Jarzębina , aronia...-pytanie

1. Data: 2004-09-01 14:37:22

Temat: Jarzębina , aronia...-pytanie
Od: "Toffi" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Wyszukałam sobie kilka przepisów na przetwory z aronii. Przy okazji
znalazłam wzmiankę o jarzębinie z gruszkami ( do mięsa) . Wspomniała o niej
AgataW...niestety przepisu nie znalazłam :-( Czy ktoś mógłby mnie poratować
takim przepisem ? I kiedy się zbiera jarzębinę ?

Pozdrawiam
Toffi

1. Data: 2004-09-03 06:24:43

Temat: Re: Jarzębina , aronia...-pytanie
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Toffi <t...@g...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:ch4mqk$okq$...@n...onet.pl...
> [...]
poratować
> takim przepisem ? I kiedy się zbiera jarzębinę ?

...hehehe a my juz po aronii na ta zime :)
...a przed jarzebina....

zbierac mozna juz...i zamrozic...znikam na kilka dni wiec jak wroce to
opowiem wiecej...;)

agataw ;)

1. Data: 2004-09-03 07:23:58

Od: "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agata" <a...@g...com.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik Toffi <t...@g...pl> w wiadomo?ci do grup
> dyskusyjnych napisał:ch4mqk$okq$...@n...onet.pl...

> niej
> poratować

po pierwszych przymrozkach bo wtedy traci goryczke i robi sie slodsza
i robi sie wtedy z niej wino...
Pozdrawiam Jerzy...

1. Data: 2004-09-03 08:31:46

Od: "Toffi" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl> napisał w wiadomości

> po pierwszych przymrozkach bo wtedy traci goryczke i robi sie slodsza
> i robi sie wtedy z niej wino...

Oooo.....tego listu z pewnością nie pokazę mojej drugiej połowie bo mi w
spizarni miejsca na słoiki zabraknie ;-) Juz i tak prym tam wiedzie
wino....z porzeczek, malin ,wiśni, winogron. Jeszcze trochę to nawet nogi od
stołu mi na wino przerobi ;-))))

Pozdrawiam
Toffi zdecydowanie piwoszka ;-)

1. Data: 2004-09-03 10:46:47

Od: "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> spizarni miejsca na słoiki zabraknie ;-) Juz i tak prym tam wiedzie
> wino....z porzeczek, malin ,wiśni, winogron. Jeszcze trochę to nawet nogi

z innych alternatywnych i wcale nie ostatnich surowcow sa jeszcze roza i
glog...
wina z rozy nie robi;lem ,czytalem o swietnym smaku natomiast z glogu bylo
fajne...
Jerzy ktory nie narzuca sobie zadnych ograniczen...

1. Data: 2004-09-03 11:40:04

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl>
[...]

To zależy którą. Jest ich ok. 90 gatunków i mnóstwo mieszańców, i trochę
różnia sie miedzy sobą.

> po pierwszych przymrozkach bo wtedy traci goryczke i robi sie slodsza
> i robi sie wtedy z niej wino...

... i likiery, można je też suszyć. Nie nadają się na soki.
1. Jarząb mączny /Sorbus aria/ mający pomarańczowoczerwone jabłkowate
lub jajowokuliste owoce wielkości małej czereśni cierpkie w smaku i
mączyste w stanie surowym nadają się do spożycia jedynie po
przemarznięciu. Tracą wówczas cierpkość i uzyskują słodki sorbitol ;-)
łatwo przyswajalny przez organizm i nie powodujący podniesienia poziomu
cukru we krwi [uwaga kierowcy].

2. Jarząb pospolity s. jarzębina / Sorbus aucaparia/ - owoce zrywa się
[w czasie suchej pogody] we wrześniu wybierając tylko czerwone,
nieuszkodzone i całkiem dojrzałe. Uwaga: zawiera kwas parasorbowy, który
podrażnia nerki. Podczas suszenia lub gotowania zamienia się na
toksyczny kwas sorbowy. Dlatego jarzębinę należy spożywać w małych
ilościach. B. cierpkie.
Nadaje się na kompoty, syropy, nektary, likiery, dżemy często łączone z
czarnym bzem. Suszenie jeśli już to bardzo szybko i nie na słońcu.

3. Jarząb pospolity morawski / Sorbus aucaparia ssp. morawica/ - owoce
zrywa się całkiem dojrzałe [w czasie suchej pogody] we wrześniu,
czerwone, nieuszkodzone i są znacznie większe niż u jarzębiny. Jest to
słodkoowocowy mutant jarząbu pospolit. pozbawiony cierpkości. Liście ma
trochę mniejsze i bardziej podłużne, piłkowane tylko przy wierzchołkach.
Nadaje się jw. oraz na gorzałkę, ocet i do kandyzowania. Suszony
zastępuje rodzynki. Najlepszy do zaparzania przeciwsklerotycznej
herbaty.

4. Jarząb domowy / Sorbus domestica/ - bardzo rzadki, owoce żółte dosyć
duże 10g [są gruszkowate albo jabłkowate] zrywa się lub strząsa albo
zbiera opadłe pod koniec września. Nie jada się surowych, mają duszący
smak a zerwane przetrzymuje się w chłodnym miejscu nawet do listopada.
Nadaje się na marmolady, likiery i suszy.

5. Jarząb brekinia s. brzęk / Sorbus torminalis/ - bardzo ceniony od
starożytności, szarawe owoce kuliste lub eliptyczne o właściwościach jak
u jarząbu pospolitego ale mniej smaczne. Owoców nie jada się surowych
lecz dopiero po przemrożeniu lub suszone. Nadaje się na dżemy, marmolady
i likiery.

A o tych brak mi danych:
Sorbus chamaemespilus - Jarząb nieszpułkowy
Sorbus graeca - Jarząb grecki
Sorbus intermedia - Jarząb szwedzki

--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-09-03 12:11:47

Od: "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N...@m...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl>
> [...]
>
> To zależy któr?. Jest ich ok. 90 gatunków i mnóstwo mieszańców, i trochę
> różnia sie miedzy sob?.

nie utrudniaj....

> ... i likiery, można je też suszyć. Nie nadaj? się na soki.

co nie nadaja sie... byle z poludniowego stoku:-))))))))))

Pozdrawiam Jerzy

1. Data: 2004-09-03 20:07:45

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl>
> Użytkownik "JerzyN" <N...@m...pl>

> nie utrudniaj....

Jako doświadczony ogrodnik powinieneś sobie poradzić bez problemu.
;-)

A nie lepiej potraktować %.
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-09-06 07:37:57

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ch960i$d2n$1@pippin.nask.net.pl>,
"Jerzy Kozłowski" <j...@o...org.pl> wrote:

> po pierwszych przymrozkach bo wtedy traci goryczke i robi sie slodsza
> i robi sie wtedy z niej wino...

O ile si´ zdŕ›y przed ptactwem. ;-)

W˝adys˝aw

pikle