3 pytania dotyczace grupy

31. Data: 2003-01-04 11:31:32

Temat: Re: 3 pytania dotyczace grupy
Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 4 Jan 2003 11:00:11 +0100, Andrzej Glowacki wrote:

> Zasada mówiąca, aby odpowiadać pod postami powstała wiele lat temu. Od
> tamtej pory wiele się zmieniło.

A mnie w zasadzie wygodniej by bylo smarkać w rękaw i sikać do butelki.
Nikt nikogo nie zabije za wchodzenie w czapce lub w bikini do kościoła.
Może ksiądz co najwyżej grzecznie spróbuje wyprosic taką osobę. Jednak
jeśli udzielasz się w jakiejś społeczności - dobrze by było przstrzegac
zasad w niej od dawna przyjętych i stosowanych. Nikomu nikt nic nie
zrobi za cytowanie kilobajtów tekstu pod własną wypowiedzą. Jednak
powoduje to po pierwsze zwiększenie objętości posta, po druge zaś jeśli
ktoś zacznie czytać wątek od środka - czesto nie będzie miał pojęcia do
której części wypowiedzi odnosi sie dany komentarz.
Własciwe cytowanie postów, cięcie 'wrotek' i sygnaturek, stosowanie
polskich znaków w iodpowiednim standardzie, nie pisanie w HTML, nie
wysyłanie binariów - to wszystko nie jest warunkiem sine qua non, żeby
pisac na newsy. Ale nie stosowanie się do tego typu elementarnych zasad
świadczy źle o piszącym. I tyle.

> Na przykład, weźmy taką sprawę. Domyślam
> się, że Ty korzystasz z czytnika niusów i odpowiadanie pod postem jest dla
> Ciebie wygodniejsze.

Odpowiadanie pod postem nie jest "wygodniejsze" dla piszącego, a ułatwia
czytanie i zrozumienie wątku czytającemu. Kwestia kultury i szacunku dla
czytającego.

> Jednak obecnie wiele osób korzysta z przeglądarek i dla
> nich wygodniejszą formą jest pisanie nad. Czyli jakbym nie pisał, zawsze
> znajdzie się ktoś, dla kogo dana forma odpowiedzi będzie mniej wygodna ;-).

Jeszcze raz: powinno byc czytelnie. Jeśli Twoja wypowiedź nie odnosi się
w żaden sposób do posta przedpiscy - to nie pisz wcale, albo zacznij
nowy wątek. Jeśli się odnosi - zacytuj ten fragment (i tylko ten) w
postaci takiej, żeby można było zrozumiec do czego się odnosisz - cytuj
tak mało, jak można, ale nie mniej. Czy to naprawdę takie trudne? Z
poziomu www też można się zachowywać kulturalnie. Naprawdę.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

32. Data: 2003-01-04 19:16:35

Temat: Re: Netykieta
Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jestem przeciwnikiem cięcia postów. Robię to tylko wtedy, gdy jest to
uzasadnione, jednocześnie dbając o to, aby jak najmniej zniekształcić treść
pierwotnej wypowiedzi. Cięcie postów często zawiera w sobie manipulację,
polegającą na celowym cytowaniu pewnych fragmentów wypowiedzi i pomijaniu
innych. Osobiście, nie raz się z tym spotkałem.

Dla mnie o wiele ważniejsze jest kulturalne zachowanie się użytkowników
usenetu do siebie nawzajem, niż forma pisania. Pięknie piszesz o kulturze,
szkoda tylko, że sam nie przestrzegasz jej podstawowych zasad. Bo czy
kulturalnym można określić nazywanie innego stylu pisania kretynizmem?

Netykieta w moim rozumieniu, to przede wszystkim kultura zachowania - brak
agresji w stosunku do innych, brak podżegania, tolerancja, uprzejmość, itp.
Forma pisania postu jest bez znaczenia.

Pozdrawiam, andrzej

33. Data: 2003-01-04 19:26:51

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> kulturalnym można określić nazywanie innego stylu pisania kretynizmem
Gwoli ścisłości , o kretynizmie nie pisał Marek Bieniek tylko MarkBarnes,
i nie pisał o pańskim sposobie pisania listów-sam pisze posty tak ja pan,
tylko o moim
pzdr Tichy

34. Data: 2003-01-04 19:45:06

Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
MarkBarnes,
> i nie pisał o pańskim sposobie pisania listów-sam pisze posty tak ja

Dziękuję za sprostowanie i bardzo przepraszam Marka Bieńka (!) oraz Marka
Barnesa za tą pomyłkę ;-).

Pozdrawiam, andrzej

PS. Drugim razem, niech będzie bez tego pan ;-).

35. Data: 2003-01-04 20:36:19

Od: "Szanna" <n...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

Czesc. Od tygodnia sledze grupe dyskusyjna i ucze sie. Po waszej dyskusji
mam "bigos" w glowie.Jedni chca nad- inni pod- inni tnij cytaty itp. Jestem
" zielona" ale logika nakazuje pod- aby zachowac ciaglosc watku. czy sie
myle?

Szanna

36. Data: 2003-01-04 20:47:45

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szanna" <n...@h...com> napisał w wiadomości

>ciach

Witaj Szanno!

Polecam wpisać w google Usenet i Netykieta:, i stosowac się do zasad w niej
zawartych, a nikt się do Ciebie nie przyczepi o formę.
Na początku nie stosowałem się do żadnych reguł pisząc posty i dziwiłem się
za każdym razem - co ci ludzie ode mnie chcą, po jakimś czasie zrozumiałem
że faktycznie męczące jest przewijanie całego postu żeby dowiedzieć się do
czego piszący się odniósł, lub przegryzać się przez dziwnie zakodowane "
krzaczki ' polskich liter, tudzież takie slowotwory jak tesh ,ogoolnie ,
spshyja itp.
Po prostu warto zapoznać się z Netykietą obowiązującą przy pisaniu na grupy
dyskusyjne.

pozdrawiam serdecznie Tichy

37. Data: 2003-01-04 21:30:12

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 4 Jan 2003, Szanna wrote:

> [...]
> " zielona" ale logika nakazuje pod- aby zachowac ciaglosc watku. czy sie

tekst cytowany powinien znajdowac sie "nad". Odnosisz sie do
czyjejs opini, wiec najpierw ja przytaczasz a potem dolaczasz
wlasny komentarz. Poza tym cytujesz tylko tyle, ile trzeba

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

38. Data: 2003-01-04 21:34:07

Od: "Szanna" <n...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisal w wiadomosci
.am.torun.pl...
> On Sat, 4 Jan 2003, Szanna wrote:

> tekst cytowany powinien znajdowac sie "nad". Odnosisz sie do
> czyjejs opini, wiec najpierw ja przytaczasz a potem dolaczasz
> wlasny komentarz. Poza tym cytujesz tylko tyle, ile trzeba

Tak mi sie wydawalo i chyba tak robilam. Intuicja mine nie zawiodla. Jednak
sa tez zwolennicy drugiej metody. Czy to nie powinno byc jakos uregulowane
aby nie wprowadzac zametu ( tak jak w ruchu drogowym, przy braku innych
znakow z prawej ma pierszenstwo i juz).

Szanna

39. Data: 2003-01-04 21:36:57

Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Jestem
> " zielona" ale logika nakazuje pod- aby zachowac ciaglosc watku. czy sie

Jeśli jesteś nowa, to Tichy dobrze Ci radzi. Nie bierz ze mnie przykładu i
dostosuj się do "narzuconych" tutaj reguł. W innym przypadku będziesz miała
dużo kłopotów z obrońcami "moralności" ;-). Ja osobiście piszę różnie, to
zależy od przypadku. Najczęściej tak:

1. Jeżeli post jest długi, piszę nad. Poniżej zamieszczam kopię listu lub
jego fragment, dla jednoznaczności na który list odpisuję. Tak się z reguły
pisze zwykle emaile. Ten styl pisania, często występuje na forach
dyskusyjnych, gdzie do dyskusji używa się wyłącznie przeglądarek. Jeżeli w
takim przypadku pisałabyś w odwrotnej kolejności, to po przejściu z danego
postingu do następnego, poprzedni byłby na górze. Istotniejszy jest jednak
tutaj, drugi w kolejności posting, ponieważ pierwszy właśnie przeczytałaś.
(Kto i jak ma ustawiony czytnik niusów, mnie to nie interesuje ;-)).
2. Jeżeli post na który odpowiadam jest krótki i w ogóle warto jego kopię
załączać, piszę czasami pod nim. Wówczas przechodząc do kolejnego postu,
krótki tekst na górze (kopia postingu), raczej niewiele "zasłania." (Czasami
robię tak, dla udobruchania obrońców, o których wyżej wspominam ;-)).
3. Gdy odpowiedź ciągłym tekstem, który preferuję, jest niemożliwa (w
postingu jest poruszanych wiele odrębnych podtematów), tnę poprzedni post i
między linijkami zamieszczam swoje wypowiedzi.

To tak z grubsza ;-).

Pozdrawiam, andrzej

40. Data: 2003-01-04 21:49:22

Od: "Szanna" <n...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> postingu jest poruszanych wiele odrębnych podtematów), tnę poprzedni post
> między linijkami zamieszczam swoje wypowiedzi.

Dzieki, ale zamaciles. Ja staram dopasowac sie do wiekszosci aby zachowac
jakas stala. Czy celowo nieuznajesz jednej reguly ? ( Jutro poucze sie tych
smiesznych znaczkow " usmieszkow" i zaczne wyrazac emocje).

Szanna

wzw, proszę o pilną odpowiedź.
Re: O PRYWATNEJ PRAKTYCE UROLOGICZNEJ
Re: O PRYWATNEJ PRAKTYCE UROLOGICZNEJ