Re: Lampa UV i filtr....

From: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Lampa UV i filtr....
Date: 9 Sep 2005 01:35:03 +0200

> Co do pH to niewiem jakie mam :/ jak to moge sprawdzić ?

W każdym sklepie akwarystycznym kupisz tester do badadnia pH wody. Tam też
możesz kupić tester na zawartość w wodzie azotynów (NO2). "Z białka zwierzęcego
i roślinnego powstaje w wyniku rozkładu, zależnie od wartości pH, nie trujący
jon amonowy (NH4), pobierany przez wszystkie rośliny. Jeżeli wartrość pH
przekracza 7, to udział jonów amonowych zmniejsa się i powstaje trujacy amoniak
(NH3). Bakterie przekształcają amoniak w równie trujący azotyn (NO2), a
następnie inne bakterie, w azotan (NO3), produkt koncowy. Azotan nie jest
bezpośrednio szkodliwy dla ryb. Występując w dużej ilości (ponad 80 mg na litr)
w połączeniu z fosforem (ponad 1 mg (PO4) na litr) jest przyczyną masowego
rozmnażania sie glonów. Zawartość azotanów w wodzie jest dobrym miernikiem
zdrowotności oczka. Jeżeli znajduje się w nim dosyć roślin i odbywa się w nim
obieg azotu, to zawartość azotanów zmniejsza się." Dlatego właśnie wartość pH w
naszych oczkach powinna wynosić między 6,5 a 7,5.

> co do ryb to mam ich 10 sztuk
> a co do roślin to niestety bardzo mało : ( 2x lilia wodna w
> dwóch koszach na dnie ( okolo 15 liści już wyszło na powierzchnie wody) , i
> 2 x doniczki z przesątką pospolitą no i dodam że wszystkie te rosliny która
> mam to ładnie rosną

A jak mają rosnąć skoro oczko przenawożone azotanami, glony też dobrze rosną w
takiej wodzie.
W sprawie ryb i roślin zajrzyj tutaj
http://www.mikrojezioro.met.pl -->Technika -->Budowa oczka, a tam klknij na -->
Rośliny i --> Ryby

> no ale jest ich mało jak na oczko....co moge jeszcze
> posadzić co proponujecie ?

Posadź rośliny, ja je nazywam żarłoczne, takie jak: oczeret jeziorny
(Schoenoplektus lacustris), pałki (Typha),jest ich kilka gatunków pałka
wąskolistna (Typha angustifolia), pałka lexsmani (Typha lexmani), pałka drobna
(Typha minima) i największa z nich pałka szerokolistna (Typha latifolia).
Inną żarłoczną rosliną jest jeżogłówka gałęziasta (Sparganium erectum). Można
posadzić w płytkiej wodzie (do 10 cm) kosaćca żółtego (Irys pseudacorus). Jak
sadzić te rosliny znajdzesz na mojej stronie w opisach każego gatunku w -->Flora
- Atlas roślin.

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski
http://www.mokrojezioro.met.pl