Karbinadle

1. Data: 2000-09-25 11:06:38

Temat: Karbinadle
Od: "basia (Basia Kulesz)" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oglądam sobie w TV program kulinarny Makłowicza. I bodajże tydzień temu
była kuchnia śląska i w niej "karbinadle" właśnie. Jeden rodzaj - to
normalne mielone kotlety z cebulą i odciśniętą bułką oraz właściwymi
przyprawami - żadne odkrycie, u mnie w domu (na Śląsku) robi się takowe dość
często. Natomiast drugi rodzaj - było to mięso mielone mieszane ze śledziem.
Bliska rodzina - Ślązacy - czegoś takiego nie jedli. Ale może ktoś próbował
i opisze swoje odczucia? Bo mieszanka wydaje się wsrząsająca!

Pozdrawiam, Basia.

1. Data: 2000-09-25 13:19:39

Temat: Re: Karbinadle
Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

basia (Basia Kulesz) <b...@z...polsl.gliwice.pl> wrote in message
> Oglądam sobie w TV program kulinarny Makłowicza. I bodajże tydzień temu
> była kuchnia śląska i w niej "karbinadle" właśnie.
Raczej karminadle. Nie ogladalam tego programu, ale czy Maklowicz naprawde
mowil "karbinadle"? Ja od zawsze slyszalam tylko "karMinadle".
Pozdrawiam
Asia z Katowic

1. Data: 2000-09-26 07:49:12

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

asia wrote:

> basia (Basia Kulesz) <b...@z...polsl.gliwice.pl> wrote in message
> Raczej karminadle. Nie ogladalam tego programu, ale czy Maklowicz naprawde
> mowil "karbinadle"? Ja od zawsze slyszalam tylko "karMinadle".

Makłowicz wymawiał karBinadle.
Też się zdziwiłem, bo kumpel w wojsku, który mało co mówił po polsku ale
za to pięknie po "ślunsku" kotlety mielone wymawiał "karMinadle"
Może to inny Ślunsk :))

sadyl

1. Data: 2000-09-26 08:16:52

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik sadyl <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@p...onet.pl...
> [...]
> Też się zdziwiłem, bo kumpel w wojsku, który mało co mówił po polsku ale
> za to pięknie po "ślunsku" kotlety mielone wymawiał "karMinadle"

A moze mial katar?...

Jader :)

1. Data: 2000-09-26 11:42:34

Od: "Barbara Z." <b...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

basia (Basia Kulesz) wrote:

> [...]
> Bliska rodzina - Ślązacy - czegoś takiego nie jedli. Ale może ktoś próbował
> i opisze swoje odczucia? Bo mieszanka wydaje się wsrząsająca!

Ja tez poprosze o wrazenia - az to trudno sobie wyobrazic takie zestawienie??
ale kto wie???
Pozdrawiam
Barbara

--
Wielki konkurs Serwisu RUBIKON! Sprawdz, mozna wygrac: http://konkurs.rubikon.pl

1. Data: 2000-10-08 16:22:05

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

asia <j...@h...com.pl> wrote:

> [...]
> Raczej karminadle. Nie ogladalam tego programu, ale czy Maklowicz naprawde
> mowil "karbinadle"? Ja od zawsze slyszalam tylko "karMinadle".

Wg. "Malej Encyklopedii sztuki kulinarnej" -- karbinadle.
Taka forma jest tez w jedynej (niestety) ksiazce o kuchni slaskiej w
mojej bibliotece Wery Sztabowej (dziwne nazwisko, ale autorka twierdzi,
ze wychowala sie na Slasku i jej babcia byla Slazaczka): "Krupnioki i
moczka".
Wydaje mi sie tez, ze jak bywalem na Slasku, tez zawsze spotykalem te
nazwe w tej formie.

Swoja droga ciekawe skad ta nazwa pochodzi. Jedyne co mnie przychodzi do
glowy to, ze od karbonady, tym bardziej, ze jest jeszcze potrawa slaska
zwana karbonatka, tez z mielonego miesa.

Wladyslaw

1. Data: 2000-10-08 16:22:06

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Bliska rodzina - Ślązacy - czegoś takiego nie jedli. Ale może ktoś próbowa"
> i opisze swoje odczucia? Bo mieszanka wydaje się wsrząsająca!

Nie probowalem, ale w ksiazce Wery Sztabowej "Krupnioki i moczka" takie
karbonadle wystepuja jako "karbinadle gornoslaskie"

Wladyslaw

1. Data: 2000-10-15 09:33:07

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> wrote:

> [...]
> glowy to, ze od karbonady, tym bardziej, ze jest jeszcze potrawa slaska
> zwana karbonatka, tez z mielonego miesa.

W klasycznej polskiej ksiazce kucharskiej Monatowej, szakajac przepisow
na przyrzadzenie karkowki wieprzowej znalazlem jeszcze jedna forme
"karmonadle" -- na kotlety z karkowki, ale nie mielone, tylko takie z
wykrojonych plastrow miesa.

Wladyslaw

sloiki z miesem
miod pitny