Najnowoczesniejszy system w Europie :-o

31. Data: 2001-05-08 20:13:08

Temat: Re: Najnowoczesniejszy system w Europie :-o
Od: m...@b...krakow.pl (Maciej Jakubowski) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "Radoslaw Tatarczak" <r...@z...olsztyn.tpsa.pl>

> Użytkownik "JC" <J...@t...de> napisał

Oczywiscie - ale znaczek na szybie jest potwierdzeniem jej posiadania
(widocznym), uprawnienia nadaje i tak legitymacja (ale jej nie zostawia
sie w samochodzie)

> [...]
> korzystania z kopert oznaczonych specjalna tabliczka (P-94 o ile
pamietam).
> Ta legitymacja jest wazna na terenie calego kraju. Jednakze w wielu
> duzych miastach powstaly platne strefy parkowania nalezace do
> samorzadow, niestety nie zrozumiale dla mnie wiele regulaminow
> tych stref powolalo swoje identyfikatory dla ON. I czasami mozna
> spotkac sie z przypadkami, ze straznicy i parkingowi nie uznaja
legitymacji
> wydanej przez panstwo i kaza placic. Moim zdaniem bezprawnie.

Moim tez.

Nie wiem - ale to chyba zalezy od lokalnych przepisow
Sadze, ze jest to raczaj przepis obowiazujacy w wielu krajach

> Tam mysla i jesli zobacza naklejke, to odstapia od oplat. To w Polsce mamy
> takich matolow ;)))

> Masz calkowita racje.

Oczywiscie - ale o naklejki upominaja sie straznicy i policja
(ich istnienie zwalnia ich z obowiazku sprawdzania kierowcy)

Tja... To zalezy ile tych miejsc jest w porownaniu z wszystkimi
Widzielam juz wszystkie miejsca z kopertami zajete (nie wiem, czy wszystkie
zgodnie z prawem), a bylo ich sporo

> Wyczerpanie miejsc "kopertowych" w zadnym razie nie ograniczaja praw
> ON z legitymacja.

Jasne, ale to trez zalezy od tych praw.
ON nie ma prawa do bezplatnego parkowania wszedzie (z mocy jakiejs ustawy)
moze byc to prawo lokalne.
I nie chodzi tu tylko o platne parkowanie - ale i stawanie za znakami
zakazy zatrzymywania sie

Zazanaczam - mowie o przepisach, nie o obyczajach
To dwie rozne sprawy - troche - nie tylko w tym watku - zmieszane

Wiem - ale czasem znaczek trzeba pozniej komucs pokazac
(tak naprawde chodzi o legitymacje)

> Oznakowanie naklejka nie jest obowiazkowe, nie znaczek daje Ci
> takie prawo, ale niebieska legitymacja:)

Jasne - ale znaczek to pokazuje dla wszystkich
Jak wjezdzalismy na Swiety Krzyz (za szlaban) - straznik widzial znaczek
(jest na szybie) - ale pytal i o legitymacje
A z wjazdami na parkingi bylo roznie

> urzedach)

> Maciej chyba nie do konca ma swiadomosc jaki jest stan prawny, to
> nie jest stanie ponad prawem, ale ON musza miec prawo do dojechania
> i zaparkowania bez oplat np do urzedow.

Maja - i do tego sa koperty.
I o tym zdaje sie mowia przepisy - a nie o wszystkich przypadkach

Inna sprawa - to obyczaje straznikow

> Niestety, nawet najlepsze prawo musi byc stosowane przez madrych
> ludzi.

Oczywiscie.
Ale tez prawo musi byc jednoznaczne - by mozna sie na nie powolywac
bez interpretowania

> My tez, ale praktyka czasami temu zaprzecza:)

> Na wiekszosci terytorium Polski przestrzega sie tego prawa.

Ale to obyczaj, czy prawo?
Bo mi sie wydaje, ze raczej obyczaj

> Nie mieli prawa sie domagac, trzeba sie troche poklocic:)

A czy jest JEDNOZNACZNY przepis, ze nie maja prawa?
Czy tez to znow powolanie sie na "dobre obyczaje"

> Normalnie, tylko potem trzeba miec swiadomosc swoich praw.
>
> pozdrawiam
> Radek

Wazne - by odroznic PRAWO od OBYCZAJOW
Prawo - zapisane w ustawach - a nie w lokalnych tregulaminach
- by bylo wadomo, o co sie klocic.

A tak swoja droga - jesli sprawa jest (prawnie) czysta - to zdaje sie mozna
wystosowac w tej sprawie oficjalny protest lub zapytanie.

Z dotarciem do lokalu FPMiINR nie powinno byc problemu - przeciez
tam sa i koperty i lokal jest na parterze...

--
Maciej Jakubowski
m...@b...krakow.pl

32. Data: 2001-05-08 21:08:29

Od: "Radoslaw Tatarczak" <r...@z...olsztyn.tpsa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej Jakubowski" <m...@b...krakow.pl> napisał w wiadomości

> Jasne, ale to trez zalezy od tych praw.
> ON nie ma prawa do bezplatnego parkowania wszedzie (z mocy jakiejs ustawy)
> moze byc to prawo lokalne.

Nie i jeszcze raz nie :)) Kazdy parking publiczny musi miec miejsca, koperty
dla ON. Jezeli z jakis powodow ON nie moze skorzystac z kopert ma pelne
prawo do postawienia samochodu. Reguluje to ustawa, a dokladniej
przepisy wykonawcze do niej. Poza tym jesli nie bedzie i tej mozliwosci to
po prostu stane za najblizszym znakiem "zakaz ruchu" i prosze bardzo
mam miejsce, jestem do niego uprawniony, a ze ruch przyblokuje...;)
> I nie chodzi tu tylko o platne parkowanie - ale i stawanie za znakami
> zakazy zatrzymywania sie

Czy Ty widziales dokladnie legitymacje wydawana przez starostow?:)

> Zazanaczam - mowie o przepisach, nie o obyczajach
Ja tez.

> Jasne - ale znaczek to pokazuje dla wszystkich
> Jak wjezdzalismy na Swiety Krzyz (za szlaban) - straznik widzial znaczek
> (jest na szybie) - ale pytal i o legitymacje
> A z wjazdami na parkingi bylo roznie

Na samochodzie, ktorym sie poruszam nie mam naklejki i jakos nie ma sprawy:)

> Maja - i do tego sa koperty.
> I o tym zdaje sie mowia przepisy - a nie o wszystkich przypadkach

Ale to logiczne, ze jak nie ma kopert wolnych to staje gdzie indziej. Nie
zapominaj, ze nia ma nakazu stawiania na kopercie dla posiadaczy
uprawnienia.

> Oczywiscie.
> Ale tez prawo musi byc jednoznaczne - by mozna sie na nie powolywac
> bez interpretowania

Nadal twierdze, ze jest jednoznaczne, ale nie moze sila rzeczy obejmowac
wszystkich przypadkow. Jednak nadal obowiazuje w przepisach zasada:
co nie jest zakazane jest dozwolone. Dlatego wyrazny brak zakazow stawiania
poza koperta swiadczy, ze stawianie jest dozwolone.

> Ale to obyczaj, czy prawo?
> Bo mi sie wydaje, ze raczej obyczaj
Na szczescie prawo :)

> A czy jest JEDNOZNACZNY przepis, ze nie maja prawa?
> Czy tez to znow powolanie sie na "dobre obyczaje"

To nie sa dobre obyczaje, ale prosta konkluzja, przepisy prawa miejscowego
nie moga naruszac praw wyniklych z ustaw. A ustawa mowi o prawie
do zwolnienia ON z pewnych rygorow.

> Wazne - by odroznic PRAWO od OBYCZAJOW
> Prawo - zapisane w ustawach - a nie w lokalnych tregulaminach
> - by bylo wadomo, o co sie klocic.

Dawno mowilem - dac sobie spokoj z regulaminem:)

pozdrawiam
RT

33. Data: 2001-05-08 22:15:42

Od: "JC" <J...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

"Maciej Jakubowski" <m...@b...krakow.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]

Witam.

> [...]

Moje wypowiedzi które znalazły się na GRUPE w temacie dot.
parkowania samochodów, którymi jeżdżą bądź zostały przywiezione
ON dotyczą całego terytorium Niemiec i oparte są na przepisach
prawnych a nie na obyczajach. Parkowanie jest częścią kodeksu
o ruchu pojazdów a ten nie jest oparty na obyczajach lecz na
uregulowaniach prawnych.

> [...]
>
> Nie wiem - ale to chyba zalezy od lokalnych przepisow
> Sadze, ze jest to raczaj przepis obowiazujacy w wielu krajach

Tak, w wielu krajach i dotyczą te przepisy całego terytorium
danego kraju a nie jego części, jak odpowiedniki województw,
powiatów czy gmin.

> Oczywiscie - ale o naklejki upominaja sie straznicy i policja
> (ich istnienie zwalnia ich z obowiazku sprawdzania kierowcy)

Nikt nie może Cię zmusić prawnie do obklejania czymkolwiek
szyb (szczególnie przedniej i tylnej) - to zagraża bezpieczeństwu
Twojemu i innych użytkowników ruchu podczas jazdy.
Dlatego też dokumenty i emblematy ON mają zastosowanie
tylko podczas zatrzymania lub parkowania pojazdu.
W takiej dopiero sytuacji należy przy przedniej szybie umieścić
czytelnie niebieski emblemat z sylwetką ON na wózku z danymi
(pierwszy mój mail - "Parkowanie sam. ON w Niemczech").
Policja, służba miejska, strażnicy itp. MAJA OBOWIAZEK
obejrzeć auto które parkuje. Jak to zrobią to znajdą na 100%
przy przedniej szybie dokument uprawniający (emblemat ON)
do parkowania gdzie widnieją potrzebne dane. To i nr. rejestracyjny
samochodu no i kontakt telefoniczny z centralą policji, służbą
miejską w minutę ustala wszystkie personalia kierowcy i samochodu.
Potem dopiero wypisywać można mandaty.

> Tja... To zalezy ile tych miejsc jest w porownaniu z wszystkimi
> Widzielam juz wszystkie miejsca z kopertami zajete (nie wiem, czy
wszystkie
> zgodnie z prawem), a bylo ich sporo

W takim przypadku ON parkuje na pierwszym lepszym wolnym miejscu
bez koperty i bezpłatnie i bez ograniczeń - mówię o Niemczech i krajach
UE.

> Jasne, ale to trez zalezy od tych praw.
> ON nie ma prawa do bezplatnego parkowania wszedzie (z mocy jakiejs ustawy)
> moze byc to prawo lokalne.

W Niemczech ma to prawo na terytorium całego państwa - z mocy
Prawa Osób Niepełnosprawnych.

> [...]
>
> Zazanaczam - mowie o przepisach, nie o obyczajach
> To dwie rozne sprawy - troche - nie tylko w tym watku - zmieszane

Ja również o przepisach prawnych.
Nie ma w Niemczech przepisów o ruchu pojazdow (odpowiednik
Kodeksu Drogowego) które regulują obyczaje.

> Wiem - ale czasem znaczek trzeba pozniej komucs pokazac
> (tak naprawde chodzi o legitymacje)

Tak, tylko to organ kontrolujący podchodzi do mnie a nie ja
go szukam czy ganiam za nim.

> Jasne - ale znaczek to pokazuje dla wszystkich
> Jak wjezdzalismy na Swiety Krzyz (za szlaban) - straznik widzial znaczek
> (jest na szybie) - ale pytal i o legitymacje
> A z wjazdami na parkingi bylo roznie

I takie zachowanie świadczy o tym, że facet wie, że to
dwa nie rozłączne elementy stanowiące jedną całość - prawo ON.

> Maja - i do tego sa koperty.
> I o tym zdaje sie mowia przepisy - a nie o wszystkich przypadkach

Nie tylko koperty - j/w

> Inna sprawa - to obyczaje straznikow

Obyczaje?
Te, to ich prywatna sprawa.

> Oczywiscie.
> Ale tez prawo musi byc jednoznaczne - by mozna sie na nie powolywac
> bez interpretowania

Masz zupełną rację.

> Ale to obyczaj, czy prawo?
> Bo mi sie wydaje, ze raczej obyczaj

W Niemczech to PRAWO.
W Polsce przypuszczam że też.

> A czy jest JEDNOZNACZNY przepis, ze nie maja prawa?

To wyjaśnił RT - nie mają.

> Czy tez to znow powolanie sie na "dobre obyczaje"

> Wazne - by odroznic PRAWO od OBYCZAJOW
> Prawo - zapisane w ustawach - a nie w lokalnych tregulaminach
> - by bylo wadomo, o co sie klocic.

Swięte słowa.
I zbędną jest potrzeba sprzeczania się.

> A tak swoja droga - jesli sprawa jest (prawnie) czysta - to zdaje sie
mozna
> wystosowac w tej sprawie oficjalny protest lub zapytanie.

Wiesz, należy dokładnie przeglądnąć tylko przepisy w tej sprawie
obowiązujące w Polsce, a nigdzie nie trzeba pisać.
Należy tylko przestrzegać tych przepisów.

pozdr. - Józek

34. Data: 2001-05-08 22:53:07

Temat: Re: Najnowoczesniejszy system w Europie :-o LEGITYMACJE I IDENTYFIKATORY KIEROWCY INWALIDY
Od: "Krzysztof Markiewicz" <k...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Markiewicz" <k...@i...org.pl> napisał w
wiadomości news:9d9d88$1e5$1@ufik.idn.org.pl...

Aby podeprzec dyskusje sporzadzilem pomoce naukowe na stronie
zatytulowanej LEGITYMACJE I IDENTYFIKATORY KIEROWCY INWALIDY
pod adresem http://users.idn.org.pl/kmark/parkowanie/legitymacje
.htm

Podobno mozna w starostwie zalatwic legitymacje wazna w calej Europie
(ze zdjeciem) - jesli ta wiadomosc okaze sie prawdziwa, postaram sie
uzupelnic strone o jej wzor.

Prawda, ze ladne ?
Jesli ktos ma inne ladniejsze - prosze o przyslanie na moj adres :-)
Jozku (to do JC) - moglbys mi podeslac niemiecka legitymacje z
komentarzem (nic nie zmienie)?

Krzysztof Markiewicz

35. Data: 2001-05-09 07:41:02

Od: m...@b...krakow.pl (Maciej Jakubowski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> prawnych a nie na obyczajach. Parkowanie jest częścią kodeksu
> o ruchu pojazdów a ten nie jest oparty na obyczajach lecz na

I tak powinno byc - czyli droga postepowanie powina isc raczej
w kierunku precyzowania przepisow (w randze ustawy),
a nie lokalnych rozporzadzen.

A co do konkretego przypadku (parkowanie w Waparku) moim zdaniem
nie powinno byc w ogole legitymacji "N" - powinny wystarczyc te ustawowe
Warszawskie identyfikatory sa w istocie ograniczeniem praw ON - czyli
naruszeniem ustawy (a to kwalifikuje sie do wniosku do Rzecznika Praw
Obywatelskich)

> Tak, w wielu krajach i dotyczą te przepisy całego terytorium
> danego kraju a nie jego części, jak odpowiedniki województw,
> powiatów czy gmin.

O to mi wlasnie chodzilo. To powinien byc przepis ogolnopolski
a nie lokalny

> [...]
> Dlatego też dokumenty i emblematy ON mają zastosowanie
> tylko podczas zatrzymania lub parkowania pojazdu.

Albo wjezdzanie poza niektore znaki
Naklejki to tylko informacja dla sprawdzajacych
Czasem wystarczy rowniez pokazanie kuli albo wozka - ale wtedy
musze sie albo zatrzymac przy strazniku albo z nim pogadac.
Chodzi oczywiscie o sprawe jednorazowa
(jesli nie mam legitymacji)
Tyle - ze to rowniez obyczaje a nie przepisy

sprawdzone w Warszawie - wjezdzalem za znaki zakazu ruchu
nie majac zadnego znaczka ani legitymacji - tylko "czworonoznego"
(o 2 kulach) w samochodzie. Straznik nie protestowal

> [...]
> samochodu no i kontakt telefoniczny z centralą policji, służbą
> miejską w minutę ustala wszystkie personalia kierowcy i samochodu.

W Polsce jest tak samo - tylko przepisy sa zdaje sie albo nieznane albo
nieprecyzyjne

> wszystkie zgodnie z prawem), a bylo ich sporo
>
> W takim przypadku ON parkuje na pierwszym lepszym wolnym miejscu
> bez koperty i bezpłatnie i bez ograniczeń - mówię o Niemczech i krajach
> UE.

Tak powinno byc i w Polsce - zwlaszcza w perspektywie wejscia do Unii
Ale nie wiem, czy jest wyraznie zapisane w ustawie
Mniemam, ze nie - skoro sa wydawane dodatkowe identyfikatory (Wapark)

> W Niemczech ma to prawo na terytorium całego państwa - z mocy
> Prawa Osób Niepełnosprawnych.

Nie wiem, czy w Polsce tez tak jest. Powinno, ale pewnie jeszcze nie

> Ja również o przepisach prawnych.
> Nie ma w Niemczech przepisów o ruchu pojazdow (odpowiednik
> Kodeksu Drogowego) które regulują obyczaje.

Z obyczajow wynikaja przepisy
Do obyczajow mozna sie stosowac - do przepisow - trzeba

> Tak, tylko to organ kontrolujący podchodzi do mnie a nie ja
> go szukam czy ganiam za nim.

Oczywiscie - ale jesli nie mam ze soba a kontroler jego zazada
to juz potem ja musze gonic za nim (w konkretnym przypadku
zdaje sie tak wlasnie jest)

> Nie tylko koperty - j/w

W Biskupinie w ogole nie ma kopert na parkingu a wewnetrzny regulamin
(platnego) parkingu nie przewiduje zadnych przywilejow
W Kruszwicy bylo podobnie - ale straznik wpuscil nas bez placenia
Jednoznacznych przepisow u nie ma

> Obyczaje?
> Te, to ich prywatna sprawa.

Niezupelnie. Nie sa tu prywatnie a reprezentuja firme (i miasto)
a poniekad i panstwo (zwlaszcza wobec obcokrajowcow - bo to widac)

> W Niemczech to PRAWO.
> W Polsce przypuszczam że też.

Nie jestem pewien - i chyba nie tylko ja :-((

36. Data: 2001-05-09 08:20:23

Od: "Leszek M." <l...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej Jakubowski" <m...@b...krakow.pl> napisał w wiadomości
/.../
> Takich identyfikatorow (lokalnych dla ON) albo nie powinnno w ogole byc

To prawda - bo skoro mocą przepisów rangi ogólnopolskiej wprowadzono ogólnie
obowiązujące identyfikatory, to tym samym lokalne rozporządzenia dot. tego
samego mają co najmniej wątpliwą moc prawną

> (dla "publicznych" kopert) albo powinny obowiazywac i poza kopertami
> (oczywiscie tylko dla "lokalnych" ON)

Inaczej: powinno być jedno ogólnopolskie zarządzenie, że na wszystkich
parkingach publicznych lub parkingach firm świadczących usługi powszechne
(np. banki, supermarkety itp.) ON mają prawo parkować bezpłatnie, na mocy
wspomnianego wyżej identyfikatora. I to by załatwiło sprawę raz na zawsze -
tak zresztą jest we wszystkich cywilizowanych krajach. Wtedy koperty
wystarczy rozstawić tylko w miejscach "strategicznych" aby zagwarantować ON
wolne miejsce parkingowe możliwie blisko.
/.../

> Sa przepisy dajace dodatkowe uprawnienia (dla I grupy)
> - i dodatkowo - naturalna zyczliwosc wobec slabszych
> (niestety nie wszyscy to tak widza)

Życzliwość kończy się wtedy, gdy np. gość stoi na poczcie głównej 3 godziny
w kolejce, a potem mu się jakiś "połamaniec" bez kolejki wpycha. Niestety -
taki jest świat. Dlatego należy tego typu rzeczy sformalizować i wymusić
prawnie, a w ślad za tym pójdzie przyzwyczajenie, a więc i zmiana obyczajów.
Tak było np. w USA, gdzie sprawa na początku wcale nie była taka różowa, ale
wprowadzono tak surowe sankcje za łamanie praw ON, że nie do pomyślenia było
aby je łamać - i tak już zostało.

> niczego
>
> Jasne. Ustepuje sie tez np starszym, kobietom, zwlaszcza w ciazy itp
> Tyle - ze to tylko przejaw "ucywilizowania" a nie przepisy

Oczywiście - nie wszystko można zalatwić przepisami - bo np. kto konkretnie
ma ustąpić takiego miejsca ???
Ale wiele rzeczy da się uregulować, a reszta - to sprawa chociażby dla
mediów, które jak wiadomo kształtują obyczaje.
/.../
> Tak, zle nie mozna tego zadac - bo to wymuszanie nowej ustawy
Wręcz przeciwnie - należy tego żądać - tak jak należy żądać nowej (a
właściwie nie nowej, bo jej w ogóle nie ma) ustawy regulującej w pełni prawa
ON. Jest Karta Praw ON ale jako uchwała, tym samym można sobie nią tyłek
podetrzeć, bo nie ma żadnej mocy prawnej. I to jest skandal.

> A tak swoja droga - i tak na kopertach stoi wiele samochodow bez znakow
> albo ze znakami albo ze sprawnymi kierowcami

Ale to jest akurat sprawa egzekwowania prawa, co w tym kraju łamie się
nagminnie. Ja się założę, że gdyby na początek, przy każdej kopercie
postawić tabliczkę, że pojazdy nieuprawnione będą odholowywane na koszt
właścicieli - to liczba parkujących nielegalnie spadła by o połowę. A gdyby
na dodatek zacząć czasami odholowywać i jeszcze nagłośnić tę sprawę w
mediach (że np. od dnia tego i tego zaostrzono przepisy i pojazdy są
odholowywane) - to liczba by pewnie spadła prawie do zera. Blokady są
bzdurą, bo zamiast zwolnić miejsce zajmują je na dłużej. Poza tym dla
takiego gnoja w mercu 100 PLN to żaden wydatek, a jakby musiał się po auto
przespacerować na drugi koniec miasta - to by na drugi raz pamiętał.

Leszek M.

37. Data: 2001-05-09 08:38:45

Od: m...@b...krakow.pl (Maciej Jakubowski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ON. Jest Karta Praw ON ale jako uchwała, tym samym można sobie nią tyłek
> podetrzeć, bo nie ma żadnej mocy prawnej. I to jest skandal.

Idzie więc o to, by sprecyzować żądania - i na ich podstawie
zaproponować tekst ustawy
Idą wybory - można spróbować zainteresować tym partie (i media)

> [...]
> takiego gnoja w mercu 100 PLN to żaden wydatek, a jakby musiał się po auto
> przespacerować na drugi koniec miasta - to by na drugi raz pamiętał.

To nie takieproste - to odholowywanie tez ktos musi robic
A i z tym sa klopoty (pod sluzby "odholowywujace" moga sie podszec
zlodzieje)
Jesrt tez pewna metoda - mozna takiego "nieuprawnionego" zablokowac np swoim
samochodem, uniemozliwiajac mu np otwarcie drzwi

Jesli swiadomie uszkodzi samochod - bedzie podstawa do zadania odszkodowania
Ale zazwyczaj bedzie wzywal np policje albo straz, tym samym wpadajac w ich
lapy

Namierzalem sie tak zrobic pod warszawskim Geantm na Ursynowie,
ale albo znajdowalem wolne miejsca, albo - ostatnio - wolne miejsca dla ON
byly pilnowane przez ochroniarza (ktory tez otwieral i zamykal barierki)

38. Data: 2001-05-09 08:46:59

Od: "Leszek M." <l...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oczywiscie - ale znaczek na szybie jest potwierdzeniem jej posiadania
> (widocznym), uprawnienia nadaje i tak legitymacja (ale jej nie zostawia
> sie w samochodzie)

Ba - przepisy mówią, że pojaz ON jeśli chce parkować na kopercie POWINIEN
BYĆ OZNAKOWANY. Więc tak naprawdę - uprawnia legitymacja, ale oznakowanie
też powinno być. Ma to ten sens - że wtedy pojazdy nieoznakowane można z
miejsca karać (np odholowanie, blokada), a pojazdy oznakowane - z
domniemania należą do ON. Należy je zatem zostawić w spokoju, co najwyżej
jak się pojawi kierowca, to sprawdzić w przypadku wątpliwości, czy
faktycznie ma uprawnienia do zajęcia tego miejsca (tzn. legitymację).

Oczywiście - zawsze można zrobić kant - i np. powiedzieć, że przywiozłem i
odprowadziłem do domu jakiegoś ON, ale liczba tego typu oszustw zapewne nie
byłaby znaczna.
Tak naprawdę - należałoby jeszcze karać surowo te osoby, które posługują się
nalepkami (tzn. nie tyle je mają - wszak można pożyczyć auto od ON - co
korzystają czynnie z praw jakie one dają) bez stosownych uprawnień.

/.../
> legitymacji
>
> Moim tez.

W przypadku kopert zdecydowanie bezprawnie, bo akt prawny wyższego rzędu
rozwiązuje tę sprawę jednoznacznie.

/.../
> Oczywiscie - ale o naklejki upominaja sie straznicy i policja
> (ich istnienie zwalnia ich z obowiazku sprawdzania kierowcy)

Nie tyle zwalnia z obowiązku z prawdzania - co pozwala przyjąć domniemanie
co do kierowcy (tzn. prawdopodobnie jest ON - a sprawdzić zawsze mają prawo
i często powinni)

> Tja... To zalezy ile tych miejsc jest w porownaniu z wszystkimi
> Widzielam juz wszystkie miejsca z kopertami zajete (nie wiem, czy
wszystkie
> zgodnie z prawem), a bylo ich sporo

Ale tu mówimy o innej sytuacji - nie, że zajęte są wszystkie koperty, tylko
że ON zajęli wszyskie miejsca "normalne". Zresztą to chyba oczywiste, że jak
nie ma miejsca na kopercie to i ON ma prawo stanąć na "normalnym" miejscu.
Bo za chwilę dojdzemy do tego - że nie tylko musi płacić, ale wręcz nie
wolno mu stawać poza kopertami, bo blokuje miejsce "normalnym" kierowcom ;-)

> Jasne, ale to trez zalezy od tych praw.
> ON nie ma prawa do bezplatnego parkowania wszedzie (z mocy jakiejs ustawy)
> moze byc to prawo lokalne.

Oczywście - tak; ale właśnie mówimy o tym, że to ustawa jest zła i powinna
być zmieniona.

> I nie chodzi tu tylko o platne parkowanie - ale i stawanie za znakami
> zakazy zatrzymywania sie

Zakaz zatrzymywania się umieszczany jest w miejscach, gdzie zatrzymanie się
pojazdu może powodować zagrożenia. Z tego powodu również ON nie mają prawa
tam stawać - i to jest OK. Inna sprawa jest z zakazem postoju, który z
reguły stawia się w miejscach, gdzie jest duża rotacja aut (np. przy
dworcach) i chodzi o to aby kilka aut nie zablokowało na dłużej danego
obszaru. W takim przypadku ON są zwolnieni z tego zakazu z mocy ustawy -
powody myślę są oczywiste.

> Zazanaczam - mowie o przepisach, nie o obyczajach
> To dwie rozne sprawy - troche - nie tylko w tym watku - zmieszane

Oczywiście - to są dwie różne sprawy, aczkolwiek za pomocą przepisów da się
często (i trzeba) wymusić zmiane obyczajów, choć na pewno nie da się nauczyć
kultury.

/.../
> Jasne - ale znaczek to pokazuje dla wszystkich
> Jak wjezdzalismy na Swiety Krzyz (za szlaban) - straznik widzial znaczek
> (jest na szybie) - ale pytal i o legitymacje
> A z wjazdami na parkingi bylo roznie

I to jest słuszne. Uprawnia legitymacja - i każdy strażnik który ma
wątpliwości powinien ją sprawdzić - zwłaszcza w tym kraju gdzie znaczki są w
każdym kiosku i wielu ludzi podszywa się pod ON.

/.../

> Maja - i do tego sa koperty.
> I o tym zdaje sie mowia przepisy - a nie o wszystkich przypadkach

I własnie o tych mówimy - mają - ale tylko na kopertach (których często nie
ma) - a i te są kwestionowane (np poprzez bezprawne zarządzenia lokalne)

> Inna sprawa - to obyczaje straznikow

Kultury chama raczej nie nauczysz, ale swoje prawa można i trzeba
egzekwować, bo tolerowanie bezprawia powoduje, że ono narasta i skrupia się
na najsłabszych.

/.../

> Oczywiscie.
> Ale tez prawo musi byc jednoznaczne - by mozna sie na nie powolywac
> bez interpretowania

Otóż to - w wielu przypadkach mądrość ludzi stosujących nie ma znaczenia,
jeśli prawo jest jasne, jednoznaczne i sumiennie egzekwowane.

/.../
> Ale to obyczaj, czy prawo?
> Bo mi sie wydaje, ze raczej obyczaj

Kiedyś - na wszyskich parkingach "państwowych" było to prawo; teraz - jest
to już w sferze obyczajów.

> A czy jest JEDNOZNACZNY przepis, ze nie maja prawa?
> Czy tez to znow powolanie sie na "dobre obyczaje"

Otóż to - niestety MIELI PRAWO, bo to stanowi obecnie że poza kopertami
trzeba płacić. Natomiast w tym konkretnym przypadku mogli tego prawa nie
egzekwować, rozumiejąc sytuację. Ale żeby nie być skazanym na dobry humor
urzędników należy jednoznacznie stanowić prawa, a nie liczyć na przychylną
interpretację mętnych przepisów.

Niestety - w tym kraju ciągle jeszcze najpierw należy stworzyć dobre prawo,
a dopiero potem nabyć jego świadomości i egzekwować.

Leszek M.

39. Data: 2001-05-09 09:00:32

Od: "Leszek M." <l...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radoslaw Tatarczak" <r...@z...olsztyn.tpsa.pl> napisał w
wiadomości news:9d9n74$g05$1@news.tpi.pl...

> [...]
> dla ON. Jezeli z jakis powodow ON nie moze skorzystac z kopert ma pelne
> prawo do postawienia samochodu. Reguluje to ustawa, a dokladniej

Oczywiście - do postawienia tak, jak każdy inny kierowca. Niestety - wtedy
(w myśl obecnych przepisów) z reguły trzeba bulić. Chyba że nie wiem o
jakich przepisach mówisz - to bardzo proszę o jakieś namiary (np. Dz.U., nr
rozporządzenia, czy czegoś takiego, żebyśmy rozmawiali o konkretach).

>Poza tym jesli nie bedzie i tej mozliwosci to
> po prostu stane za najblizszym znakiem "zakaz ruchu" i prosze bardzo
> mam miejsce, jestem do niego uprawniony, a ze ruch przyblokuje...;)

To prawda - teoretycznie do tego masz prawo, ale kodeks drogowy (który wszak
Cię obowiązuje) zabrania Ci stawać w miejscu w którym blokuje to ruch innym
użytkownikom (np. na pół dnia w bramie) i w takim przypadku mogą Cię śmiało
odholować (ba - uważam że jest to wtedy słuszne).

/.../

> Na samochodzie, ktorym sie poruszam nie mam naklejki i jakos nie ma
sprawy:)

Po pierwsze - poczytaj przepisy - pojaz POWINIEN być oznakowany, w
przepisach jest to warunek konieczny, choć niewystarczający (wystarczającym
jest dopiero oznakowanie + legitymacja). Oczywiście - jeśli jedzie ewidentny
ON, to nikt nie pyta ani o znaczek ani o "legitkę", ale jak nieoznakowany
samochód zostawisz na kopercie, to niby dlaczego nie mają Cię odholować ?
/.../
> Ale to logiczne, ze jak nie ma kopert wolnych to staje gdzie indziej. Nie
> zapominaj, ze nia ma nakazu stawiania na kopercie dla posiadaczy
> uprawnienia.

Otóż to !!!
To by były niezłe jaja - ON TYLKO NA KOPERACH ;-)

> [...]
stawiania
> poza koperta swiadczy, ze stawianie jest dozwolone.

To jest absolutnie oczywiste. Każdy kierowca ON ma wszyskie prawa
"normalnego" kierowcy + specyficzne uprawnienia (np. parkowania na
kopertach). Uprawnień ON nie otrzymuje się ZAMIAST praw zwykłego kierowcy, a
OPRÓCZ tych praw.
Tu tylko chodzi o to, żeby rozszerzyć te dodatkowe prawa ON o ustawowe prawo
do BEZPŁATNEGO parkowania poza kopertami we wszystkich miejscach
publicznych.

/.../
> To nie sa dobre obyczaje, ale prosta konkluzja, przepisy prawa miejscowego
> nie moga naruszac praw wyniklych z ustaw. A ustawa mowi o prawie
> do zwolnienia ON z pewnych rygorow.

Podaj mi ustawowy przepis zwalniający ON z opłat za parkowanie :-(((

/.../
> Dawno mowilem - dac sobie spokoj z regulaminem:)

Regulamin sprzeczny z prawem śmiało można "olać". Tu jednak tak nie jest -
on do pewnego stopnia reguluje coś co jest luką w prawie (nie ma tam mowy o
kosztach parkowania poza kopertami) i w tej sytuacji niestety obowiązuje.
I dążyć należy nie dotego, żeby np. strażnicy nie egzekwowali w stosunku do
ON pewnych punktów reglulaminu, tylko aby istniało prawo, które zmusza do
uwzględnienia w tymże regulaminie specyficznych praw ON.

Inna sprawa, że w przypadku Krzysztofa forma egzekucji jest tak naprawdę
wątpliwa prawnie - mandat za wycieraczką, bez pokwitowania jego przyjęcia
można zwyczajnie wyrzucić do kosza - tak jak to mogło zrobić pierwsze
przechodzące dziecko.

Leszek M.

40. Data: 2001-05-09 09:07:10

Od: "Leszek M." <l...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JC" <J...@t...de> napisał w wiadomości
> [...]
> prawnych a nie na obyczajach. Parkowanie jest częścią kodeksu
> o ruchu pojazdów a ten nie jest oparty na obyczajach lecz na

I dokładnie tak powinno się te sprawy regulować.

/.../
> [...]
> samochodu no i kontakt telefoniczny z centralą policji, służbą
> miejską w minutę ustala wszystkie personalia kierowcy i samochodu.

Otóż to !
/.../
> W takim przypadku ON parkuje na pierwszym lepszym wolnym miejscu
> bez koperty i bezpłatnie i bez ograniczeń - mówię o Niemczech i krajach
> UE.

Nareszcie jakiś sensowny powód, dla którego warto do Unii ;-)
/.../
> W Niemczech ma to prawo na terytorium całego państwa - z mocy
> Prawa Osób Niepełnosprawnych.

A u nas nie ma ustawy, tylko uchwala, czyli spis pobożnych życzeń bez mocy
prawnej :-(

/.../
> Obyczaje?
> Te, to ich prywatna sprawa.

Dokładnie. Obyczaj to może nakazywać przepuścić panie przodem, a nie
regulować prawa i obowiązki obywateli.
/..../
> W Niemczech to PRAWO.
> W Polsce przypuszczam że też.

Niestety - źle przypuszczasz :-(((

/.../

> To wyjaśnił RT - nie mają.

Sorry, ale uwierzę, jak zobaczę konkretne rozporządzenie, którego moim
zdaniem NIE MA.

Leszek M.

Nie czytaj. Stulejka robiona specjalnie!!!!
nowy
stronka tej grupy?
Koncert dla dzieci
Ustroń 2001 - wieści