Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!fargo.cgs.poznan.pl!news.internetia.pl!news.astercity.net!new
s.task.gda.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!newsmm00.sul.t-online.com!t-online.de!
news.t-online.com!not-for-mail
From: "JC" <j...@t...de>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Modlitwa to dobre lekarstwo
Date: Wed, 9 Oct 2002 19:19:21 +0200
Organization: T-Online
Lines: 172
Message-ID: <ao1o1o$que$00$1@news.t-online.com>
References: <ansh9m$c4i$07$1@news.t-online.com> <anukc5$4v7$1@news.tpi.pl>
<anulj4$uak$00$1@news.t-online.com> <anuvem$7ok$1@news2.tpi.pl>
<01d501c26f54$610356e0$c90b62d9@private8o3n26x>
<ao1k6s$fm2$1@news2.tpi.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.t-online.com 1034183544 00 27598 shx2bOKGSWAUg2 021009 17:12:24
X-Complaints-To: a...@t...com
X-Sender: 3...@t...net
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4807.1700
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4807.1700
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.inwalidzi:26325
Ukryj nagłówki
"mkarwan" <m...@b...pl> schrieb im Newsbeitrag
news:ao1k6s$fm2$1@news2.tpi.pl...
> Nigdy nie zapomnę tego, co przeżyłem podczas audycji radiowej, do której
> zaproszono mnie po opublikowaniu książki "Słowa, które uzdrawiają".
> Gospodarzem programu była kobieta zaangażowana duchowo, która chciała
> skoncentrować się na uniwersalnym charakterze modlitwy. Omawialiśmy
badania
> laboratoryjne, które wykazały, że modlitwa bywa wysłuchana niezależnie od
> religii, i dyskutowaliśmy ekumeniczne implikacje tych wyników
A ja myślałem całe życie że laboratoria bazują na materii.
Czego oni mnie w tej szkole uczyli?
> Następnie
> prowadząca uruchomiła linie łączności ze słuchaczami, które momentalnie
się
> zablokowały. Dzwoniący byli wściekli. Jak śmiemy sugerować, że modlitwy
> niechrześcijan mogą być wysłuchane! Na pewno w eksperymentach popełniono
> jakieś błędy! Jeżeli modlitwy niewierzących też działają, to nie są to
> "prawdziwe" modlitwy, musi być w tym ręka Szatana.
A czy Szatana też idzie laboratoryjnie przeanalizować?
Jaki ma kształt np.?
> Prowadząca była
> poruszona; nigdy wcześniej jej program nie wywołał tak gwałtownych
reakcji.
> Przypomniało mi się pewne zdarzenie, które zaszło podczas doświadczeń nad
> modlitwą prowadzonych w jednym z zespołów badawczych. Uczeni nie
wiedzieli,
> że jednocześnie pewna miejscowa grupa religijna modli się żarliwie o to,
by
> ich eksperyment się nie powiódł. Była w tym swoista ironia. Skoro ci
ludzie
> byli szczerze przekonani, że działania eksperymentatorów są bluźniercze i
> bezcelowe, to dlaczego czuli się w obowiązku je sabotować?
To takie ludzkie - dokopać drugiemu.
Wśród zwierzaków takiej chęci laboratoryjnie nie stwierdzono.
No przynajmniej nic nigdzie nie czytałem.
W tym kontekście proponowałbym przeprowadzić badania o wyższości
zwierzaków nad populacją ludzką.
> Wygląda na to, że
> ci stróże modlitwy zdawali sobie sprawę, iż Bóg wysłuchuje wszelkich
> modlitw, ale nie życzyli sobie, by ten fakt został naukowo udowodniony.
I to życzenie zostało spełnione?
No szkoda.
Czemu przerwano nauce?
> Czy agnostycy mogą się modlić? Tu rodzi się pytanie, czy modlitwa wymaga
> wiary w Boga osobowego. Buddyści, którzy żarliwie się modlą, nie znają
> pojęcia Boga. Nie kierują swoich modlitw do Boskiej Osoby, lecz do
> Wszechświata. Buddyzm świadczy, że do modlitwy nie jest niezbędna wizja
> osobowego Boga.
> Mój przyjaciel Michał jest agnostykiem i modli się "na wszelki wypadek" -
bo
> a nuż ktoś tego wysłucha. Jak mówi, stara się zabezpieczyć ze wszystkich
> stron. Modlitwy kieruje do "każdego, kogo może to dotyczyć". Jest jednym z
> tysięcy modlących się agnostyków w naszym społeczeństwie - ich obecność
> potwierdzają badania nad postawami religijnymi Amerykanów.
> Wielu agnostyków w rodzaju Michała to ludzie o bogatej duchowości. Często
> mają poczucie uniwersalnego ładu, dobra, piękna i majestatu wszechświata,
> który po prostu nie układa im się w obraz osobowego Boga. Kiedy się modlą,
> doznają niekiedy uczucia jedności z "wszystkim, co istnieje" - jest to
> doświadczenie duchowe osiągające nieraz niezwykłą głębię.
Coś w rodzaju transu?
Słyszałem, że murzyni z niektórych plemion afrykańskich też popadają
w takie doznania. Najpierw coś biorą a potem tańczą aż padną.
> Przeświadczenie o podstawowej jedności świata jest jądrem mistycznych
> tradycji wszystkich wielkich religii. Nie będziemy się przecież upierać,
że
> wszystkie te osoby o mistycznych skłonnościach nie modlą się prawdziwie,
> ponieważ ich przekonania o naturze Wszechrzeczy nie przystają do naszych
> własnych.
> Uważam "mistycznych agnostyków", takich jak Michał, za szczerych
> poszukiwaczy prawdy, którzy osiągnęli głęboki poziom zrozumienia, nie
> odwołując się do wizji religijnych, w których większość z nas znajduje
> pocieszenie.
To jest takie imię w ameryce - Michał?
Nie widziałem w j. angielskim "ł".
> Ich piękno duchowe jest spartańskie i surowe w porównaniu z
> przeciętnością i przejawiają nieraz ogromną odwagę.
Myślę, że to kwestia gustu.
> Agnostycy często się
> modlą, niekiedy z oddaniem. Jeśli ich wysłuchamy, możemy się wiele nauczyć
o
> tolerancji religijnej.
> Większość z nas czuje w głębi serca, że potępianie innych za to, jak się
> modlą, jest czymś głęboko niewłaściwym. Wstyd nam jest z powodu wojen
> religijnych, podczas których niewinnych mężczyzn, kobiety i dzieci
torturuje
> się i morduje w imię jedynej prawdziwej wiary.
Nie tylko.
Niedługo będą sie mordowali za rope - patrz Irak.
> Dlaczego więc tak trudno nam
> usłuchać tego wewnętrznego głosu? Dlaczego tak łatwo stajemy się
> nietolerancyjni wobec Ludzi Innych niż My?
Bo może mają to co my byśmy chcieli mieć a czego nie mamy.
Więc trzeba im dokopać i to zabrać.
> Miliony ludzi na całym świecie mówi po angielsku z czarująco różnorodnym
> akcentem.
> Czy nie moglibyśmy uznać modlitwy we wszystkich jej przejawach za
> wspólny, uniwersalny język? Dlaczego nie potrafimy cieszyć się tym, co nas
> różni, i adorować tej różnorodności?
Potrzeba bycia lepszym np.
> Wskazywanie religii jako jedynego w naszym społeczeństwie źródła
> fundamentalizmu jest błędem. Poglądy fundamentalistyczne można znaleźć w
> każdej sferze życia, również w nauce. Zawsze znajdą się naukowcy
przekonani,
> że wiedzą z góry, bez żadnych eksperymentów, jak funkcjonuje wszechświat.
> Ludzie tego rodzaju odrzucają zwykle dowody przemawiające za modlitwą, nie
> próbując uczciwie się z nimi zapoznać lub nie słuchając ich w ogóle.
Proponuję wystrzelić Columbię i kichać na naukę pokładając jej lot
w modlitwie. Napewno doleci tam gdzie powinna.
Martwię się jednak o jej powrót.
> W
> efekcie obserwujemy niezwykłe zjawisko, którego bym się nigdy nie
> spodziewał: religijni gorliwcy i dogmatyczni uczeni stają po tej samej
> stronie barykady, w najprawdziwszym sojuszu.
> Być może istnieje sposób, by fundamentalistom religijnym w naszej kulturze
> udało się jednocześnie zachować twarz i uznać naukowe dowody na rzecz
> modlitwy. Najwyższe znaczenie mają tu miłość i współczucie wnoszone do
> modlitwy. Z badań wynika, że jeśli tych cech zabraknie, to rezultaty są
> mizerne lub żadne. Skoro chrześcijanie wierzą, że "Bóg jest Mi1oścą", to w
> każdej modlitwie zanoszonej z miłością jest On obecny. Chrześcijanin może
> więc przyjąć, że Bóg jest każdej modlitwie, nawet w modlitwie agnostyka
lub
> buddysty.
Chrześcijanie wierzą też, że "nic nie dzieje się bez woli Boga".
Logika więc mówi, że wszelkie zło na tym świecie to wola Boga.
>
> Nauka dowodzi więc, że modlitwa nie jest własnością żadnej konkretnej
> religii, lecz wszystkich religii, klas i systemów przekonań.
Nauka?
A to coś nowego.
> Nauka czyni
> modlitwę powszechną i uniwersalną. Jest to niczym deklaracja tolerancji
> religijnej. Uważam, że to największy dar, jaki zyskaliśmy dzięki badaniom
> nad modlitwą.
Proponuje nagrode Nobla - naukową, za osiągnięcia laboratoryjne.
> Larry Dossey "Modlitwa to dobre lekarstwo. Jak zbierać uzdrawiające owoce
> modlitwy" - Wydawnictwo Jacek Santorski & Co
Koszyk wiklinowy proszę nie zapomnieć.
pozdr. - Józek
__________________
|