Likier morelowy

1. Data: 2007-07-25 18:51:45

Temat: Likier morelowy
Od: ZbyszekZ <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłem na tej grupie (post z 1999):
Likier morelowy. Wziąć tyle oczyszczonych i wymytych moreli, by
kawałkami drobno pokrajanych owoców napełnić gąsior do połowy. Dodać
kilkanaście utłuczonych pestek moreli, choć nie jest to konieczne.
Owoce
zalać spirytusem i postawić na słońcu. Po miesiącu spirytus zlać, a
owoce wycisnąć przez flanelowy lub płócienny woreczek. Przyrządzić
syrop
z 75 dag cukru i 21 3 szklanki wody na 1 l spirytusu. Do gorącego
syropu
wlać spirytus, którym były zalane morele (uwaga - z daleka od źródła
otwartego ognia!) i natychmiast przykryć garnek, by nie ulotnił się
aromat. Butelkować.

Robił ktoś taki? Warto?
Czy może jakiś inny pomysł na spożytkowanie kilku kilogramów moreli z
własnego drzewa do wykonania przez słomianego wdowca?

--
ZZ@private

2. Data: 2007-07-26 14:10:58

Temat: Re: Likier morelowy
Od: "Mariusz" <m...@v...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

No to żeś mnie utrafił...
Od kilku lat robię nalewki różne i zasadniczo to jest absolutnie wspaniałe.
Robienie i picie też.

Z moreli jeszcze nie robiłem, ale na pewno będzie super.

Zrób jak w przepisie, tylko zwróć uwagę na kilka rzeczy, które ja
wypraktykowałem:

Nie stawiam słoja z owocami zalanymi spirytusem na słońcu - to się nagrzewa
i niestety paruje. Jak stawiam nie na słońcu, to smak jest taki sam (w
każdym razie ja nie czuję różnicy), a jadnak jest mocniejsze. Mierzyłem.

Syrop też zawsze robię, ale nie osobno, tylko po prostu zasypuję owoce w
słoju cokrem, po zlaniu pierwszego zalewu.

Najczęściej po prostu nie wyciskam owoców, tylko zasypuję w słoju i już.
Daję tak około 3/4 kg cukru, jeżeli wlałem 1 litr spirytusu. ! litr
spirytusu przypada mi najczęściej na około 1 kg owoców. Dopiero takie owoce
zasypane cukrem często stawiam na słońcu.

Po tym jak cukier się rozpuści zlewam likier do osobnej flaszki i pozostałe
owoce zalewam wodą w ilości mniej więcej 1/4 tego ile było spirytusu. Po
kilku dniach zlewam do pierwszej flaszy i jeszcze raz zalewam taką samą
ilością wody. Zlewam i mieszam wg smaku. Do zasaniczej flaszy dodaję
najpierw tego cukrowego tyle ile potrzeba dla smaku, potem jeszcze dolewam
tego ostatniego zalewu, żeby uzyskać odpowiednią słodycz i moc. Często mi
zostaje, bo raz robię sobie trochę mocniejsze i wytrawne ("męskie" - dla
mnie i szwagra) i drugi raz słabe i słodkie ("damskie"). A w ogóle to czasem
zostawiam w małej flaszce tylko pierwszy zalew spirytusowy - w celach
leczniczych, szczególnie z orzechów, malin i czarnej porzeczki.

Nie wiem zupełnie po co w przepisach każą do gorącego wlewać spirytus???
Może że klaruje się lepiej? Nie mam pojęcia. Moje nalewki zawsze się
klarują, choć nawiększy kłopot jest z miodem, bo on taką zawiesinę, dziad,
robi.

Je do gorącego nie wlewam, bo trochę mi zawsze szkoda, żeby wyparowało.

Ogólnie nalewki to może być pasja i serdecznie Tobie polecam. Zalewać można
wszystko. To kwestia smaku tylko. A morele będą zawsze OK.

Mariusz

3. Data: 2007-07-26 18:04:52

Od: ZbyszekZ <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Jul 26, 4:10 pm, "Mariusz" <m...@v...com.pl> wrote:
> No to żeś mnie utrafił...
> Od kilku lat robię nalewki różne i zasadniczo to jest absolutnie wspaniałe.
> Robienie i picie też.

Ja do tej pory robiłem tylko wiśniówkę (będzie już z 10 lat) i raz
orzechówkę.
Twój przepis pokrywa się z moim z wyjątkiem tego słońca, zawsze
trzymałem w zamkniętej szafce (aby witaminy nie zginęły :-))

Natomiast powód wlewania do gorącego syropu jest bardzo konkretny na
zimno takie gęste płyny mogą się nie mieszać.
Nigdy nie próbowałem z alkoholem, ale przy słodzeniu soków owocowych
czasem tak jest że gęsty sok nie chce wchłonąć cukru.

--
ZZ@private

4. Data: 2007-07-31 21:07:21

Od: "Tomek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy może jakiś inny pomysł na spożytkowanie kilku kilogramów moreli z
> własnego drzewa do wykonania przez słomianego wdowca?

Jasne ze warto. Tylko pomysł z wyciskaniem przez szmatkę trochę niedopasowany,
chociaż do bardzo miękkich owoców od bidy może być. Ze znajomym zrobiliśmy sobie
praskę przechodnią do nalewek. 2 tony nacisku. W pojemniku samo suche zostaje.
Nie dość ze wydajność się zwiększa to jeszcze dużo więcej aromatu, smaku i
zapachu się uzyskuje. Jak masz możliwość to też sobie zrób. Lewarek do samochodu
w markecie za 3 dychy można kupić. Ramkę z kształtownika w każdym zakładzie
ślusarskim pospawają i jeszcze doradzą jaki gruby profil ma być. Wydatek
niewielki a efekt znakomity. Tomek

5. Data: 2007-08-01 17:19:48

Od: ZbyszekZ <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Jul 31, 11:07 pm, "Tomek" <k...@o...pl> wrote:

> [...]
> ślusarskim pospawają i jeszcze doradzą jaki gruby profil ma być. Wydatek

Ciekawy pomysł na prasę, ale do jakich owoców?
Do wiśni to byłaby zbrodnia, morele robię pierwszy raz (a może i
ostatni, zależy co wyjdzie).

--
ZZ@private

6. Data: 2007-08-01 19:40:19

Od: "Tomek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciekawy pomysł na prasę, ale do jakich owoców?
> Do wiśni to byłaby zbrodnia, morele robię pierwszy raz (a może i
> [...]
Ja używam do wszystkich owoców. Do wiśni też. Z 15 kilogramów przeciętnych
owoców wychodzi krążek o średnicy 15 cm i gruby na jakieś 7 cm, śrubokrętem
trzeba go wydłubywać. Nie da się bez czegoś takiego jak prasa zrobić
pełnowartościowej nalewki z Pigwy. Nalewka z pigwy jest przepyszna. Chyba tylko
z Derenia jest lepsza. Szkoda tylko że Derenia jest tak mało. Tomek

7. Data: 2007-08-01 20:13:02

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Tomek" <k...@o...pl> wrote in message

> [...]
tylko
> z Derenia jest lepsza. Szkoda tylko że Derenia jest tak mało. Tomek

Winogrono na prasie tez daje fantastyczne efekty - prasy i rozdrabniacze
można kupić:
http://www.hortmasz.com.pl/prasy_do_owocow_rozdrabni
acze.php4
http://www.biowin.com.pl/?bio=1&lang=pol&str=4&grupa
=3&podgrupa=19&produkt=383&session=fd32ce6e2261811a4
9c040ffeffeb90b

8. Data: 2007-08-01 21:41:36

Od: ZbyszekZ <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Aug 1, 9:40 pm, "Tomek" <k...@o...pl> wrote:

> Ja używam do wszystkich owoców. Do wiśni też.

Zobaczysz zostaniesz osądzony i skazany na drylowanie wiśni tłuczkiem
do kartofli.
Szkoda wiśni marnować :-)

> trzeba go wydłubywać. Nie da się bez czegoś takiego jak prasa zrobić
> pełnowartościowej nalewki z Pigwy. Nalewka z pigwy jest przepyszna.

Do pigwy to pewnie tak, aczkolwiek jakoś taki pigwówka średnio pasuje.

> Chyba tylko
> z Derenia jest lepsza.

A to nie wiem nawet jak wygląda.

--
ZZ@private

9. Data: 2007-08-01 22:14:47

Od: "Tomek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
acze.php4

http://www.biowin.com.pl/?bio=1&lang=pol&str=4&grupa
=3&podgrupa=19&produkt=383&session=fd32ce6e2261811a4

To są prasy dla winiarzy. Do nalewek całkowicie się nie nadają. Za mały nacisk.
Zanim włożyliśmy lewarek to ćwiczyliśmy śrubę. W stosunku do lewarka efekt
dawała mizerny. I bardzo niewygodne jest kręcenie śrubą. Jak dołożysz ze 30 kilo
na pokrętle to od razu połowę tracisz na tarciu. Druga osoba jest potrzebna bo
najchętniej to prasa się chce kręcić a nie śruba. Ale nie można wymagać od
takiej prasy więcej niż się za nią zapłaciło. Tomek

10. Data: 2007-08-01 22:18:06

Od: "Tomek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Do pigwy to pewnie tak, aczkolwiek jakoś taki pigwówka średnio pasuje.

> A to nie wiem nawet jak wygląda.
>
> --
> ZZ@private

Nie wiem o co Ci chodzi z pigwówką. Nalewka jest super. Też uważałem ze z tego
wyjdzie kiepska. Myliłem się. Zrób z pigwy a sam się przekonasz że nie miałeś
racji. Tomek

nowości - gofry i naleśniki Gellwe
Urządzenie do gotowania jaj - jakie i opinie
Jajko
naleśniki
Marynowanie grzybów - jak długo?