Nie ma leniwych klusek!

1. Data: 2023-05-04 16:19:38

Temat: Nie ma leniwych klusek!
Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

To nowe pokolenie w ogóle nie wie o czym pisze i jeszcze się z tym
dyletanctwem obnosi.
https://www.onet.pl/styl-zycia/ania-lekka/kluski-len
iwe-najlepszy-przepis/dg1jp20,30bc1058

Otóż nie ma klusek leniwych!
Są leniwe pierogi i chociaż mają formę klusek, to są to leniwe pierogi!
Dlaczego tak jest nietrudno wydedukować, starsi wiedzą a młodzież niech
pyta.

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpacjiej wsi
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

2. Data: 2023-05-05 08:53:51

Temat: Re: Nie ma leniwych klusek!
Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 04.05.2023 o 16:19, Wiesiaczek pisze:
> [...]
> Są leniwe pierogi i chociaż mają formę klusek, to są to leniwe pierogi!
> Dlaczego tak jest nietrudno wydedukować, starsi wiedzą a młodzież

Na mój gust maja rację, mogę się mylić, ale wydaje mi się że "pieróg" to
coś nadziewane farszem, czyli czymś czego nie ma w klusce. A tradycyjne
leniwe chyba takiego nie mają..

3. Data: 2023-05-05 10:59:08

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 5.05.2023 o 08:53, Trybun pisze:
> [...]
>>

> Na mój gust maja rację, mogę się mylić, ale wydaje mi się że "pieróg" to
> coś nadziewane farszem, czyli czymś czego nie ma w klusce. A tradycyjne

Więc wyjaśnię...
Co do pieroga to zasadniczo masz rację, ale pieróg leniwy to jak z samej
nazwy wynika, jest czymś przy czym nie trzeba się narobić.
Krótko mówiąc: Pierogi leniwe składają się z tego samego, co pierogi
normalne (mąka, jajka, ser) tylko nie są lepione tylko po prostu
zmieszane te same składniki, a więc tu jest to "lenistwo" tych pierogów.
Oczywiście mowa tu o pierogach z serem. Nie wiem, czy inne na "leniwo"
by wyszły?

Nawiasem mówiąc, to ja praktykuję od dawna leniwe pierogi z jagodami:)
Gotuję muszelki, wsypuję pół szklanki jagód, ze trzy łyżki śmietany i
łyżkę cukru. Smak prawie pierogowy:)

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
Niech żyje POLEXIT! I salwa Ukrainie!
Wolę Rosję jako wroga niż Ukrainę jako przyjaciela.

4. Data: 2023-05-06 11:14:07

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 05.05.2023 o 10:59, Wiesiaczek pisze:
> [...]
>
> Nawiasem mówiąc, to ja praktykuję od dawna leniwe pierogi z jagodami:)
> Gotuję muszelki, wsypuję pół szklanki jagód, ze trzy łyżki śmietany i

Czyli technologia leniwych to mniej więcej procedura klusek zwanych
kopytkami? Poza tym że do kopytek chyba nie dodaje się sera, ale to
chyba w ogólnym podejściu nie powinno mieć znaczenia żeby leniwe
postrzegać jako pierogi a kopytka jaki kluski. Ale nie będę się
wymądrzał, nie jestem biegły w tej dziedzinie, nie wiem nawet czym się
różnią knedle od pierogów. Podobno chodzi o rodzaj farszu, ale nie
jestem pewien czy nie o jakieś zapożyczenia językowe, np z Czech..

5. Data: 2023-05-06 15:21:45

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 6.05.2023 o 11:14, Trybun pisze:
iwe-najlepszy-przepis/dg1jp20,30bc1058

> Czyli technologia leniwych to mniej więcej procedura klusek zwanych
> kopytkami?

Technologia produkcji palet to niej więcej technologia produkcji szafy
gdańskiej:)

Kopytka składają się z mąki i ziemniaków (opcjonalnie jaja).
Leniwe to mąka, ser i jaja.

Poza tym że do kopytek chyba nie dodaje się sera, ale to
> chyba w ogólnym podejściu nie powinno mieć znaczenia żeby leniwe
> postrzegać jako pierogi a kopytka jaki kluski.

Spotkałem człowieka, któremu dla wyrażenia swoich myśli wystarczało 3-5
słów! Nie będę cytował, jakie to słowa:)

Owszem, można nazwać kluskami kopytka, spaghetti, leniwe pierogi,
makaron domowy, zacierki i wiele innych.
Tak samo, jak można nazwać bułką bagietkę, kajzerkę, bułkę maślaną,
rogala, ciabatę i też wiele innych.

Sprawne posługiwanie się językiem pozwala na uniknięcie sytuacji, w
której wystarczy nam 5 słów :)

Dlatego mamy leniwe pierogi, kopytka, zacierki, lane kluski, kluski
śląskie i wiele innych.

Aha... Nie ma dania "leniwe". Są "leniwe pierogi". Taka nazwa jak
sałatka grecka, barszcz ukraiński, etc.

Jeśli leniwe pierogi chcesz postrzegać jako kluski to zgoda, ale nie
kluski leniwe!

> [...]
> różnią knedle od pierogów. Podobno chodzi o rodzaj farszu, ale nie
> jestem pewien czy nie o jakieś zapożyczenia językowe, np z Czech..

W Czechach knedle to taka bułka gotowana na parze. Jeśli doda się jakiś
mięsny sos, to nawet można to zjeść. Jadłem ale nie widziałem jak oni to
robią.
U nas knedle to rodzaj, uwaga, klusek:)
Tylko że w ich skład wchodzą ziemniaki, czego w pierogach nie
uświadczysz. Znaczenie farszu jest drugorzędne, bo można zrobić zarówno
knedle jak i pierogi ze śliwkami, a to są dwie różne potrawy.

Nawiasem mówiąc, dla lubiących kopytka a nie lubiących dużo się męczyć
jest taka potrawa, która składa się z tego samego co kopytka :)

Ja robię to tak:
Gotuję ziemniaki, potem odlewam wodę i dosypuję ok. 1/2 szklanki mąki.
Następnie tłukę takim drucianym narzędziem a po rozdrobnieniu przez
chwilę ucieram drewnianą łyżką.
Gdy nabierze konsystencji jednorodnego ciasta nakładam na talerz robiąc
bokiem łyżki wgłębienia i tam wlewam świeżo zrobione skwarki.
Należy posolić po wierzchu i jeść popijając świeżym mlekiem.
W mojej okolicy jada się to łyżką zagarniając od brzegu małe porcje
które przyklejone do łyżki tworzą formę no... klusek:)
W mojej wsi nazywają to kulasa ale spotkałem też nazwę prażucha.
Dla mnie przysmak, ale małża nie przepada.

6. Data: 2023-05-08 11:43:28

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 06.05.2023 o 15:21, Wiesiaczek pisze:
> [...]
> gdańskiej:)
>
> Kopytka składają się z mąki i ziemniaków (opcjonalnie jaja).

Robi się tak samo, a co tu stanowi że jedne mamy  nazywać kluskami a
drugie pierogami?

> [...]
> sałatka grecka, barszcz ukraiński, etc.
>
> Jeśli leniwe pierogi chcesz postrzegać jako kluski to zgoda, ale nie

Jeżeli te różne nazwy mają się opierać na czymś namacalnym to jak np
farsz to z leniwych żadne pierogi. Ano tak jest, np w Netto obok paczek
z makaronami leżą opakowania z "kluskami xxxxx", konia z kopytami temu
po czym rozróżnia te produkty na tyle że nadaje im różne nazwy.

> [...]
> W mojej wsi nazywają to kulasa ale spotkałem też nazwę prażucha.
> Dla mnie przysmak, ale małża nie przepada.

Na Wielkopolskiej wsi "prażuch" to normalne kartofle rozgniatane na
papkę z dodatkiem śmietany bądź masła. Mogą być podawane z różnymi
dodatkami już w takiej postaci, mogą być również smażone z tej masy w
postaci placków.

Czyli w podsumowaniu tematu - wg Ciebie kluski to coś z ziemniakami,
których nie powinno być w pierogach?

7. Data: 2023-05-08 12:31:09

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 8.05.2023 o 11:43, Trybun pisze:
> [...]
> papkę z dodatkiem śmietany bądź masła. Mogą być podawane z różnymi
> dodatkami już w takiej postaci, mogą być również smażone z tej masy w

Może nie zauważyłeś, ale te ziemniaki powinny być z mąką. Z samym masłem
lub śmietaną byłoby ciężko cokolwiek z nich usmażyć, a to o czym piszesz
to zwykłe puree ziemniaczane.

> Czyli w podsumowaniu tematu - wg Ciebie kluski to coś z ziemniakami,
> których nie powinno być w pierogach?

Niezupełnie:)
Kluski to taka ogólna nazwa na danie z mąki (gotowane?).
U mnie w domu kluskami nazywano domyślnie kluski robione w domu np. do
rosołu.
Niemniej kluski wiązałbym raczej z formą i wyglądem, jak np. śląskie,
kartoflane, kopytka, knedle, leniwe pierogi, pyzy etc.
Podobnie jak bułką nazywamy dziesiątki różnych rodzajów pieczywa.

A przy okazji trafiłem na wiersz Cz. Miłosza:

""W cieniu imperium, z kurami, w gaciach prasłowiańskich,

Naucz się lubić swój wstyd, bo zawsze będzie przy tobie

I nie odstąpi ciebie, choćbyś zmienił kraj i nazwisko.

Twój wstyd niewydarzenia. Miękkiej sercowiny.

Skwapliwej uniżoności. Zmyślnego udania.

Pylnych dróg na równinie. Wyciętych na opał drzew.

W byle jakim siedzisz domu, aby do wiosny.

Kwiatów nie ma w ogrodzie, bo i tak stratują.

Pierogi jesz leniwe, zupę nic na zimno."

Z pierogami sprawa znana, ale o zupie "nic" jedynie słyszałem:)

8. Data: 2023-05-09 19:12:04

Od: XL wiosenna <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

poniedziałek, 8 maja 2023 o 12:33:14 UTC+2 Wiesiaczek napisał(a):

> Pierogi jesz leniwe, zupę nic na zimno."
>

> Z pierogami sprawa znana, ale o zupie "nic" jedynie słyszałem:)

Jedna z potraw mojego dzieciństwa, ale na przyrządzana na gorąco i tylko taką lubię.
Mleko zagotowuje się ze szczyptą soli, cukrem i wanilią, zaciąga żółtkami, po czym
na wrzący gęstawy płyn kładzie się łyżką małe porcje ubitej z cukrem na sztywno
piany z białek. Pianki trzeba po chwili obrócić na drugą stronę, aby nie były surowe.
Podawać z biszkoptami lub (jeśli na zimno) z owocami.

9. Data: 2023-05-11 11:25:56

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.05.2023 o 19:12, XL wiosenna pisze:

> [...]
piany z białek. Pianki trzeba po chwili obrócić na drugą stronę, aby nie były surowe.
Podawać z biszkoptami lub (jeśli na zimno) z owocami.

Czyli taki raczej deser. Ciekawe.
A co się stanie z tymi piankami po schłodzeniu? Nie rozpłyną się?

Ewa

10. Data: 2023-05-11 23:18:22

Od: XL wiosenna <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

czwartek, 11 maja 2023 o 11:28:04 UTC+2 FEniks napisał(a):

> [...]
> Czyli taki raczej deser. Ciekawe.
> A co się stanie z tymi piankami po schłodzeniu? Nie rozpłyną się?

Hmmm, raczej nie powinny, bo przewracanie ich w (niemal) wrzącej ,,zupie" ma na celu
ustabilizowanie ich konsystencji przez obgotowanie (czyli termiczną denaturację
białka). Mogą się nieco skurczyć jeśli byłyby to duże pianki, bo środek może pozostać
niedostatecznie ścięty.

Robienie wody z mózgów młodzieży
Biszkopt bez przepisu.
Do Spurek, tej idiotki od ,,seleryby".