Re: Mirabelka (żywoplot)

From: <g...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Mirabelka (żywoplot)
Date: 8 Apr 2001 19:06:03 +0200

> Na wstepie witam serdecznie Grupowiczow ! Podczytuje Was od jakiegos czasu i
> dzieki Waszym postom dowiedzialam sie juz sporo na temat ogrodow. Dopiero
> przymierzam sie do zalozenia wlasnego ogrodka i juz mam pytania z tym
> zwiazane. Zastanawiam sie nad zywoplotem z mirabelki, ktory byl tu
> zachwalany m.in ze wzgledu na jego niski koszt i szybki wzrost. I tu mam dwa
> pytanka - po pierwsze: jaka wlasciwie jest "fachowa" nazwa mirabelki (o ile
> wogole istnieje ;)) ? Szukalam tego przez dluzszy czas w necie, niestety bez
> [...]
Prunus domestica syriaca) jest obecnie w Polsce prawie niespotykana. Osobiście
nie znam żadnej szkółki która ją produkuje, nie ma jej też w rejestrze odmian
drzew owocowych dopuszczonych do sprzedaży. Z tego co wiem mirabelka jest
popularna we Francji, gdzie rozmnaża się wiele jej odmian ( wyłącznie przez
szczepienie! ) Natomiast u nas powszechnie choć błędnie nazywa się tak zwykłą
ałyczę ( Prunus cerasifera), która faktycznie mało kosztuje, szybko rośnie,
rozmnaza się łatwo i nadaje na żywopłoty. Pestki ałyczy należy wyjąć i wysiać,
najlepiej zaraz po zbiorze. Można i wiosną ale wschodzi słabiej. Ałycza jest
używana jako podkładka pod śliwy, można ją kupić w szkółce specjalizującej się
w podkładkach za ok. 40 gr./szt. Pozdrawiam, B.Guzek