maggi.

Wydajemy !

Gulasz wybornie smakuje również dnia nastepnego po odgrzaniu.

Aby oszczędzić sobie roboty w warunkach domowych można użyć gotowych
mieszanek - włoszczyzny krojonej oraz mrożonki Hortexu - "Leczo" lub (cieżko
dostać) "Paprykarz". Po paczce każdej z mieszanek wystarcza na około 5
litrów gulaszu i 80-90 dkg mięsa.

SMACZNEGO !

1. Data: 2005-01-11 21:25:35

Od: Tucherka <p...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Taurus napisał(a):
> [...]
> (cieżko dostać) "Paprykarz". Po paczce każdej z mieszanek wystarcza na
> około 5 litrów gulaszu i 80-90 dkg mięsa.

łooo rany toz to przepis na cale wojsko!!!!! ;):)

1. Data: 2005-01-11 22:41:14

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 11 janvier 2005 ŕ 22:25:35, vous écriviez :

> łooo rany toz to przepis na cale wojsko!!!!! ;):)

Mi zawsze wychodza lepiej potrawy z kilku kg miesa i warzyw niz z
kilku deka.
Nawet jezeli potem zamrazam.

Nie wiem na czym to polega ale tak jest.

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2005-01-12 02:56:36

Od: "Romek" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo wam dziękuję za pomoc. Jestem początkującym kucharzem i grupowiczem
również. Mam nadzieje że z wami uda mi się zrobić parę dobrych potraw. Jak
narazie to mam specjalizację w placku po węgiersku. Chyba smakuje znajomym,
bo pytają kiedy zrobię następny.

Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie Romek

1. Data: 2005-01-12 12:14:26

Od: "Marcin Kowalski" <m...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak
> narazie to mam specjalizację w placku po węgiersku. Chyba smakuje
> znajomym, bo pytają kiedy zrobię następny.
>
> Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie Romek
A jak go robisz?

Marcin

Dieta cholesterolowa
Mięsne kulki z suszoną śliwką.