Leki na zespol nadpobudliwosci (ADHD) - Adderall,Ritalin?

21. Data: 2003-09-30 16:01:48

Temat: Re: Leki na zespol nadpobudliwosci (ADHD) - Adderall,Ritalin?
Od: "Pracus24" <2...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marta" <s...@W...onet.pl> napisał w wiadomości
news:3dd0.00000466.3f799aa7@newsgate.onet.pl...

> O ile my, rodzice, a zwłaszcza ja ;-) jesteśmy skłonni z nim wytrzymać,
> to niestety nauczycielka nie chce.

Niestety, to powszechny problem w Polsce wynikajacy z braku znajomosci
tematu ADHD.

My zrobilismy wywiad w kilku okolicznych szkolach przy udziale psychologa
dziecka, no i znalalezlismy odpowiednia. Trudno cokolwiek wyrokowac po
miesiacu szkoly, ale dotychczasowe wrazenia mamy bardzo pozytywne. Jezeli w
wypadku Twojego dziecka pojawia sie trudnosci ze zdawaniem z klasy do klasy,
powinnas chyba pomyslec o innej szkole. To co piszesz o nauczycielce mnie
przeraza...

> Tak więc możliwe, że środowisko poza domem zmusi nas jednak do leków.
> Na razie próbujemy bez.

Musicie sie poradzic specjalisty, bo jezeli w domu nie sprawia klopotow, to
trudno cokolwiek wyrokowac. Moze to wina szkoly a nie dopaminy? :-)

> W końcu zostałam wychowana przez ciągle biegającą i gubiącą różne
przedmioty
> mamę :-)

Jak zapewne wiesz ADHD jest dziedziczne. Nasz syn ma to po dziadku - w
obciazeniach rodzinnych lekarz napisal zreszta: "nadpobudliwy dziadek" :-)

Pracus24

22. Data: 2003-09-30 16:18:27

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pracus24" <2...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> przypadkiem poczatkowa diagnoza nie byla mylna.
> Wrocily dawne wyglupy - na poczatku tylko te
> zabawne... Jednak gdy leki przestaly dzialac, znowu nie mogl zasnac przed
> 23.00, stale cos mu przeszkadzalo, nie wytrzymywal dluzej niz 15 min. w
> samochodzie (bo przeszkadzal mu zapach odswiezacza...), nie mogl sie ubrac
> (nadwrazliwosc na kontakt), bez przerwy rozmawial, bez przerwy czegos
> chcial, klocil sie od rana - w koncu wakacje musial spedzic z mama, bo na
> kolonie sie nie nadawal (pomijam stan psychiczny mamy po takich

Z tego co piszesz to nie bardzo "sensowne" było odstawienie. Oczywiście
rozumiem, że kiedyś trzeba sprawdzić czy dziecko nie wyrosło (np. 12 lat),
ale czy to nie powoduje u dziecka więcej szkody? Nie chcę tutaj kwestionować
opinii lekarzy (oczywiście) tylko straram się to zrozumieć. Może wystarczy
dojść do obniżonej dawki, która wystarcza. (zdaje się, że ten lek ma
opóźnione działanie i tak samo jej efekty po odstawieniu leku stopniowo
zanikają). Ty prędzej możesz powiedzieć jak to jest naprawdę.
Czy macie zamiar znowu odstawić lek w następne wakacje, czy też ostawienie w
te wakacje było tylko testem czy to jest ADHD i raz wystarczy i potem np.
próba w wieku 12 lat?
Czy zgodzisz się ze mną, że dziecko z ADHD uczy się (nie tylko szkolnych
umiejętności) żyć w społeczeństwie, czy też jest to tylko zachamowanie tych
najgorszych objawów?

Jakie zdanie o leku ma Twój syn?

Ponieważ ten syndrom jest dziedziczny jestem ciekawa kiedy można
zaobserwować u dziecka objawy ADHD? Kiedy Ty zauważyłeś u swojego?
Interesuje mnie to ponieważ niepokoi mnie zachowanie dziecka koleżanki. I
nie wiem, czy to jest "błąd w wychowaniu" czy coś jednak fizjologicznego. Bo
wiem przez co przechodzą rodzice dzieci z ADHD ciągle oskarżani o złe
wychowywanie dziecka.
To tak jak z autyzmem - kiedyś winą obarczano o to matki :(.
pozdrawiam
barbarella

23. Data: 2003-09-30 16:37:10

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znowu moje skróty myslowe:)
Amfetamina jest substancją psychoaktywną, nie jest środkiem halucynogennym a
jak rozumiem, tylko takie uważasz za narkotyki. Z drugiej zaś strony opiaty
też nie są halucynogenne a jednak zaliczamy je do narkotyków i to nawet
tzw.twardych.
A co do Marinolu to napisałam, że "obrazowo" jest to marihuana w tabletkach.
Nie wszyscy uzytkownicy tej grupy studiowali biochemię czy też medycynę,
więc staram się czasem coś opisać tak by zrozumieli a nie tylko rzucić
fachowe precyzyjne określenie. Nie jest sztuką napisać fachowy tekst, sztuką
jest przybliżyć naukowe treści osobom spoza branży. Jednoczesnie dziekuję za
korektę mojej wypowiedzi :)
pozdrawiam
ela

24. Data: 2003-09-30 17:05:33

Od: "tygrysek" <tygrysek123 (ZŁY NA SPAM)@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta <s...@W...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@n...onet.pl...

> Ja też :-)

> Ja też :-)

Marto jesteś taką kopalnia wiedzy ( i doświadczenia) o tym problemie !
Zdecyduj się na napisanie coś więcej dla rodziców na własnej stronie
internetowej (lub mojej - masz od dawna zaproszenie), albo napisz książkę.
Naprawdę, nie żartuję.

Bożena
http://www.problemywychowawcze.republika.pl

25. Data: 2003-09-30 17:16:56

Od: Tomek Jarzynka <t...@S...cpi.pl.XX> szukaj wiadomości tego autora

ela wrote:

> [...]
> a jak rozumiem, tylko takie uważasz za narkotyki. Z drugiej zaś strony
> opiaty też nie są halucynogenne a jednak zaliczamy je do narkotyków i to

Nie, srodki halucynogenne uwazam za psychotomimetyki.
Za narkotyki uwazam narkotyki czyli generalnie wlasnie opiaty/opioidy.

> [...]
> rzucić fachowe precyzyjne określenie. Nie jest sztuką napisać fachowy
> tekst, sztuką jest przybliżyć naukowe treści osobom spoza branży.

Jednak czasem dobrze jest napisac precyzyjnie bo od skrotu myslowego
jest juz krok do przeinaczen i zafalszowania prawdy, np. ze wedlug
nowej mody Amerykanie cpaja marihuane w tabletkach. W zasadzie cala
wiedza ludzi o medycynie opiera sie na podobnych glupotkach ;)

> Jednoczesnie dziekuję za korektę mojej wypowiedzi :)

Nie ma za co, zawsze dobrze jest sie czepnac po zlym dniu ;)

--
tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee (at) cpi (dot) pl
KADU: http://kadu.net ZTM Search: http://ztm.moo.pl/search

26. Data: 2003-09-30 20:35:12

Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ela" <w...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Co do stosowania leków psychotropowych u dzieci to niektóre z nich są
> zarejestrowane w naszym kraju, do leczenia ściśle okreslonych wskazań, już

Dzięki za fachową odpowiedź. Realia w krajowym lecznictwie jakie są - każdy
wie. Jeśli tylko jeszcze mogłabyś zaspokoić moją ciekawość i odpowiedzieć
konkretnie na pytanie: czy leki, o które na samym początku pytał Andrzej
mają działanie podobne do amfetaminy? Zaciekawiło mnie to bardzo.

Pozdrawiam

Wiewióra

27. Data: 2003-09-30 21:35:58

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie, srodki halucynogenne uwazam za psychotomimetyki.
> Za narkotyki uwazam narkotyki czyli generalnie wlasnie opiaty/opioidy.

a może ja się czepnę?;)
Halucynogeny wg mojej wiedzy to psychodysleptyki.
A do narkotyków zaliczamy i psychodysleptyki i psychomimetyki. Bo jeśli wg
Ciebie tylko opiaty to narkotyki to czym jest LSD?

pozdrawiam
ela

28. Data: 2003-09-30 22:01:27

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy leki, o które na samym początku pytał Andrzej
> mają działanie podobne do amfetaminy?

Tak. Są to tzw. CNS stimulant - dotyczy to metylfenidatu. W innych
wskazaniach niż ADHD jest potencjalne zagrożenie uzależnieniem. FDA
dopuściło ten lek od 6 roku życia w ADHD wymagającym interwencji
farmakologicznej.

pozdrawiam
ela

29. Data: 2003-09-30 22:21:21

Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wskazaniach niż ADHD jest potencjalne zagrożenie uzależnieniem. FDA
> dopuściło ten lek od 6 roku życia w ADHD wymagającym interwencji

Czyli dziecko z prawidłowo zdiagnozowanym ADHD nie uzależni się od takich
leków?
I środki te u takich dzieci nie mają też tych wszystkich ujemnych
oddziaływań, jakimi cechuje się amfetamina?
Przepraszam, że tak Cię męczę ale jako jedyna w tym wątku udzielasz mi
"fachowych" odpowiedzi. A ja naprawdę byłam wstrząśnięta artykułem z Wprost
i dlatego pragnę dowiedzieć się coś więcej. Znam z grubsza mechanizm
działania amfetaminy na organizm i spustoszenia, jakie w nim czyni. Dlatego
ten artykuł był dla mnie jak najbardziej wiarygodny.
Nie myślałam, iż dzieci z ADHD reagują na nią zupełnie inaczej.
Dobrze, że można popytać w necie ;-))))

Dziękując za dyskusję i wyjaśnienia

pozdrawia

Wiewióra

30. Data: 2003-10-01 10:12:54

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> leków?
> I środki te u takich dzieci nie mają też tych wszystkich ujemnych
> oddziaływań, jakimi cechuje się amfetamina?

Nie powinno się uzależnić. Niestety w 20 -30% dorośli z rozpoznianiem ADHD w
dzieciństwie są uzależnienie od substancji psychoaktywnych lub też maja
objawy osobowości dyssocjalnej. I to niezależnie od stosowanych w
dzieciństwie leków.
A niestety są skutki uboczne stosowania leku i tego sie nie da przewidzieć,
czy one wystapią czy nie (utrata wagi, bezsenność, nerwowość, skoki
ciśnienia tętniczego, tachykardia - te wystepują najczęściej).
A co do artykułu to dotyczy on głównie USA, a jest to specyficzna populacja.
Przeczytaj sobie "Nianię w Nowym Jorku", wiele wyjaśnia a szczególnie, jak
są traktowane dzieci. Koleżanka, która nianią tam była powiedziała, że
książka jest bardzo prawdziwa.
pozdrawiam
ela

Tinnitus