Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.astercity.net!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for
-mail
From: "marcello" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: Matematyka I gimnazium. Bzdura czy perełka ?
Date: Sat, 15 Dec 2001 08:27:02 +0100
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 47
Message-ID: <9vetti$alg$1@news.tpi.pl>
References: <9v5cdh$af8$1@news.tpi.pl> <9v5d1p$hpm$1@news.tpi.pl>
<3c163ce2$1@news.vogel.pl> <9v5g9j$rk1$1@news.tpi.pl>
<3...@n...vogel.pl> <9v5i4t$i4e$1@news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pe26.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.tpi.pl 1008401139 10928 213.76.100.26 (15 Dec 2001 07:25:39 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 15 Dec 2001 07:25:39 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 4.72.3110.5
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.3110.3
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:11607
Ukryj nagłówki
olo napisał(a) w wiadomości: <9v5i4t$i4e$1@news.tpi.pl>...
[...]
>Możliwe rozkłady na trzy czynniki liczby 36.
>1,1,36 = 38
>1,2,18 = 21
>1,3,12 = 16
>1,4,9 = 14
>2,2,9 = 13
>6,6,1 = 13
>2,3,6 = 11
>3,3,4 = 10
>Znaj?c sumę, której my nieznamy, można za wyj?tkiem przypadku kiedy wynosi
>ona
>13, udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ponieważ znaj?cy sumę nie potrafi
>takiej odpowiedzi udzielić to znaczy że suma wynosi 13. Skoro dodatkowo
mamy
>informację (pomijam kolor oczu) że JEST NAJSTARSZY, to to musi być 9,2,2 bo
>w 6,6,1 NIE MA NAJSTARSZEGO s? NAJSTARSI/SZE..
W grupie 9,2,2 nie ma najstarszego jest tylko starsze dziecko.
Stopniowanie przymiotników ...
a więc wskazywałoby to grupy:
1,2,18 = 21
1,3,12 = 16
1,4,9 = 14
2,3,6 = 11
Grupa 2,3,6 raczej odpada, bo w myśleniu potocznym liczba okien, to liczba
pięter x liczba okien na pietrze
Najstarszy jest w grupie 1,2,18 i dodatkowo suma = 21, co jest znanym
wynikiem w grze karcianej "oczko".
Rozwiązanie 2,3, 6 jest równie prawdopodobne w wyniku historyjki, jeśli
liczący okna w domu 1 piętrowym z drzwiami wejściowymi widzi, że okna na 1
pietrze są pomalowane na zielono.
Jest to przykład zadania, co do którego rozwiązanie zna piszący, bo sobie je
tak pomyślał, a nastepnie dopisał historyjkę, używając nieprzemyślanych do
końca słów, które to słowa wprowadzają dowolną interpreację historyjki.
Wszelkie tzw. urzeczywistniania matematyki są trudne i częstokroć prowadzą
do nieporozumień matematycznych, gdy przekłada się je z języka
matematycznego na nazwijmy to opisowy
Tak jak polecenie, aby uczniowie napisali np. 10 przykładów empirycznych
funkcji, co najczęściej prowadzi do wątpliwości np.: każdy palec ma
paznokieć.
marcello
|