Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.icm.edu.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Leszek M." <l...@w...com.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Najnowoczesniejszy system w Europie :-o
Date: Wed, 9 May 2001 10:20:23 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl
Lines: 76
Message-ID: <9dauir$1ql$1@news.tpi.pl>
References: <002501c0d77f$08c63600$fa01a8c0@maciek> <9d8a2n$eau$1@ufik.idn.org.pl>
<028e01c0d7a1$16e84080$fa01a8c0@maciek> <9d95u3$al2$1@news.tpi.pl>
<00c601c0d7f8$aa591540$9601a8c0@matt>
NNTP-Posting-Host: 213.134.134.146
X-Trace: news.tpi.pl 989396379 1877 213.134.134.146 (9 May 2001 08:19:39 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: 9 May 2001 08:19:39 GMT
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2919.6600
X-MSMail-Priority: Normal
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.inwalidzi:18575
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Maciej Jakubowski" <m...@b...krakow.pl> napisał w wiadomości
news:00c601c0d7f8$aa591540$9601a8c0@matt...
/.../
> Takich identyfikatorow (lokalnych dla ON) albo nie powinnno w ogole byc
To prawda - bo skoro mocą przepisów rangi ogólnopolskiej wprowadzono ogólnie
obowiązujące identyfikatory, to tym samym lokalne rozporządzenia dot. tego
samego mają co najmniej wątpliwą moc prawną
> (dla "publicznych" kopert) albo powinny obowiazywac i poza kopertami
> (oczywiscie tylko dla "lokalnych" ON)
Inaczej: powinno być jedno ogólnopolskie zarządzenie, że na wszystkich
parkingach publicznych lub parkingach firm świadczących usługi powszechne
(np. banki, supermarkety itp.) ON mają prawo parkować bezpłatnie, na mocy
wspomnianego wyżej identyfikatora. I to by załatwiło sprawę raz na zawsze -
tak zresztą jest we wszystkich cywilizowanych krajach. Wtedy koperty
wystarczy rozstawić tylko w miejscach "strategicznych" aby zagwarantować ON
wolne miejsce parkingowe możliwie blisko.
/.../
> Sa przepisy dajace dodatkowe uprawnienia (dla I grupy)
> - i dodatkowo - naturalna zyczliwosc wobec slabszych
> (niestety nie wszyscy to tak widza)
Życzliwość kończy się wtedy, gdy np. gość stoi na poczcie głównej 3 godziny
w kolejce, a potem mu się jakiś "połamaniec" bez kolejki wpycha. Niestety -
taki jest świat. Dlatego należy tego typu rzeczy sformalizować i wymusić
prawnie, a w ślad za tym pójdzie przyzwyczajenie, a więc i zmiana obyczajów.
Tak było np. w USA, gdzie sprawa na początku wcale nie była taka różowa, ale
wprowadzono tak surowe sankcje za łamanie praw ON, że nie do pomyślenia było
aby je łamać - i tak już zostało.
> > Dalej: w każdym autobusie jest z reguły jedno-dwa miejsca przeznaczone
dla
> > ON, wszelako chyba uznasz za logiczne, że jak się pojawi trzecia tego
typu
> > osoba, to powinno się jej ustąpić "normalne" miejsce i nie ma w tym
> niczego
> > nadzwyczajnego. ON wcale nie zapłacił więcej (a często mniej) za bilet i
> > teoretycznie jego oczekiwania co do miejsca siedzącego są stawianiem się
> > ponad prawem - ale czy to nie jest słuszne przez oczywistość ???
>
> Jasne. Ustepuje sie tez np starszym, kobietom, zwlaszcza w ciazy itp
> Tyle - ze to tylko przejaw "ucywilizowania" a nie przepisy
Oczywiście - nie wszystko można zalatwić przepisami - bo np. kto konkretnie
ma ustąpić takiego miejsca ???
Ale wiele rzeczy da się uregulować, a reszta - to sprawa chociażby dla
mediów, które jak wiadomo kształtują obyczaje.
/.../
> Tak, zle nie mozna tego zadac - bo to wymuszanie nowej ustawy
Wręcz przeciwnie - należy tego żądać - tak jak należy żądać nowej (a
właściwie nie nowej, bo jej w ogóle nie ma) ustawy regulującej w pełni prawa
ON. Jest Karta Praw ON ale jako uchwała, tym samym można sobie nią tyłek
podetrzeć, bo nie ma żadnej mocy prawnej. I to jest skandal.
> A tak swoja droga - i tak na kopertach stoi wiele samochodow bez znakow
> albo ze znakami albo ze sprawnymi kierowcami
Ale to jest akurat sprawa egzekwowania prawa, co w tym kraju łamie się
nagminnie. Ja się założę, że gdyby na początek, przy każdej kopercie
postawić tabliczkę, że pojazdy nieuprawnione będą odholowywane na koszt
właścicieli - to liczba parkujących nielegalnie spadła by o połowę. A gdyby
na dodatek zacząć czasami odholowywać i jeszcze nagłośnić tę sprawę w
mediach (że np. od dnia tego i tego zaostrzono przepisy i pojazdy są
odholowywane) - to liczba by pewnie spadła prawie do zera. Blokady są
bzdurą, bo zamiast zwolnić miejsce zajmują je na dłużej. Poza tym dla
takiego gnoja w mercu 100 PLN to żaden wydatek, a jakby musiał się po auto
przespacerować na drugi koniec miasta - to by na drugi raz pamiętał.
Leszek M.
|