Re: Jaki czytnik newsów z dobrym KFem ?

From: "Chiron" <e...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Jaki czytnik newsów z dobrym KFem ?
Date: Thu, 7 Jan 2010 18:16:21 +0100
<hhuo92$21n$2@news.onet.pl> <hhuopv$hpc$1@achot.icm.edu.pl>
<8...@c...googlegroups.com>
<hhv75n$cps$1@inews.gazeta.pl>
<4...@l...googlegroups.com>
<hhv9nn$a9l$1@news.interia.pl> <1...@t...karma>
<hi05r3$6ef$1@news.onet.pl> <1...@t...karma>
<hi096b$hp3$1@news.onet.pl> <r...@t...karma>
<hi0am4$mer$1@news.onet.pl> <7ks9bya4bkb9$.dlg@trenerowa.karma>
<hi0bj9$otp$1@news.onet.pl> <hi0ith$ce2$1@inews.gazeta.pl>
<hi1jv9$blf$1@news.onet.pl> <hi1ppt$ub6$1@news.onet.pl>
<hi1rp6$518$1@news.onet.pl>

Użytkownik "Redart" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hi1rp6$518$1@news.onet.pl...

> Użytkownik "Chiron" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

> Wiesz, jaka jest podstawa dysonansu poznawczego ? Taka, że jedna
> cześć mózgu ocenia coś inaczej niż inna. Czyli co najmniej jedna z nich
> 'fałszuje' ? Albo i obie. Albo ...
> Jest takie powiedzenie: lepsze są decyzje złe niż brak decyzji.
> Lepsza aktywnosć niedoskonała niż paraliż.
> Życie w sytuacji 'fałszu', czy też lepiej mówiąc 'uproszczenia' i
> 'kompensacji'=
> fantazji - to chleb powszedni każdej istoty posiadającej mózg.
Redarcie- całym swoim "ja" zaprotestowałem, czytając to. Obserwując siebie
oraz innych ludzi: zadziało się coś, co wymaga mojej decyzji. Odkładam
sytuacje, w których muszę zareagować natychmiast (np za
kierownicą).Sytuacje, w których decyzje można (nawet z jakimiś stratami)
podjąć później- o wiele lepiej podjąć później, kiedy opadną emocje. Decyzja
podjęta w emocjach na ogół jest błędna i przynosi więcej szkód, niż
zaniechanie podjęcia decyzji (które też jest decyzją). No ok- dopuszczam, że
ktoś potrafi tak opanować swoje emocje i mieć z nimi kontakt, że mu to nie
stanowi. Ja jednak do takich ludzi się nie zaliczam. I raczej wielu ludzi-
też nie.

> Moje dzieci potrzebują moich ocen do prawidłowego rozwoju.
> Potrzebują wręcz, na swoim etapie rozwoju, fałszowania, naginania,
> preparowania pewnych ocen dawanych im przez dorosłych.
> Fałszowanie informacji nie jest więc samo w sobie ostatecznym
> zagrożeniem. Jest rzeczywistością, z którą żyjemy. Język
> mówiony, te słowa - są uproszczeniem. Fałszem. A jednak potrafimy
> to przeskoczyć. Potrafimy ?
I znów: nie oceniać kogoś, dziecka szczególnie, ale jego postępowanie. Źle-
jak pojedzie rodzic dziecku po całości, i gdy dziecko coś przeskrobie
wyjedzie z czymś w rodzaju: "jesteś zły, zawsze coś odwalisz!". Źle też, jak
zafałszuje w drugą stronę, np: "jesteś wspaniały, cudownie malujesz"
zamiast: "jaki piękny rysunek namalowałeś!". Jeśli bowiem kiedyś ktoś będzie
chciał przekazać tej osobie- nawet już dorosłej, że coś zrobiła źle- ta
poczuje się atakowana (no bo jest taka wspaniała i wszystko robi wspaniale).
Nie będzie umiała przegrać- co może ją doprowadzić do stresów, nerwic- nawet
choroby psychicznej.
Reasumując- należy dawać komunikaty: "to, co teraz zrobiłeś- jest naganne"
albo "zrobiłeś coś naprawdę fajnego".
No i oczywiście- "zawsze cię będę kochać":-). Nawet, jeśli się jest
zdenerwowanym.

--
Serdecznie pozdrawiam

Chiron