Jaki olej jest najzdrowszy?

1. Data: 2009-02-15 20:47:59

Temat: Jaki olej jest najzdrowszy?
Od: "Tanika" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Od 3 do 50 zł za litr. Rzepakowe, słonecznikowe, z oliwek, z pestek winogron,
dyni, jabłel, lniane, sojowe i jeszcze wiele innych. Wszystko dostępne na
naszym rynku.

"Proste" pytanie: który z nich jest najzdrowszy do sałatek (na zimno) a który
najlepszy do smażenia (na gorąco)? Oczywiście z punktu widzenia medycznego a
nie opowieści babci Lusi (z całym szacunkiem dla babci!).

Tanika

2. Data: 2009-02-15 21:26:45

Temat: Re: Jaki olej jest najzdrowszy?
Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

Tanika pisze:
> [...]
> najlepszy do smażenia (na gorąco)? Oczywiście z punktu widzenia medycznego a
> nie opowieści babci Lusi (z całym szacunkiem dla babci!).

Tutaj znajdziesz odpowiedź:

http://groups.google.pl/group/pl.sci.medycyna/browse
_thread/thread/14ba7d7387c1a838?hl=pl&ie=UTF-8&oe=ut
f-8&q=olej+najlepszy#

--
Blog: http://blog.stalica.info

3. Data: 2009-02-15 22:31:12

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tanika wrote:

> [...]
> dostępne na naszym rynku.
>
> "Proste" pytanie: który z nich jest najzdrowszy do sałatek (na zimno)

jeśli koniecznie musisz, lniany albo jeszcze lepiej konopny. Jeśli używasz
jakiś innych tłuszczy, prawdopodobnie lniany - ma więcej omega 3,, więc
będąc jedynym tłuszczem w diecie na dłuższą metę nie byłby taki super, ale
doskonale zrównoważy się z tym co większość z nas je na co dzień.

> który najlepszy do smażenia (na gorąco)?

zdrowsze są camele czy marlboro?

4. Data: 2009-02-15 22:59:18

Od: " Karol" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica <d...@s...info> napisał(a):

> [...]

> http://groups.google.pl/group/pl.sci.medycyna/browse
_thread/thread/14ba7d7387c1
> a838?hl=pl&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=olej+najlepszy#

nie mam az tyle czasu aby przesledzic caly watek, dlatego nie jestem pewien
czy twoja decyzja o uzywaniu oleju slonecznikowego do potraw na zimno,
utrzymala sie w mocy.

Nie wiem takze jakie rodzaje tego oleju sa dostepne na polskim rynku
(konketnie chodzi mi o zawartosc omega-6 i mono-nienasyconych kwasow
tluszczowych). Z tym olejem trzeba jednak uwazac, bo zawartosc omega-6 jest
dosc duza i istnieja podejrzenia iz ludzie naduzywajacy tego oleju w swojej
kuchni czesciej zapadaja na nowotwory hormonozalezne (typu prostata i nowotwor
piersi).
Wrzucam taka mala tabele, gdzie zobrazowna jest zawartosc procentowa
poszczegolnych kwasow tluszczowych w olejach roslinnnych i tluszczach
roslinnych. Warto z niej skorzystac przy wyborze oleju lub tluszczu do spozycia.

Generalnie : im wiecej nasyconych lub mononasyconych, a mniej omega-3 i
omega-6, tym lepiej tluszcz nadaje sie do obrobki termicznej.
..jesli natomiast chce sie stosowac tluszcz do spozycia na zimno, to chyba
to zagadnienie obgadaliscie dokladnie w watku do ktorego link wkleiles?

http://www.iamm.com/health/safflower-oil-chart.html

W mojej kuchni stosuje przede wszystkim olej z oliwek na zimno prasowany
hiszpanski lub wloski(to podobno olej dlugowiecznosci, bardzo dobry
szczegolnie dla prawidlowej pracy watroby) oraz maslo, olej kokosowy (glownie
jako dodatek do np. kakao i ciast kokosowych) i troche innych tluszczy
zwierzecych.
Kwasy tluszczowe z grupy omega-3 wprowadzamy glownie z ryb i suplementacji.

Oleju lnianego tak zalecanego przez niektorych oszolomow wege, nie uzywamy
w naszej kuchni, bowiem jest niejadalny i wyjatkow paskudny w smaku.
Wredota wprost to jakas jest dla masochistow:))

5. Data: 2009-02-16 07:20:45

Od: "Rafal Szymanowski" <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

" Karol" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

> Oleju lnianego tak zalecanego przez niektorych oszolomow wege, nie uzywamy
> w naszej kuchni, bowiem jest niejadalny i wyjatkow paskudny w smaku.
> Wredota wprost to jakas jest dla masochistow:))

Świeży jest smaczny, taki lekko orzechowy - natomiast jak kupisz zjełczałego
syfa,
to wiadomo, ciężko to zjeść, a poza tym niezbyt zdrowo.

Nie jestem wege ;-)

Rafał

6. Data: 2009-02-16 07:53:12

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

Karol pisze:

> [...]
> czy twoja decyzja o uzywaniu oleju slonecznikowego do potraw na zimno,

Ano nie utrzymał się, ale, że jak nie masz czasu na przeczytanie wątku a
walisz poniżej taaaakim elaboratem? :D

> [...]
> kuchni czesciej zapadaja na nowotwory hormonozalezne (typu prostata i nowotwor

[duuuuże ciach]

7. Data: 2009-02-16 10:08:41

Od: Kucing <k...@...u.s.h.m.a.i.l.com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 15 Feb 2009 20:47:59 +0000 (UTC), Tanika napisał(a):

> [...]
> najlepszy do smażenia (na gorąco)? Oczywiście z punktu widzenia medycznego a
> nie opowieści babci Lusi (z całym szacunkiem dla babci!).

Generalnie konopny. Ale "w zastępstwie" może być ten z oliwek.

--
- Kucing -

8. Data: 2009-02-16 13:07:31

Od: "Karol" <j...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Daniel Stalica <d...@s...info> napisał(a):

> Ano nie utrzymał się, ale, że jak nie masz czasu na przeczytanie wątku a
> walisz poniżej taaaakim elaboratem? :D

to zle ze ci odpowiedzialem na twoj post? Przejrzalem tylko kilka pierwszych
twoich wypowiedzi i zaniepokoilem sie, ze wybrales olej slonecznikowy, wiec
napisalem ci ten post. Lepiej by bylo abym nie zareagowal i nawet zaczal ci
doradzac zjadanie oleju lnianego, ktory najlepiej nadaje sie do wytwarzania
politury?

> [duuuuże ciach]

no wyobraz sobie, ze nie mam czasu przeczytac tego dlugasnego linka ktory
podales, podobnie jak ty nie miales chyba czasu dokladnie przeczytac dluzo
krotszego linka o aspirynie wiec czy moglys teraz w ramach rewanzu wyjasnic mi,
po ludzku i zyczliwie co ci nie pasuje w tym moim *elaboracie*?

9. Data: 2009-02-16 13:10:04

Od: "Karol" <j...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Rafal Szymanowski" napisal:

> Świeży jest smaczny, taki lekko orzechowy - natomiast jak kupisz zjełczałego
> syfa,
> to wiadomo, ciężko to zjeść, a poza tym niezbyt zdrowo.

swiezy nie rozni sie wiele od zjelczalego. To samo badziewie smakowe.
Ale o gustach smakowych podobno sie nie dyskutuje:)))

10. Data: 2009-02-16 15:02:16

Od: Daniel Stalica <d...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

Karol pisze:

> [...]

> krotszego linka o aspirynie wiec czy moglys teraz w ramach rewanzu wyjasnic mi,
> po ludzku i zyczliwie co ci nie pasuje w tym moim *elaboracie*?

Oj nie denerwuj sie, chodzi o to, że w tamtym wątku temat został
rozwiązany i nie potrzebnie się produkujesz a wystarczyło go tylko
przeczytać do końca, link miał pomóc pytającemu w odpowiedzi na zadane
pytanie. A nie mi, ja już jestem oświecony w temacie, o czym przeczytał
byś w wątku, którego nie chciałeś czytać, a nawiązałeś do niego. Olejowi
słonecznikowemu mówimy nie :) jak i temu z pestek winogron.

--
Blog: http://blog.stalica.info

obniżona temp. dziecka
Co to jest "zdjąć blok" w kontekście serca?
bardzo prosze o pomoc - bo nikt nic nie wie :(
wycinek z szyjki macicy
pieczenie z lewej strony pod zebrami?