Re: Muszę Was zmartwić (crospost)

Data: 2002-09-23 14:38:28
Temat: Re: Muszę Was zmartwić (crospost)
Od: "Pawel F. Gora" <g...@i...uj.edu.pl>

eTaTa wrote:

> Jakie zachodzące zjawisko uważasz za nie fizyczne?

Takie, ktore nie sa mierzalne, przy czym "mierzalny" oznacza, ze
pomiar ma byc powtarzalny i intersubiektywnie sprawdzalny. (Ta definicja
dopuszcza, ze cos, czego dzis nie uznaje za zjawisko fizyczne, ludzie
moga uznac za takowe za iles tam lat, mianowicie wtedy, gdy naucza sie
je mierzyc.) Dla przykladu - skoro jest crosspost na *.psychologie -
procesy biochemiczne w mozgu sa fizyczne, ale towarzyszace im (?) stany
psychiczne posiadacza tegoz mozgu fizyczne nie sa.

> Gdzie w Twoim świecie
> fizyki istnieje okrąg? Jak możesz widzieć okrąg w przyrodzie?

W _moim_ nie ma i _ja_ nie widze, ale to kiepski strzal, bowiem ja,
bedac kantysta, sklaniam sie ku konstruktywizmowi, podczas gdy
wiekszosc fizykow i matematykow, ktorzy sie w ogole nad tym
zastanawiaja,
jest platonikami.

> Twoja fizyka ma inne kryterium. Mianowicie zastosowań i
> sprzedaży.

Pozwole sie nie zgodzic. Wedlug mnie kryterium jest zmierzenie
i zbudowanie uzytecznego (czyli dajacego mierzalne przewidywania)
modelu teoretycznego.

> Dlaczego sceptyczny fizyk, to ten którego sceptycyzm opiera się na
> niepodważalności dowodu matematycznego?

Znow, poniewaz jestem kantysta, odpowiedz jest dla mnie oczywista:
Bo takie sa kategorie czystego rozumu.

> Przekazujesz dzieciom, myśląc, co przekazujesz?

Staram sie.

To do mnie pytanie? Nie mam pojecia co to sa za "sliczne lodeczki JH".
I szczerze powiedziawszy, niezbyt mnie to interesuje.
--
Paweł Góra Three Laws of Thermodynamics:
Institute of Physics 1. You can't win.