Lektury w gimnazjum

11. Data: 2011-09-21 19:05:27

Temat: Re: Lektury w gimnazjum
Od: Qrczak <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2011-09-21 09:24, niebożę Nixe wylazło do ludzi i marudzi:
> Jakie lektury miały/mają Wasze dzieci w I gimnazjum?
> Mi szczęka lekko opadła, bo na pierwszy rzut idzie "Antygona" i "Pieśń o
> Rolandzie", które pamiętam jako omawiane w I klasie, ale liceum (za moich
> czasów ;-)

Trzeba się spieszyć. Nie wiadomo, czy za trzy lata będą jeszcze licea.

Qra
--
lektur moich dzieci nie podam, bo to było sto lat temu i nieprawda

12. Data: 2011-09-22 10:09:17

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-09-21 15:39, Nixe pisze:

> Eee, myślę, że znalazłoby się coś, przez co przebrnęliby wszyscy, albo
> przynajmniej większość.
> Niestety, o Antygonie tego nie można powiedzieć ;-)

Wiesz, kultura języka to też historia literatury. Po to się czyta
Sofoklesa (nie przesadzajmy - Antygona to sztuka, to się czyta w godzinę
- krócej niż bryk!), żeby zrozumieć na czym polegała tragedia grecka,
którą inspirowały się potem inne odmiany literackie. A po co zrozumieć?
Może po to, żeby dać młodemu szansę posiadania szerszych horyzontów niż
rodzice. Jeśli dzisięcioro się "przemęczy" a jedno załapie to warto
poświęcić tę dziesiątkę, zwłaszcza że godzina spędzona nad klasyką
jeszcze nikomu nie zaszkodziła, tak samo jak nauka o funkcjach
kwadratowych - tego drugiego co ciekawe jakoś nikt nie neguje.

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl

13. Data: 2011-09-22 10:11:04

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-09-21 09:24, Nixe pisze:
> [...]
> Rolandzie", które pamiętam jako omawiane w I klasie, ale liceum (za moich

Nie wiem, może gimnazjaliści co roku dojrzalsi. Ja tam bym się nie
pokusiła, bo zamiast szukać w tym tragedii moralnej taki młotek czyta
"historyjkę" i g... z przeproszeniem z niej rozumie z reguły. Ale pewnie
system wie lepiej.

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl

14. Data: 2011-09-22 10:19:14

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-09-21 15:43, Nixe pisze:
> "Anai" <a...@g...pl> napisał

> Oprócz Antygony reszta ujdzie w tłoku, choć też nie wydaje mi się, by
> Szekspir czy Molier to byli autorzy, przez których jest w stanie przejść
> przeciętny 13-latek. "Przejść" w znaczeniu przeczytać z ochotą,
> zrozumieć, ocenić i podyskutować na ten temat.

Molier? Myślę akurat że spokojnie, podobnie jak Szekspir. Romeo i Julia
specjalnie głębokie nie są i chyba tak naprawdę "w klimacie" młodej,
nabuzowanej hormonami głowy. Skąpiec gorzej, ja wolę Mieszczanin
Szlachcicem, ale Molier naprawdę jest tak moralizatorski jak przeciętna
bajka, więc myślę, że spokojnie dziecię w tym wieku już sobie poradzi.
Inna sprawa, że Molier czytany jest nudny jak flaki z olejem - to trzeba
zobaczyć , żeby się śmiać, albo umieć wejść "w rytm", a to już niestety
nie każdy potrafi.

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl

15. Data: 2011-09-22 10:19:53

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-09-21 14:29, w_e pisze:

> - II część Dziadów

No to już chyba jednak przesada...

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl

16. Data: 2011-09-22 10:45:59

Od: Anai <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.09.2011 12:19, Lolalny Lemur pisze:

>>> 2. "Romeo i Julia" Szekspira
>>> 3. "Krzyżacy" Sienkiewicza
>>> 4. "Skąpiec" Moliera

Wszystko zależy chyba od dziecka: moja młodsza Antygonę i Romka z Julką
jakoś przełknęła a nie mogła wręcz strawić Bursztynów i Krzyżaków -
starsza z kolei Krzyżaków kocha do dziś podobnie jak Quo Vadis, który
miała w 3 albo 2 klasie.

> Inna sprawa, że Molier czytany jest nudny jak flaki z olejem - to trzeba
> zobaczyć , żeby się śmiać, albo umieć wejść "w rytm", a to już niestety
> nie każdy potrafi.

A Molier nie wiedzieć czemu podobał się tak jednej jak i drugiej, bez
szału, ale podobał się... Dulska i jej moralność również, ta może nawet
z lekkim szałem... :D

Anai

*****e-mail: www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ ******gg:1737648******
***** http://photo-of-anai.gu.ma/ *****
"Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa mają nieograniczone
możliwości regeneracyjne."

17. Data: 2011-09-22 11:23:18

Od: medea <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-09-22 12:19, Lolalny Lemur pisze:

> No to już chyba jednak przesada...

A to niby dlaczego? Za "naszych czasów" było to bodajże w 7 czy 8 klasie
podstawówki.
Zresztą to najfajniejsza część Dziadów, zwłaszcza z punktu widzenia
wczesnego nastolatka. Można nawet zrobić przedstawienie przy okazji
Halloween. ;)

Ewa

18. Data: 2011-09-22 12:07:59

Od: "Qrczak" <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia dzisiejszego niebożę medea wylazło do ludzi i marudzi:

> [...]
> Zresztą to najfajniejsza część Dziadów, zwłaszcza z punktu widzenia
> wczesnego nastolatka. Można nawet zrobić przedstawienie przy okazji

Ba, i nawet dowiedzą się, skąd czerpią inni pomniejsi wieszcze.

Qra, pijąc do...

19. Data: 2011-09-22 12:34:23

Od: w_e <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 21 Sep 2011 15:43:30 +0200, Nixe napisał(a):

> Oprócz Antygony reszta ujdzie w tłoku,

Chyba kwestia gustu, la lubię Antygonę i pewnie nie miałabym nic przeciwko
gdyby pojawiła się jako lektura.
--
w_e

20. Data: 2011-09-22 12:47:40

Od: w_e <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 22 Sep 2011 12:19:53 +0200, Lolalny Lemur napisał(a):

> No to już chyba jednak przesada...

Nie ukrywam, że się zdziwiłam, ale dlatego, że dziecko nie miało wcześniej
nic innego z Mickiewicza. Liczę jednak, że coś innego też omówią w ramach
zaznajomienia z wieszczem.
Za to jestem ciekawa jak im pójdzie Mały Książę :)
--
w_e

Na nowy rok szkolny (link)
co słuchają [PILNE]