Re: Monitory

Data: 2002-05-01 17:32:22
Temat: Re: Monitory
Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

Jacek wrote:

> jan naskrobał:

> Ogólne wytyczne:
> -raczej mnitor LCD
> -jak tradycyjny,to:
Nie gniewaj sie ale zalecenia sa nadal akurat odwrotne.
Jakosc monitorow LCD jest nadal kiepska i wynika to z parametrow , jak i
techniki generowania
obrazu.
To jest nadal kolorowy cukierek, a nie realny obraz z polcieniami.
Komputera uzywa sie takze do czegos wiecej niz arkusz kalkulacyjny czy
edytor tekstow
i wtedy wszystko co szybko miga , obraz telewizyjny, film, oglada sie
jak film z postrzepionej
tasmy.

> -nie nadużywaj jasności (bo bardziej miga)
> -stosuj częstotliwość odchylania >=75Hz
> -zadbaj aby nie było kontrastów między jasnością ekranu a jasnością
> otoczenia.
Tutaj akurat spotkalem rozne szkoly.
Znam adminow ktorzy maja 5 monitorow w pokoju z zaslonietymi oknami i
bez swiatla wewnetrznego
i im oczy nie wysiadaja, ani nie sa czerwone.

> -monitor powinien być bez wad obrazowania (ostrość, zbieżność kolorów
> itd.)
To jest najwazniejsze.
Nie mozna nazywac monitorem czegos co wykazuje wady widoczne golym
okiem.
Brak ostrosci, rozbieznosc kolorow to niestety powszechne zjawisko takze
w telewizorach.
Na szczescie nie ogladamy godzinami telewizji z odleglosci 50cm - 1 m.

> -w ekranie nie powinny się odbijać okna i inne jasne rzeczy.
> -mrugaj ;)
> -dostosuj wielkość czcionek do własnych możliwości.
To jest bardzo sensowna uwaga.
Czcionka 13 to wlasciwie minimum.
Widzialem jak sobie pogorszyl wzrok znajomy adwokat.
Kupil komputer i nastawil rozdzielczosc na max i od razu czcionka w
pismach procesowych tak zmalala,
ze mnie bolaly oczy juz od samego patrzenia na ekran, a co dopiero
pisania i czytania godzinami.

I jeszcze uwaga.
Poniewaz testy monitorow uwzgledniajace parametry zdrowotne, ekologiczne
monitorow, sa bardzo rzadko lub wcale nie przeprowadzane, zatem nie
nalezy oczekiwac publikacji, ze ten typ monitora szkodzi na wzrok.
Zatem bardzo dobrym miejscem dla testow na sobie jest MM i kilkadziesiat
wlaczonych monitorow.
Poniewaz monitor kupujemy na kilka lat, to warto przejechac sie do MM i
spedzic tam 1-2 godziny przed ekranami roznych monitorow m.n. analizujac
i porownujac obraz 10-20 monitorow LCD o roznych parametrach.

To jest najlepszy osrodek testowania monitorow w Polsce, gdyz w jednym
miejscu mamy do dyspozycji
kilkadziesiat typow pracujacych monitorow i zabierajac ze soba nawet
maja szkolna lupe,
z latwoscia zauwazymy rozbarwienia wokol elementow graficznych w
naroznikach ekranu monitora w tych monitorach, ktore charakteryzuja sie
gorsza jakoscia obrazu.

Z latwoscia zauwazymy roznice w ostrosci obrazu i szczegolow, np. przy
wyswietlaniu czcionek.

Ostatnio testowalem symulatory do golfa, full swing simulators, ktore
zbudowane sa tak, ze wyswietlaja obraz pola golfowego z projektora LCD
na bialy ekran.
Niestety spotkalem symulatory, w ktorych obraz jest tak nieostry,
jasnosc obrazu jest mala, a dodatkowo
projektor jest umieszczony w takim miejscu, ze z warunkow optyki
projektora wynika, ze obraz nie moze byc w pelni ostry na calosci
ekranu.
Potwierdzenie tych testow znalazlo potwierdzenie w praktyce.
Golfisci podswiadomie unikali korzystania w tych symulatorow, w ktorych
obraz byl nieostry , niedoswietlony i wywolywal bole oczu w wyniku
zwiekszonego wysilku miesni galki ocznej.

Zdolnosc akomodacji oka czyli zdolnosc zmiany ognioskowej soczewki
wywoluje dazenia ukladu do uzyskania w mozgu ostrego obrazu, a poniewaz
obraz zrodla nie jest ostry, to jest skanowany wielokrotnie ze
zmieniajaca sie ognioskowa soczewki, dla uzyskania efektu ostrosci.
Jak jest to meczace dla oczu to mozna sprawdzic uzywajac lornetki i
ustawiajac obraz bliskich przedmiotow
jako nieostry.
Mozg analizuje i przetwarza obraz obiektowo i szuka znanych obiektow
graficznych 2D-3D, ktorych ksztalt juz poznal i ma zapisany w pamieci.
Obrazy rozmyte wymagaja do analizy obiektowej dodatkowo algorytmow fuzzy
logic
i ten proces zaangazowany w przetwarzanie obrazu nieostrego, zwiazany z
wyostrzaniem szczegolow jest
jednym z najbardziej pracochlonnych i dlatego meczy tak wzrok jako organ
, oczy, jak i mozg.
I stad szybko narastajace i silne bole glowy przy ogladaniu rozmytych
obrazow,
np. u osob ktore noszac okulary zdejma je na jakis czas.

Proces analizy obiektowej obrazow plaskich, a w przypadku zmyslu wzroku
takze obrazow 3D
generowanych z obrazow stereoskopowych pozyskiwanych z lewego i prawego
oka, to
jeden z procesow najbardziej obciazajacych procesory graficzne stacji
graficznych.
Do dnia dzisiajeszego nie opracowano efektytnych algorytmow generowania
virtual reality w czasie rzeczywistym ze zdjec typu panoramy ( seria
zdjec wykonana aparatem wokol osi i przetworzona programowo w jedno
dlugie zdjecie, ktore mozna ogladac na plaszczyznie tak, jak gdybysmy
sie obracali w miejscu i ogladali obraz wokol nas).
I tak panoramy mozna wykonywac jako plaskie, a takze jako
stereoskopowe, gdy wykonywane rownolegle 2 aparatami fotograficznymi,
wtedy ogladajac paranorame stereoskopowa mamy wrazenie ogladania
rzeczywistego obrazu wokol nas jako 3D.
Ale chcac wykonac triangulacje pola golfowego i zbudowac panorame stereo
wokol kazdego wezla/ wierzcholka trojkata, nadal nie sa dostepne na
swiecie narzedzia dla generowania plynnego przechodzenia z jednego wezla
do nastepnego z zachowaniem geometrii obrazu 3D i z efektem zoomowania.

Niestety monitory LCD nie nadaja sie do modelowania ruchomych obiektow
3D, gdyz rendering generuje raster
dla powierzchni ukosnych, ktory jest wyraznie widoczny, a w przypadku
szybkiego ruchu, obrotu obrazu
mamy wrazenie pojedynczych nieruchomych obrazow, wyswietlanych po kolei
i wywolujacych wrazenie ruchu.

Zakladanie zatem ze uzywajac monitora LCD ktos nie bedzie gral w
pasjansa, nie bedzie uruchamial aplikacji graficznych, gier, nie
znajduje uzasadnienia.
Np. do internetu duzy monitor LCD jest przyzwoity, gdyz obraz jest
plaski i sklada sie z elementow graficznych, tekstu i obrazkow typu gif,
jpeg. Dodatkowo monitor LCD latwo powiesic na scianie w kawiarence
internetowej a komputer umiescic pod blatem stolu.

Ale bez testow np. w MM, gdy w jednym miejscu pracuje 50 monitorow
roznego typu, trudno bedzie ocenic wlasne potrzeby i wlasna podatnosc na
pojawianie sie boli glowy, oczy, w czasie ogladania nieostrego ,
rozbarwionego obrazu.
Pamietam ze kupujac kiedys telewizor przejrzalem z lupa cala partie
jednego producenta i w zadnym obraz nie byl nierozmazany.
Znajomy mial w Czechach montownie telewizorow , ktore eksportowal do
Polski i w dobrej fabryce monitorow/ telewizorow sa skom puteryzowane
stanowiska diagnostyczne ktore automatycznie przeprowadzaja analize
obrazu
i dokonuja regulacji ostrosci i zbieznosci kolorow.
Bez tego to obraz windowsow na monitorze jest rozbarwiony in szczegolnie
latwo to zauwazyc w naroznikach ekranu , gdy popatrzymy golym okiem lub
uzywajac lupy.
Niestety na rynku pojawiaja sie duze partie monitorow, ktorych parametry
powinny je eliminowac z obrotu a konsumenci miec prawo ochrony swojego
zdrowia.

Niestety brak norm konsumenckich, okreslajacych jakie monitory nalezy
wycofac z obrotu handlowego,
gdyz nie spelniaja norm bezpieczenstwa i sa grozne dla zdrowia i zwroku.
Zatem polecam udawanie sie na zakupy z nawet mala lupa i szczegolowe
ogladanie nieruchomego obrazu, np. elementow graficznych okienek MS w
naroznikach i w srodku monitora.

Jezeli zauwazymy brak zbieznosci to nalezy swiadomie podjac decyzje, jak
dlugo wytrwamy ogladajac nieostry obraz z rozmytymi konturami.
Jacek

--
Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.