Kluski śląskie-co robię źle

11. Data: 2008-11-10 14:48:50

Temat: Re: Kluski śląskie-co robię źle
Od: "zbisa" <z...@z...ita.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JaMyszka" <f...@g...com> napisał w wiadomości
news:edb0f035-0525-4a9b-aafc-60f9c6546bad@1g2000prd.
googlegroups.com...
Ha! Bo pewnie mało ziemniaków było;p
To jedno jajko to daję na 1,5 - 3 kg ziemniaków.
Poza tym, nigdy nie gotuję w mundurkach, bo najczęściej wtedy mi się
nie udają. No i muszą być zimne, gdy je zarabiam.

łeeeeee... jaja nie daję, zarabiam mocno ciepłe (bo czasu ni ma :-))) jakims
cudem wychodzą... :-)))
ziemniaki jakie w łape wlezą, no i patent z dzieleniem na cztery...

--
serdeczności! zbisa (Wierny Czytacz Grupy)

12. Data: 2008-11-11 18:57:09

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JaMyszka" <f...@g...com>

> Też boleję nad tym, że kupuję "polskie". A za czasów
> byłych, każdy ziemniak na straganie miał gatunek.

Jakbyś mogła, to napisz jaki gatunek nadaje się na kluski najlepiej, bo
często zdarza mi się widywać w warzywniaku pod domem skrzynki z różnymi
nazwami odmian.

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

13. Data: 2008-11-11 22:08:37

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kalif" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> Witam
> Chciałem zrobić próbę na kluski śląskie.Otóż ugotowałem
> ziemniaki,przepuściłem je przez praskę do miski,wyrównałem aby
grubość
> okręgu była równa,podzieliłem na 4 części,jedną wyjąłem w to miejsce
tyle
> mąki ziemniaczanej aby było równo,dodałem jedno jajko i całość przez
> parenaście minut wyrabiałem.Jednakże porażka,ciasto się kleiło,nie
można
> było formować klusek /ręce moczyłem w wodzie/ gdzie tkwi błąd pytam
> znawców.Co mogłem zrobić źle?

Ziemniaki powinny być ugotowane dzień wcześniej i dzień wcześniej
utłuczone (albo przepuszczone przez praskę). Klucz tkwi w
retrodegradacji skrobi. Jeśli są ugotowane tego samego dnia co robienie
klusek - może doraźnie pomóc niedodanie jajka albo dodatek 1-2 łyżek
zwykłej mąki pszennej.

14. Data: 2008-11-11 22:13:33

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wolim" <t...@n...pisz> napisał w wiadomości

> Użytkownik "michalek" <m...@g...com> napisał

> Proporcja 1/4 to dokładnie to samo co 1:4, a więc 1 do 4.

Ale weź pod uwagę, że ta druga liczba oznacza sumę części mąki i
ziemniaków, więc jeśli dzielisz na 4 ćwiartki, wyjmujesz jedną to nie
wyrzucasz jej do śmieci tylko zawracasz później do miski. W sumie jest
więc 4 części ziemniaków i 1 część mąki, razem: 5 części, z których
jedna częśc to mąka. Zatem proporcja mąki do ziemniaków na kluski
śląskie wynosi 1/5 albo 1:5, bo - jak słusznie zauważyłeś - to to samo.

15. Data: 2008-11-12 01:42:03

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"lemonka" <...@a...com> wrote in message

> [...]
> retrodegradacji skrobi. Jeśli są ugotowane tego samego dnia co robienie
> klusek - może doraźnie pomóc niedodanie jajka albo dodatek 1-2 łyżek

Bzdet - wyjmuje się 1/4 gorących ziemniaków wsypuje się mąkę
ziemniaczaną (do gorących) i natychmiast zarabia. Mąka łącząc się z wodą
zawartą w ziemniakach jest lepiszczem ziemniaków. Wyjętych ziemniaków nie
dokłada się do ciasta - zużywa się je do obiadu. Kluski są białe, lekko
gumowate, w zasadzie robi się je dość duże (Maruda robi małe - na jeden raz
do ust). Gotuje się je aż do wypłynięcia - sprawdza się jedną w przekroju,
czy jest wewnątrz ugotowana (jednolity wygląd i smak przekroju) i wyjmuje
łyżka cedzakową - o ile są kolejne partie do gotowania, lub wyrzuca na
cedzak i z miejsca na talerze dodając sos i sałatki. Te które nie są
natychmiast podawane spryskuje się olejem i wstrząsa do równomiernego
pokrycia - aby się nie sklejały.

16. Data: 2008-11-12 06:56:07

Od: "wolim" <t...@n...pisz> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lemonka" <...@a...com> napisał

> [...]
> jedna częśc to mąka. Zatem proporcja mąki do ziemniaków na kluski
> śląskie wynosi 1/5 albo 1:5, bo - jak słusznie zauważyłeś - to to samo.

Niestety, ale jeśli mąki jest jedna część, a ziemniaków 4 części, to
stosunek ilości mąki do ziemniaków (proporcja) wynosi 1:4, czyli "jedna
część mąki na cztery części ziemniaków". W sumie pięć części.

Owszem, ilość mąki w całym cieście wynosi 1/5 lub, jak wolisz 1:5.

Twoje myślenie jest typowym szkolnym błędem ;)

Pozdrawiam,
/\/\\/\/

17. Data: 2008-11-12 07:29:05

Od: "Gocha M." <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> parenaście minut wyrabiałem.Jednakże porażka,ciasto się kleiło,nie można
> było formować klusek /ręce moczyłem w wodzie/ gdzie tkwi błąd pytam

To chyba naprawdę kwestia gatunku ziemniaków albo coś nie tak z mąką.
Robiłam kluchy kilka razy, proporcje mąki do ziemniaków takie jak u Ciebie,
jajo dodane, niekiedy odrobina mleka i nic się nie klei do rąk.
Pozdrawiam
Gocha (ze Ślunska :-)

18. Data: 2008-11-12 07:58:41

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> parenaście minut wyrabiałem.Jednakże porażka,ciasto się kleiło,nie można
> było formować klusek /ręce moczyłem w wodzie/ gdzie tkwi błąd pytam

1. bez jajka (jestb tez szkola z odawaniem samego zoltka, ale prawdziwe
slaskie sa bez jajka)
2. rak nie moczyc we wodzie a opruszc maka ziemniaczana

robilem wielokrotnie i zawsze wychodzily

19. Data: 2008-11-12 11:49:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 09 Nov 2008 17:42:35 +0100, kalif napisał(a):

> Użyłem tych samych,w misce podzieliłem krążek na 4 cześci i po wyjęciu
> jednej dosypałem do równa mąki iiii wyszło.
> Nie były twarde,w produkcji dobrze się formowały.Być może to jajo
> zaburzyło konsystencję

Jajo dostarczyło wielką porcję dodatkowej wody i niepożądanego dla
konsystencji tego ciasta tłuszczu (żółtko to kula emusji tłuszczowej).

20. Data: 2008-11-12 19:28:50

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Lis, 07:56, "wolim" wrote:
> [...]

Dotąd jest dobre rozumowanie:)

A jakim to cudem?
Przecież wybrane ziemniaki nakłada się na te co są -- czyli ziemniaki
zajmują 3/4 objętości, bo jej 1/4 jest pusta. I dopiero w tą pustą
część sypiemy mąkę.
Mamy więc mąkę do ziemniaków jak 1:4 lub 1+3.

> [...]
> Twoje myślenie jest typowym szkolnym błędem ;)

Błądzić jest rzeczą ludzką, nieprawdaż?

--
Pozdrawiam :)
JM