Menu na Ramadan(dlugie)

1. Data: 2002-11-14 20:10:14

Temat: Menu na Ramadan(dlugie)
Od: d...@e...net.ae (Tomek W) szukaj wiadomości tego autora

Juz tydzien temu komisja ksiezyowa corocznie powolywana w Emiratach na
ta okazje zobaczyla na wlasne oczy rozek nowego ksiezyca i ogosila ze
rozpoczal sie kolejny swiety ( tutaj)miesiac Ramadanu.Bedzie trwal caly
miesiac ksiezycowy az pokaze sie po nowiu rozek" nowego" ksiezya.
W tym czasie od wschodu (dzis ) 4.58 rano do zachodu 17.39(dokladny
czas codziennie podaja gazety) nie wolno "prawowicie-wiernym" tubylcom
jesc, pic, palic, kochac sie.
Ale za to krocej pracuja -pozniej przychodza do pracy i
wczesniej wychodza -sumie ok 3 godzin. Ten krotszy czas poniektorzy
poswieca na regulaminowe 5 krotne odwiedzenie meczetu. Cale wiec
towarzystwo jest spiace , glodne, spragnione i mysli tylko o wieczornym
posilku - Iftarze i moze tez .... Wcale sie im nie dziwie:-)
A juz najgorsze, jak twierdza- sa trzy ,cztery pierwsze dni.
Czy "wszyscy" poszcza - oczywiscie nie . Dzieci do 10 lat ,
kobiety w ciazy, bardzo chorzy oraz ci w podrozy nie musza .
Ale nie maja znowu tak dobrze. O nie! .Poza dziecmi wszyscy musza to
"odposcic" jak juz beda mogli-tzn.urodza,dojada,wyzdrowieja lub umra.
Pozostali raczej poszcza ,ale sa i tacy co cichcem podczas odwiedzin
naszego "niewiernego" biura przemykaja sie do kuchenki. Sa tez
tacy fasoniarze co to poszcza dluzej niz potrzeba- mocno i glosno to
podkreslajac. Samo zycie.
Nam -reszcie swiata- tez nie wolno publicznie"grzeszyc" pod kara
grzywny, aresztu a nawet podobno deportacji. Restauracje sa zamkniete
w ciagu dnia a kuchnie hotelowe wydaja posilki ale tylko do pokojow.
O alkoholu nie ma co mowic/ marzyc :-(/
Paradoksalnie ten miesiac postu to festiwal jedzenia. Caly czas o tym
sie mysli,kupuje i przygotowuje sie na ta kolacje i na wczesne
/ bardzo :-)/ sniadanie. No..trzeba przeciez sie napic i najesc na
caly dzien. Podobno dawniej ograniczano sie tylko do daktyli wody i
jogurtu- ale to bylo dawniej , duuuuzo dawniej.
Ale co oni takiego dobrego jedza na ta wyteskniona kolacje po calym dniu
postu.?
Sami zgadnijcie od czego zaczynaja ?
Od ogromnej szklanicy lodowatej wody albo dwu. Potem jest " Achhhhhh"
ulgi . Aby tradycji stalo sie zadosc zjada sie pare daktyli.
A potem do meczetu poklonic sie i wreszcie truchcikiem do domu na:
chlebki "Pita " zwane przez nas beretami :-) ,
"Humus"- taki dip z bobu zmiksowanego z olejem -b. dobry,
Warzywa- pomidory, ogorki, oliwki zielone i czarne -marynowane ,
pikle z rzepy w soku z burakow,liscie salaty ,liscie miety,
"Tabuleh" - surowka z drobniutko posiekanej pietruszki i pomidora
z , mocno pokropionej sokiem z cytryny,
Do tego "Somozy"- pierozki z cienkiego ciasta nadziewane farszem
jarzynowym i mieskiem smazone w goracym oleju.
"Falafle" -kulki z jarzyn i jajka tez smazone w oleju.
Malutkie golabki z lisci winogron z nadzieniem ryzowo miesnym - zimne i
pikantno-kwaskowate.
Kurczaki - "shis tawuk" - drobne kawalki kurzej piersi.marynowane w
zalewie paprykowo pieprzowej i obsmazane.
"Kebaby" - kielbaski z mielonego baraniego miesa robione na ruszcie.
"Chopsy"baranie - kotleciki - miniaturki schabowego z koscia -z rusztu
posypane czosnkiem.
"Kofta" - kulki baraniego miesa w panierce.
"Shalerma" -to tylkow grilach ulicznych i restauracjach- barania lub
kurza sa to takie stozki miesa z marynata obracane na roznach i
skrawane ostrym nozem . Skrawa sie do chlebka i zawija z frytkami
na wynos lub na talerz.
Krolem potraw ramadanowych podawanym raczej w palacach i tam gdzie
jest bardzo duza kuchnia jest "Harris"-rozgotowana owsianka z
baranina. Gotuje sie to niewiarygodnie dlugo-caly dzien az powstanie
jednolita pulpa z miesa i owsa. Ma to konsystencje gestej owsianki i
kolor kitu . Gdy chlodna zastyga i nieomal kamienieje i juz jest
na nic. To klasyczna lokalna i lubiana tu potrawa.
Potem ciasta wsrod ktorych jest "konaffa" wygladajaca jak makaron
nitki z miodem -brrr po prostu za slodkie to wszystko.
Co bogatszy palac lub willa wystawia obszerny namiot przed brama w
ktorym biedniejsi / niekoniecznie :-)/ dostaja obfity posilek i
nierzadko jakis prezent- zwykle po umoralniajacej gadce Gospodarza.
Tak wiec ok 6 wieczorem zycie zamiera zapada niezwykla tu cisza
przestaja jezdzic samochody -trwa ogolne intensywne "szamanie"
w domu w resturacji na chodniku na trawniku -wszedzie sie je.
Je sie roznie ,na stolach lub siedzac w kucki kregiem na dywanie.
Co jest wazne to ze wszyskie potrawy sa przystoosowane do zjadania
reka a wiec male kawalki. Dobrze jest sasiadowi podsunac jakis lepszy
kasek - wrecz wlozyc mu do "buzi". Moich przygod w tym zakresie
nie chce opisywac :-)))). Z ryzu robi sie kulki reka.
Na koniec "shisha" fajka wodna,ladnie pachnaca i herbata bardzo mocna i
slodka -czesciej niz kawa zwykle pita z kardamonem.
Takie kolacjie -Iftary -jada sie z rodzina,przyjaciolmi z wreszcie nawet
z byle kim bo jedzenie samemu to cos okropnego -samo dno ,nieszczescie.
Tak jak samotna wigilia.
Oczywiscie co kraj arabski to inny obyczaj i zestawy potraw a i
skladniki
moga byc inne. Nie roszcze sobie praw do jedynie slusznej wersji.
Na dodatek wymieszaly sie tu nie tylko rasy ludzkie ale i kuchnie
i bardzo ale to bardzo popularne sa kuchnie hinduska i chinska. Moze
dlatego m.innymi ze mozna je jesc reka lub lyzka tylko. Takie np
hinduskie "briani" ( ryz z przyprawami i miesem) jest juz nieomal
arabska potrawa.
Hej Tomek W.

1. Data: 2002-11-14 21:28:19

Temat: Re: Menu na Ramadan(dlugie)
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Tomek W wrote:

> Juz tydzien temu komisja ksiezyowa corocznie powolywana w Emiratach na
> ta okazje zobaczyla na wlasne oczy rozek nowego ksiezyca i ogosila ze

Dzieki, Tomku, za ciekawy reportaz. Wiekszosc z nas nie zdaje sobie
sprawy, jak to sie zyje w innych zakatkach ziemi, i takie opowiesci sa
bardzo interesujace. Nie ciagnie mnie do tamtych krain, ale z checia
poczytam, jak ludzie zyja. Napisz cos o kobietach - czy widzi sie je w
czasie tych swiat, czy jedza wspolnie w gronie rodzinnym, czy to tylko
mezczyzni dziela sie kaskami (konskami) ze soba? Czy kobiety chodza do
swiatyni? Czy u was w biurze sa tylko mezczyzni? Zawsze mnie irytowala
kultura, ktora z gory przekresla talent i inteligencje 50%
spoleczenstwa, ale moze sie troche pozmienialo?
MB

1. Data: 2002-11-14 21:31:15

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Nov 2002 21:10:14 +0100, d...@e...net.ae (Tomek W)
wrote:

ciach

>.Poza dziecmi wszyscy musza to
>"odposcic" jak juz beda mogli-tzn.urodza,dojada,wyzdrowieja lub umra.

ciach

>Hej Tomek W.

Ja zdecydowalem sie poscic zgodnie z ostatnia opcja...
;-))))

Art(Gruby).

Abyssus abyssum invocat.

1. Data: 2002-11-14 22:38:55

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Magdalena Bassett" <m...@o...com>

Zawsze mnie irytowala
> kultura, ktora z gory przekresla talent i inteligencje 50%
> spoleczenstwa, ale moze sie troche pozmienialo?
> MB

Eeeeeee, to nie tak. Kultura islamu nie przekresla 50% spoleczenstwa, czyli kobiet..
NIe powiem juz o takiej ciekawistce, ze aby pan monz mogl sobie zafundowac druga
malzonke, musi na to uzyskac zgode swojej obecnej
malzonki :-) etc. etc.
:-) Barbara

---

1. Data: 2002-11-14 23:13:48

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.

> NIe powiem juz o takiej ciekawistce, ze aby pan monz mogl sobie zafundowac
druga malzonke, musi na to uzyskac zgode swojej obecnej
> malzonki :-) etc. etc.
> :-) Barbara

tylko zapomnialas dodac, ze jak zona podpadnie, to m(ons)z moze w kazdej
chwili sie z nia rozstac, wypowiadajac okreslona formulke i po jej
uslyszeniu kobialka musi tak jak stoi opuscic dom. Dlatego chodza obwieszone
wszystkimi kosztownosciami na codzien (jak maja:))), bo o spakowaniu sie
nie ma mowy. Jak Sztaudynger mawial : "...nie znacie dnia ani godziny...",
hehehe, tylko kontekst bedzie inny niz w Polsce.
No i jak tu staremu sie nie zgodzic na nowa zone, he?
to widzialam w jakims dokumencie w TV

Jola L-L

1. Data: 2002-11-15 00:26:11

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Jola L-L" <j...@i...pl>
> [...]

hehehe, tylko kontekst bedzie inny niz w Polsce.
No i jak tu staremu sie nie zgodzic na nowa zone, he?

Niby tak [chociaz nie pamietam juz dokladnie jak ta z ta formulka jest], ale ...
jesli 'monz' np. nie wywiazuje sie z obowiazkow
malzenskich, to mozna go do sadu podac :-)
Coby nasze chlopy na to powiedzialy??? Bo poki co, to oni widza tylko te blyszczace
strony medalu :-)
:-) Barbara

---

1. Data: 2002-11-15 00:36:39

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Jola L-L wrote:

> [...]
> hehehe, tylko kontekst bedzie inny niz w Polsce.
> No i jak tu staremu sie nie zgodzic na nowa zone, he?

Bizuterie trzymam na polce, w skrzynce, ktora latwo chwycic w razie
pozaru, razem z najwazniejszymi dokumentami i zdjeciami.

Stanowczo wole zyc w swiecie, gdzie wolnosc mysli i akcji jest mi
dostepna bez wzgledu na to, czy w moim zyciu jest mezczyzna, czy nie.
Gdy nie bylam zamezna przez chwile, miedzy rozwodem i nastepnym
malzenstwem, zaznalam calkowitego spokoju duszy i niestety, calkowitej
samotnosci, dlatego zdecydowalam sie na drugie malzenstwo, ale tym razem
duzo bardziej na moich warunkach, niz to pierwsze. Nikt nie decyduje za
mnie, co chce w zyciu robic, nikt mnie z domu nie wyrzuci, nikt mi nie
powie, ze musze to czy tamto. I TO JEST WOLNOSC OSOBISTA. Dlatego kraje
muzulmanskie mnie brzydza, dlatego zal mi kobiet pod pregierzem meskiej
kultury. Lubie mezczyzn jako partnerow, a nie jako panow i wladcow.

A Jole tez kocham za jej postawe zyciowa, ale to inna bajka...
MB

1. Data: 2002-11-15 01:22:07

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Magdalena Bassett" <m...@o...com>
[...]

temat '50%' podjelam zartobliwie :-)
a to, co napisalas powyzej, to rzadko, niezwykle rzadko spelnione szczescie we dwoje,
szczegolnie w naszej, polskiej, obecnej!
kulturze, wbrew temu, co moznaby sadzic o tzw. nowoczesnosci.

A Jole tez kocham za jej postawe zyciowa, ale to inna bajka...
MB

Jola jest ze wszech miar interesujaca osoba :-)
:-) Barbara

---

1. Data: 2002-11-15 10:03:19

Temat: OT kobieta w swiecie arabskim bylo Re: Menu na Ramadan(dlugie)
Od: dorota bugla <o...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Czaplicka wrote:
> [...]
>malzenskich, to mozna go do sadu podac :-)
>Coby nasze chlopy na to powiedzialy??? Bo poki co,
>to oni widza tylko te blyszczace strony medalu :-)

Wg prawa (tylko nie wiem czy szyisckiego czy sunnickiego, juz nie
pamietam) kobieta moze sie rowniez rozwiesc z mezem (rozwod jest
niejako automatyczny, bez sprawdzania faktow) wtedy gdy
a) maz majac druga zone obnizyl wydatki na rodzine - wydatkiem moga
byc buty, ktore zona chciala miec i nie dostala
b) maz nie daje na rodzine tyle pieniedzy ile jego sasiad majacy takie
same dochody
c) maz zaniedbuje jedna z zon - w jakimkolwiek sensie - na korzysc
drugiej.

Dane z wykladu prof. Batora historyka i religioznawcy UJ.

Niestety zaden z tych zapisow nie jest przestrzegany w praktyce.
Wlasciwie na tym polega problem kobiety w swiecie arabskim, ze prawo i
Koran swoje, a rzeczywistosc swoje... ;(

--
oshin

1. Data: 2002-11-15 10:36:00

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

dorota bugla wrote:
(...)

> Niestety zaden z tych zapisow nie jest przestrzegany w praktyce.
> Wlasciwie na tym polega problem kobiety w swiecie arabskim, ze prawo i
> Koran swoje, a rzeczywistosc swoje... ;(

Nie tylko w świecie arabskim - to jest wszędzie problem kobiet bez zawodu.
Nie odejdą od najgorszego męża, bo nie mają gdzie mieszkać, ani za co
żyć.

Krycha

Wstretna "pomidorowka"
KFC?