Jaka jarzynka do dziczyzny?

1. Data: 2006-04-07 13:09:20

Temat: Jaka jarzynka do dziczyzny?
Od: " Juf" <j...@b...pl.preczzespamem> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Grupo!

Własnie trzymam w zaprawach łopatkę z dzika i udziec z jelenia.
Zamierzam zrobić
- dzika w sosie miodowo-piwnym
- jelenia pod żurawiną albo pod borówkami (dla Krakusów i Galicji ;-) - tymi
czerwonymi, a nie czarnymi jagodami).

Jako dodatek warzywny planuję minikarotki gotowane i/albo brokuły w jakims
jasnym sosie i może sos z kurkami.
Ale mam watpliwości dwie:
1. Może "zdywersyfikowac" smaki mięs i ich sosy? W sumie oba dania byłyby
jakos takie słodkie/słodkawe?
2. Jakieś pomysły na te warzywa? A może jakaś surówka pomysłowa?

Żarło odbędzie się w niedzielę, więc czasu na zakupy jeszcze trochę mam.

Z góry dziękuję.

Juf

2. Data: 2006-04-07 13:44:22

Temat: Re: Jaka jarzynka do dziczyzny?
Od: "Marek W." <U...@U...o.cUz.t.aU.UnosUpamU.UonUetU.UplU> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " Juf" napisał w wiadomości

> Własnie trzymam w zaprawach łopatkę z dzika i udziec z jelenia.
> Zamierzam zrobić
> - dzika w sosie miodowo-piwnym

A może coś wiecej o tym sosie napiszesz??

Marek

3. Data: 2006-04-07 16:55:39

Od: "Maciek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Proponuję ułożone warstwami na półmisku czerwoną kapustę po śląsku ,
ugotowaną fasolkę perłową ,poszatkowaną cebulkę białą.

4. Data: 2006-04-07 19:32:37

Od: "aga" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Juf napisał(a):
> [...]

> jakos takie słodkie/słodkawe?
> 2. Jakieś pomysły na te warzywa? A może jakaś surówka pomysłow

Pasuje: czerwona kapusta w kazdym wydaniu, pieczone jablka renety,
kapusta wloska (taka jak na rosol) polana bulka tarta, gruszka w occie,
buraki tradycyjne zasmazane lub salatka z burakow, cwikla z chrzanem,
chrzan ostry, grzyby lesne smazone, kapusta kiszona, zurawina, borowki,
kluski kladzione, pyzy, kasza gryczana, peczak, byle nie ziemniaki, bo
bedzie zbyt obciazajace z miesem. Smacznego aga

5. Data: 2006-04-07 20:50:57

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 7 avril 2006 ŕ 15:09:20, dans <e15o99$nq2$1@inews.gazeta.pl> vous
écriviez :

> [...]

> jakos takie słodkie/słodkawe?
> 2. Jakieś pomysły na te warzywa? A może jakaś surówka pomysłowa?

Jezeli mieso w sosie, to podalabym ryz z curry i z orzechami. A
jarzynki to tak dla ozdoby i koloru.

Ewcia

--
Niesz

6. Data: 2006-04-07 20:59:10

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. schrieb:
> Le vendredi 7 avril 2006 ŕ 15:09:20, dans <e15o99$nq2$1@inews.gazeta.pl> vous
écriviez :

> Jezeli mieso w sosie, to podalabym ryz z curry i z orzechami. A
> jarzynki to tak dla ozdoby i koloru.

Spätzle też się świetnie komponują z dziczyzną i żurawiną.

Waldek

7. Data: 2006-04-07 21:21:19

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 7 avril 2006 ŕ 22:59:10, dans <4...@u...de> vous
écriviez :

> Spätzle też się świetnie komponują z dziczyzną i żurawiną.

Jak rowniez ziemniaki (tez jarzynka)

Ewcia

--
Niesz

8. Data: 2006-04-08 00:01:41

Od: Marsjasz <m...@p...NOSPAM.neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. napisał(a):
> Le vendredi 7 avril 2006 ŕ 22:59:10, dans <4...@u...de> vous
écriviez :

> Jak rowniez ziemniaki (tez jarzynka)
>

> Ewcia

jak ziemniaki to tylko pieczone...

9. Data: 2006-04-09 22:22:32

Od: " Juf" <j...@b...pl.preczzespamem> szukaj wiadomości tego autora

Marek W. wrote:

> A może coś wiecej o tym sosie napiszesz??

Teraz dopiero moge napisać, kiedy juz po gotowaniu ;-).
Z sosu piwno-miodowego zrezygnowałem z braku czasu na zakupy. Poszedłem w
kierunku innym - dzik z borówkami, jeleń z żurawiną. Własciwie żadne
rewelacje, taki trochę "wynalazek".
Odcedziłem marynatę, w której trzymałem miesa, z przypraw (ziele ang.,
liscie laurowe, czosnek i inne takie), zebrałem nadmiar oliwy. W marynacie
było ponadto czerwone wytrawne. Podzieliłem na dwie circa równe części,
postawiłem patelnie na ogniu do zgęstnienia. Do jednej dodałem ok. 100 ml
żurawiny, do drugie podobnie czerwonych borówek (niestety wszystko kupione,
normalnie nie mam czasu, głowy i umiejetności robić samodzielnie takich
przetworów). Kierując się węchem i smakiem zadusiłem solidnie i wyszło nawet
sensownie. Wyszło jednak na to, że żurawina jest łagodniejsza, a borówki
bardziej wytrawne i cierpkie. Generalnie jednak wyszło smacznie.
Popełniłem jednak chyba niewielki bład w marynowaniu mięs - marynaty były
prawie identyczne i miały cos, czego ja nie lubię zarówno w potrawach, jak i
trunkach - przewaga aromatu nad smakiem, jednak nie na tyle, by to
irytowało.

A zaskoczeniem dla mnie była krnąbrność łopatki z dzika. Była bardziej
oporna na duszenie, nieco żylasta, ale to akurat lubię, ponieważ góra tego
miecha mi została, więc chyba zamrożę i bedzie uczta na Wielkanoc.

BTW: kolega mi podpowiedział, że warto dziczyznę naszpikować słoniną przed
marynowaniem, bo jest za chuda i robi sie sucha, co niewiele brakowało, a
stałoby się. Inna rzecz, że on mówił o grillowaniu i/lub wędzeniu.

To tyle doznań. :-)

Pozdrawiam!

Juf

10. Data: 2006-04-09 22:30:06

Od: " Juf" <j...@b...pl.preczzespamem> szukaj wiadomości tego autora

Marsjasz wrote:

> jak ziemniaki to tylko pieczone...

Odpowiem hurtem.
Zrobiłem ziemniaki sałatkowe jak na "Kartoffelsalat", ale je potem krótko
potfrytowałem i odcedziłem tłuszczyk.
Do tego ugotowałem brokuły oraz zadusiłem grzyby, a z płynu po grzybach
zrobiłem sos śmietanowy, którym polałem brokuły i grzyby, ale nie łaczyłem
ich w sosie, żeby bałaganu nie było ;-).
Zapasowo/alternatywnie zrobiłem tez nieco tradycyjnej gotowanej marchewki.

Wiem, że to żadna finezja, ale jestem zadowolony z kompozycji, gdyż sprawe
ładnie połączył smak smietanowo grzybowy. "Owocowy" smak mięsa się kłocił z
resztą, gdyz sos do mięsa był gesty i nie mieszał się z resztą "towarzystwa"
na talerzu. A poza tym robiłem coś takie po raz pierwszy.

Wszystkim dziekuję wszystkim za porady, kierunek grzybowy najbardziej mi się
spodobał.

Juf

sprawdzony przepis na kompot jablkowy
Zaczatek z zakwasu (do Izoldy ;-)