Lampa UV i filtr....

1. Data: 2005-09-06 08:22:30

Temat: Lampa UV i filtr....
Od: "miro" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Jak już kiedyś pisałem o moim zaglonionym oczku (woda jak zupa zielona)
postanowiłem wrzucić ten torf na dno co okazało sie praktycznie nie
przydatne bo już torf jest z 20 dni i efektów niema wogóle :/ więc kupiłem
eliminator glonów lampe UV Aqua Szuta 9W do tego podłączyłem pompke 38 W (
1200l/h) oczko mam jakieś 3500 litrów. Co prawda to lampa już działa 4 dzień
no i efektów też niema no ale podobno trzeba poczekać z 3-4 tyg na efekty
przy duzym zaglonieniu....teraz mam pytanko czy czekać i coś to da czy mam
jeszcze zbudować dodatkowo jakiś filtr może torfowy ? aha i pytanie czy ja
to wogóle dobrze podłączyłem ? więc jest to tak: pomka ( z małym filtrem
gąbkowym) w wodzie zaurzona pompuje wode przez wężyk do lampy UV a lampa
wężykiem wylotowym "wrzuca" wode do oczka, czy tak to ma być ?

PS Czy jest jakieś konkretne forum na necie z tematami oczek wodnych ? (
niemoge nic znaleźć:( )

Pozdr.

2. Data: 2005-09-06 14:39:12

Temat: Re: Lampa UV i filtr....
Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> PS Czy jest jakieś konkretne forum na necie z tematami oczek wodnych ? (
> niemoge nic znaleźć:( )
>
> Pozdr.

pl.rec.akwarium ;-)

Poważniej:
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=oczko+wodne+glon
y&btnG=Szukaj+w+Google&lr=lang_pl
http://www.pmp.p-net.pl/index.htm
http://www.mikrojezioro.met.pl/spis.html
http://staw.bieleccy.com.pl/
http://oczkowodne.net/

itd itp oraz Twój poprzedni wątek itd itp

--
Pozdrawiam :-) pithal

3. Data: 2005-09-06 18:13:39

Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gąbkowym) w wodzie zaurzona pompuje wode przez wężyk do lampy UV a lampa
> wężykiem wylotowym "wrzuca" wode do oczka, czy tak to ma być ?

Mam ten sam problem. Na moje oczko slonce prazy przez caly dzien. Oczywiscie
normalnie bylo by zaglonione. chemia zabijajaca glony pomaga jednorazowo, lampa
UV dziala ciagle.
jednak, z Twojego opisu wnioskuje, ze nie masz normalnego filtru. Popraw mnie
jesli sie myle...
Chodzi o to, ze nawet jesli diabli wezma glony, to gdzies te glony przez te
diabli musza byc zabrane... "Zabite" glony zmieniaja sie w dribne zielonkawe
platki, i musza wyladowac w filtrze.
U mnie, jest czyszczenie co miesiac (pewnie powinno byc czesciej) Poklosie
dzialania lampy UV laduje na matach kokosowych w filtrze w postaci zielonego szlamu.
Jaki masz filtr mechaniczny? Jesli masz oczko naslonecznione, przygotuj sie do
tego, ze woda nigny nie bedzie krustaliczna (u mnie "matowo" widac na 70 cm)
Pozdrawiam
Wojtek

4. Data: 2005-09-06 19:00:32

Od: "miro" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sie do
> tego, ze woda nigny nie bedzie krustaliczna (u mnie "matowo" widac na 70

No jedyny filter to ten mały gąbkowy co jest w pompce do pompowania do lampy
:/ a tak pozatym to niemam nic... mysle na zrobieniem własnego torfowego ale
wszędzie są różne opisy jak go zrobić ale każdy jest inny i niewiem jaki
będzie najlepszy tzn jakie są najlepsze warstwy filtracyjne... ? na dole
żwir potem torf a na górze jakieś maty ? gdzie można kupić takie maty
kokosowe lub jakieś inne ? oczko mam prawie cały czas w słońcu :(

5. Data: 2005-09-07 07:52:32

Od: "Wojtek" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No jedyny filter to ten mały gąbkowy co jest w pompce do pompowania do lampy
> :/ a tak pozatym to niemam nic...
To za malo. Gabka szybko sie zapycha, i nie zapominaj, ze ten balagan caly czas
jest w wodzie.

mysle na zrobieniem własnego torfowego ale
O ile sie orientuje, to torf stosuje sie doraznie, lub czasowo.
W moim filtrze mam nastepujace warstwy (liczc od gory) - dwie warsty porowatej
gabki z wypustkami
- dwie warstwy maty kokosowej
- warstwe kulek ze zlobieniami (tworza sie na nich kolonie bakteri, ktore
biologicznie oczyszczaja wode)
- warstwa czegos co wyglada jak pokruszony pumeks
- co 3 miesiace, sypie warstwe wegla, ktora usuwam po tygodniu
> [...]
> żwir potem torf a na górze jakieś maty ? gdzie można kupić takie maty
> kokosowe lub jakieś inne ? oczko mam prawie cały czas w słońcu :(

Nie wiem, czy jest sens biedzic sie nad budowaniem wlasnego filtra.
Popatrz tutaj: http://www.aquaszut.pl/polish/ogr_filtry_do_oczek.ht
ml
Ceny nie sa odstraszajace, a oszczedzis sobie czasu i pieniedzy. Kupowanie
plastikowej beczki, rurek, przelotek, itd, moze zamknac sie tez w koszcie 200 PLN
Pozdrawiam
Wojtek

6. Data: 2005-09-07 08:35:25

Od: "miro" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> plastikowej beczki, rurek, przelotek, itd, moze zamknac sie tez w koszcie

No i tak chyba właśnie zrobie kupie tego AquaSzuta 2 (2000l) choć mam oczko
około 3000 l. Pytanie czy pompka wydoli (38W) pompować wode do tego filtra a
potem do Lampy UV i wkońcu do wody ?

7. Data: 2005-09-07 21:03:47

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i tak chyba właśnie zrobie kupie tego AquaSzuta 2 (2000l) choć mam oczko
> około 3000 l. Pytanie czy pompka wydoli (38W) pompować wode do tego filtra a
> potem do Lampy UV i wkońcu do wody ?

Witam!
Rozpisujecie się o filtrach, wkładach, lampach UV. Miro, mnie natomiast ciekawi
przede wszystkim pH wody, ilość roślin i ryb w wodzie. Jeżeli będziesz miał wodę
o pH wyższym niż 7,5 to z glonami możesz walczyć całe miesiące, pH powinno
utrzymywać się w granicach 6,5 do 7,5 i raczej bliżej 6,5. Lampy UV nie polecam
nie działa wybiórczo jedynie na glony, likwiduje bakterie i drobnoustroje,
niezbędne do uzyskania i utrzymania w oczku równowagi biologicznej. Natomiast
odpowiednia ilość roślin na 1 m2 powierzchnioczka powoduje zmniejszenie się
zawartości azotanów, pozostałości po rozkładzie materii organicznej w oczku,
roślinki je bardzo lubią. Azotany są jednym z lepszych nawozów organicznych.
Glony je również lubią, a brak konkurencji pokarmowej ze strony roślin powoduje
nadmierny rozwój glonów.
Poza tym za szybko się zniechęcasz 20 dni to dopiero początek działania kwaśnego
torfu, jeśli w ciągu najbliższych dni nie będzie większych efektów to powtórz
zabieg z torfem, 30 l torfu o pH 3,2 na te Twoje 3500 l. Wyciskaj zatopiony
worek co jakiś czas (raz dziennie) przyśpieszysz w ten sposób jego działanie.
Torfrm nie przedawkujesz, zobacz stawy potorfowe, jakie tam pięknie wybarwione
ryby pływają i jaka bujna rośliność.
Filtr nie oczyści oczka z glonów, szczególnie jeśli będzie za mały.
W moim filtrze wkład składa się z keramzytu, żwiru i tłuczonego granitu (łamane
kamienie polne). Wszystkie materiały, szczególnie keramzyt i łamany kamień polny
mają duże powierzchnie dla rozowju bakteri, które eliminują amoniak (z odchodów
ryb i rozkładającego się materiału organicznego), zamieniając go w azotany.Filtr
czyszczę raz do roku, tuż przed pierwszymi mrozami, kiedy wyłączam na zimę pompę.
Bardzo dobrym materiałem na złoża bakteryjne są maty tapicerskie (5 cm grubości)
z klejonych włókien syntetycznych, przypominają maty z włosia.
Lecz to już temat na inny post, na temat zasady działania i budowy filtra
biologicznego.

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski

8. Data: 2005-09-08 08:30:46

Od: "miro" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> z klejonych włókien syntetycznych, przypominają maty z włosia.
> Lecz to już temat na inny post, na temat zasady działania i budowy filtra

Co do pH to niewiem jakie mam :/ jak to moge sprawdzić ? co do ryb to mam
ich 10 sztuk a co do roślin to niestety bardzo mało : ( 2x lilia wodna w
dwóch koszach na dnie ( okolo 15 liści już wyszło na powierzchnie wody) , i
2 x doniczki z przesątką pospolitą no i dodam że wszystkie te rosliny która
mam to ładnie rosną no ale jest ich mało jak na oczko....co moge jeszcze
posadzić co proponujecie ? co do torfu na dnie to poprostu jakąś łopatą go
tam cisnąć czy trzaba go wyciągać ?

9. Data: 2005-09-08 23:35:03

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co do pH to niewiem jakie mam :/ jak to moge sprawdzić ?

W każdym sklepie akwarystycznym kupisz tester do badadnia pH wody. Tam też
możesz kupić tester na zawartość w wodzie azotynów (NO2). "Z białka zwierzęcego
i roślinnego powstaje w wyniku rozkładu, zależnie od wartości pH, nie trujący
jon amonowy (NH4), pobierany przez wszystkie rośliny. Jeżeli wartrość pH
przekracza 7, to udział jonów amonowych zmniejsa się i powstaje trujacy amoniak
(NH3). Bakterie przekształcają amoniak w równie trujący azotyn (NO2), a
następnie inne bakterie, w azotan (NO3), produkt koncowy. Azotan nie jest
bezpośrednio szkodliwy dla ryb. Występując w dużej ilości (ponad 80 mg na litr)
w połączeniu z fosforem (ponad 1 mg (PO4) na litr) jest przyczyną masowego
rozmnażania sie glonów. Zawartość azotanów w wodzie jest dobrym miernikiem
zdrowotności oczka. Jeżeli znajduje się w nim dosyć roślin i odbywa się w nim
obieg azotu, to zawartość azotanów zmniejsza się." Dlatego właśnie wartość pH w
naszych oczkach powinna wynosić między 6,5 a 7,5.

> [...]
> 2 x doniczki z przesątką pospolitą no i dodam że wszystkie te rosliny która

A jak mają rosnąć skoro oczko przenawożone azotanami, glony też dobrze rosną w
takiej wodzie.
W sprawie ryb i roślin zajrzyj tutaj
http://www.mikrojezioro.met.pl -->Technika -->Budowa oczka, a tam klknij na -->
Rośliny i --> Ryby

> no ale jest ich mało jak na oczko....co moge jeszcze
> posadzić co proponujecie ?

Posadź rośliny, ja je nazywam żarłoczne, takie jak: oczeret jeziorny
(Schoenoplektus lacustris), pałki (Typha),jest ich kilka gatunków pałka
wąskolistna (Typha angustifolia), pałka lexsmani (Typha lexmani), pałka drobna
(Typha minima) i największa z nich pałka szerokolistna (Typha latifolia).
Inną żarłoczną rosliną jest jeżogłówka gałęziasta (Sparganium erectum). Można
posadzić w płytkiej wodzie (do 10 cm) kosaćca żółtego (Irys pseudacorus). Jak
sadzić te rosliny znajdzesz na mojej stronie w opisach każego gatunku w -->Flora
- Atlas roślin.

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski
http://www.mokrojezioro.met.pl

Dziury w trawniku
RODODENDRONY
trawnik łąkowy i naturalny - szukam zdjęć w sieci
jaka ziemia pod iglaki
trawnik-zakładanie