Re: LEDy kontra Halogeny

From: BartekK <s...@N...org>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: LEDy kontra Halogeny
Date: Thu, 10 Mar 2011 09:26:52 +0100

W dniu 2011-03-10 00:44, adams99 pisze:

> Dowiedziałem się że przetwornica. Ponoć stabilniejsza praca leda i brak
> "migotania". Ile w tym prawdy nie wiem bom zielony :)

Zależy co i do czego.
Dobrze zrobiony układ (kondensator+opornik jako ogranicznik, gretz +
kondensator + regulacja prądu + diody) działa bardzo stabilnie, nie
mruga, i pozwala na regulację jasności dowolnym ściemniaczem. Ale
niestety często układ jest zrobiony źle, i za gretzem nie ma
kondensatora w ogóle, bo nie ma gretza, tylko 2 zespoły diód są
podłączone przeciwsobnie, i oba migają w takt 50Hz (na zmianę).

Przetwornica jest dobra... ale wielokrotnie bardziej delikatna i
skomplikowana, a że chińczyk nie przewymiarowuje jej nigdy, więc jej
żywotność jest taka sobie, często pada przy pierwszym lepszym
przepięciu, i droga lampka uwalona.

Najlepszym rozwiązaniem są jednak 'ledy' na 12V i zewnętrzny zasilacz,
tylko że obecnie produkt "zasilacz 12v/1A do led" ma nieuzasadnioną
wysoką cenę. Wykorzystując do tego celu prawie dowolnie inny zasilacz
(od routera, starego skanera, itp, byle 12v DC, odpowiedni prąd) można
to zrobić tanio i dobrze, a ewentualne awarie dotyczą elementów łatwo
wymienialnych i tanich.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173