Re: Kto smażył sam? Ja kupiłam

11. Data: 2016-02-05 22:13:15

Temat: Re: Kto smażył sam? Ja kupiłam
Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2016-02-05 21:18, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

> W dziecięctwie swym zastanawiałem się nieraz jak to jest, że pączek
> z cukierni taki jakiś ciastowaty i jest co do ręki wziąć, a ten domowy
> puszysty i lekki -- gdyby wiaterek powiał, to by go z talerza zdmuchnął.
> Wiem tyle, że to nie z powodu polepszaczy, lecz z powodu ciotki Gieny.
> Ale czy to możliwe, by ktoś dzisiaj taki wysmażył?

Widać tylko ciotka umiała tak emulgować.

12. Data: 2016-02-05 23:00:01

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak pisze:

> Widać tylko ciotka umiała tak emulgować.

Ciotka wojnę przetrwała we Wiedniu, gdzie u Dobrych Ludzi w tym czasie
przysposobenie kuchenne odbyła. Tak więc nie tylko pączki puszyste, ale
i serniki wiedeńskie na porządku dziennym u nas były. Drożdże rzecz to
oczywista, bo pączek do ciast dorodżowych jest zaliczany. Spiritus --
jakże by inaczej, no chyba że rum. Ale ciotka do smażenia pączków zawsze
wrzucała kawałek ziemniaka. Jakoby do stabilizacji temperatury i do
wessania czegoś, czego nie zapamiętałem. Pamiętam za to, że oną frytkę
zawsze potem zjadałem ze smakiem, nie miejszym niz pączki z nadzieniem
różanym. Innych szczegółów receptury przypomnieć sobie nie potrafię,
a gdyby nawet, to bym się chyba przez wzgląd na pamięć ciotki próby
odtworzenia ceremonii nie podjął.

Jarek

--
Niech gra, niech gra melodię sprzed lat,
Raz, dwa, raz, dwa, zakręcił się świat,

13. Data: 2016-02-06 09:47:24

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> różanym. Innych szczegółów receptury przypomnieć sobie nie potrafię,
> a gdyby nawet, to bym się chyba przez wzgląd na pamięć ciotki próby

Jako rodowity Galicyjok z rodzinnymi kontaktami z Widniem potwierdzam.
Do pączków mama używała tylko bieżanowskich drożdży ( nie wiem dlaczego,
ale te prosto z Bieżanowa były lepsze, świeższe od tych bieżanowskich
ale sklepowych. Mąka ogrzewana koło pieca i ciepła przesiewana. Spirytus
do chrustu obowiązkowy. No i smażenie - tylko na Ceresie lub Omie (Oma)
z obowiązkowymi kawałkami ziemniaka do stabilizacji temperatury i
pochłaniania zapachu przypalenizny vel smażeniny. Zrobić takie pączusie
czy chrust to bym zrobił, ale ja już jakich słodkości nie mogę...
pozdr
Stefan

---
Avast.

14. Data: 2016-02-06 15:08:06

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

pan stefan napisał:

> [...]
> pochłaniania zapachu przypalenizny vel smażeniny. Zrobić takie pączusie
> czy chrust to bym zrobił, ale ja już jakich słodkości nie mogę...

Można teraz wrócić do niedawnej dyskusji wokół bagietki -- czym ona się
różni od bułki drożdżowej. No więc różni się tym, czym wiedeńsko-galicyjski
pączek od pączka niegalicyjskiego. Ten właściwy, jak i bagietka, składać
ma się z samych tylko dziur. Próźno jednak oczekiwać, by wytwór taki mógł
spod niegalicyjskiej ręki wyjść.

A czy można i czy nie zaszkodzi? Taki pączek, to rozgrzane powietrze
zapiecka przesycone aromatem różanej konfitury. Ciasto w nim jest po
to jeno, by pokazać gdzie granica między pączkiem a niepączkiem. Czyli
tyle go, co nic. Mógłże by jeden taki coś umniejszyć przy zdrowotności?
A skoro jeden nie da rady, to i więcej zjeść można.

Jarek

--
Chłopi przi gorzołce medetowali, co by to miało być, to "nic". Leon im
pedzioł: "to jest pół litra na dwók". Myśli mądrych ludzi wiecnie zywe.

15. Data: 2016-02-07 22:13:56

Od: XL <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 6 lutego 2016 09:47:27 UTC+1 użytkownik stefan napisał:

> [...]
> ale te prosto z Bieżanowa były lepsze, świeższe od tych bieżanowskich
> ale sklepowych. Mąka ogrzewana koło pieca i ciepła przesiewana. Spirytus

To wszystko oczywistości.

> No i smażenie - tylko na Ceresie lub Omie (Oma)

Owszem, ceres kupowałam w Allegro, bo nigdzie indziej się go nie uświadczy, ale
chrust - tylko na smalcu.

> [...]
> pochłaniania zapachu przypalenizny vel smażeniny. Zrobić takie pączusie
> czy chrust to bym zrobił, ale ja już jakich słodkości nie mogę...

Ziemniak dodaje się dla sprawdzenia=ustalenia temperatury, czy właściwa, a nie jej
stabilizacji, o pochłanianiu smażeniny to też raczej mit, czyli przekłamanie
informacyjne :-))

Re: Kto smażył sam? Ja kupiłam
Re: Kto smażył sam? Ja kupiłam
smaczn-ego?