Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.
onet.pl
From: "vonBraun" <i...@s...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Kiedy logopeda
Date: 21 May 2004 21:55:07 +0200
Organization: Onet.pl SA
Lines: 51
Message-ID: <5...@n...onet.pl>
References: <x...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.test.onet.pl 1085169307 17311 213.180.130.18 (21 May 2004 19:55:07
GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 21 May 2004 19:55:07 GMT
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 62.111.213.67, 192.168.243.49
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0; .NET CLR 1.1.4322)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:270781
Ukryj nagłówki
Natek w bews:x...@n...onet.pl
> Moja 6-letnia córka źle wymawia rz, sz, cz, (jak z, s, c).
> Przedszkole twierdzi, że do logopedy, a ja się waham.
> Taka wymowa wydaje mi się dość naturalna u dziecka,
> czy nie jest tak, że kiedyś to "samo przyjdzie"?
> Jakiś czas temu sama z nią ćwiczyłam i okazało się,
> że potrafi to wymówić, ale z dużym wysiłkiem - musi
> przerwać wypowiedź i wymówić bardzo powoli.
> Nie lubi tego, wykręca się brakującymi ząbkami, że
> niewygodnie. Nie chciałabym jej zmuszać do ćwiczeń,
> jeśli nie jest to konieczne już teraz, poza tym
> zastanawiam się, czy takie ćwiczenia nie wywołają
> jąkania. Kiedy w czasie wypowiedzi kilka razy
> się zatrzymuje, żeby poprawnie wymówić,
> czasem gubi wątek.
> Co myślicie: już pora na logopedę czy poczekać?
>
> * Natek
1.Często w trakcie nauki pisma gdy wchodzą dwuznaki
niektóre dzieci odwołują się do własnej wymowy a nie do
"słyszenia" wyrazów. Powiedziałbym nawet, że częściej
właśnie do wymowy. Tak więc trzeba wziąć pod uwagę
ile jeszcze dziecko ma do tego okresu w swoim życiu
kiedy będzie się ich uczyło.
Dużo zależy od przyczyny czy jest to niesprawność
motoryczna czy też zaburzenie analizy słuchowej
to co piszesz sugeruje, że dziecko jest w stanie
odróżnić te głoski od s,c,z - więc problem mniejszy.
Na tym etapie trudno to nazwać zaburzeniem między 5-6 rż
z tymi głoskami (uważanymi za najtrudniejsze) problem ma 37%
dzieci i jeszcze około 20% dzieci ma z nimi problem
między 6-7 r.ż. Powyżej 7 problemy takie ma więc już wyraźna mniejszość,
na mój rozum około tego okresu poszukałbym już logopedy.
2.Ćwiczenie z obcą osobą może być bardziej skuteczne
niż ćwiczenie z członkiem rodziny - są dzieci, które bardziej
dyscyplinują się przy obcej osobie,
i chętniej pracują "u pani" niż w domu
więc akurat tym, że nie ma chęci można się nie martwić.
Nie rozumiem czemu miałaby się zacząć jąkać?
3.Może tak być że przejdzie samo -
ale odpowiedź na to pytanie to trochę jak
wróżenie z fusów z uwagi na indywidualne cechy rozwoju.
pozdrawiam
vonBraun
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
|