Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi

21. Data: 2010-12-25 09:48:33

Temat: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ghost" <g...@e...pl> pisze:
> Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości

> Bez znaczenia dla trollingu.

Nie podanie kilku takich czynników w "odpowiedzi" jest bez znaczenia
przy uznaniu *odpowiedzi* za trolling? :-)

Ubóstwo śmierci się równa.
-- Przysłowie polskie (pl.wikiquote.org)

22. Data: 2010-12-25 11:16:48

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Solary jak i elektrownie wiatrowe w PL to bezsensowna inwestycja ...

Sa kraje w którym jest dużo więcej słonecznych dni , jest cieplej i tam
solary sprawdzają się znakomicie (Egipt,Tunezja i itd ...). Tam niemalże na
każdym domu są solary lub "nagrzewnice" ciepłej wody zlokalizowane na dachu

Ale w PL nie ten klimat. oczywiście można zainstalować ale sens montażu i
"wydajność" stoją pod znakiem pytania sensu i "zysku" ...

To samo elektrownie wiatrowe. W tym temacie się interesowałem bo nasza firma
chciała zainwestować w elektrownie wiatrowe. Oczywiście sprzedawcy
zachwalali i już "pokazywali" zyski tej inwestycji , ale wystarczyło było
wejść w dane techniczce i specyfikacje wiatraków aby zobaczyć że tak różowo
nie jest ...

Elektrownia wiatrowa potrafi wytworzyć fakt dużo prądu , ale ... musi być
odpowiedni (bardzo wysoki) przepływ powietrza (bardzo silny wiatr). Przy
małym wietrzyku wydajność takiej elektrowni jest wręcz śmieszna ...
A koszty eksploatacji bardzo duże ...

W Polsce takich miejsc gdzie gwarantowany jest duży przepływ powietrza
(bardzo silne wiatry) jest bardzo mało ...

Ale są kraje (np. wyspy) gdzie są bardzo silne wiatry i tam takie
elektrownie to super pomysł ...

Dlatego coś co gdzieś się sprawdza wcale nie oznacza że u nas się sprawdzi.
Ja rozumie że jest silny nacisk marketingowców i handlowców bo to są drogie
urządzenia i trzeba szukać klientów ...
A klienta nie można za mocno uświadomić bo nie kupi ...

I to samo jest z "cudownymi" wynalazkami jak pompy ciepła , wentylacja
mechaniczna i itd ...

O wielu wadach handlowcy nie wspominają a podają jedynie same zalety i do
tego nie do końca prawdziwe ...

23. Data: 2010-12-25 11:53:56

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote:
> Link do pracy badawczej na temat opłacalności solarów. W zależności od
> tego, jaki nośnik mają zaoszczędzić czas zwrotu wynosi od 20 do 99 lat.
> Żywotność określili na 25 lat.
> W artykule popełniono błędy zakładając grzanie wody prądem G11. Wiadomo,
> że w II taryfie G12 prąd jest zwykle o połowę tańszy niż G11. Pominięto
> również koszt kapitału.
>
> Wychodzi na to, że dla domu się nie opłaca. Drogi gadżet. Snobizm.
> Dowartościowanie się przed sąsiadami.
>
> http://tinyurl.com/2e789zt
> http://www.elektroenergetyka.pl/639/elektroenergetyk
a_nr_07_09_e1.pdf

> Wesołych Świąt!

Chyba piszesz o Świętach w 2006 roku, bo z tego okresu jest ten artykuł...
Ja już nie pamiętam gdzie wtedy wigilię spędzałem.
Komentarz do artykułu: jedyna cenna dla mnie informacja z tego, to to, że
dzięki kolektorom zaoszczędzę minimum 420zł/rocznie. Minimum, ponieważ ja
nie będę ograniczał temp. w zasobniku do 50 stopni. W tej chwili kocioł
ogrzewa wodę 3 razy na dobę do 48 stopni (górna wężownica) i jeśli jedno z
tych podgrzewań pominąłbym, to w którymś momencie zabrakłoby ciepłej wody.
Reszta informacji w artykule jest nieaktualna. Autor zakłada zakup zbiornika
biwalentnego za 6120zł. Mnie się udało w zeszłym roku kupić na allegro
zasobnik Biawar megasolar 300 za 2100zł. Zasobnik 150 Z dostawą kurierem do
domu. Zasobnik jednowężownicowy 150L to wydatek ok. 1100zł.
Tzw. "instalacja" kosztowała mnie może ze 100zł (3400zł za kompletną
instalację wod.-kan.+co+podłogówka+rury pod solary+kotłownia)+może 200zł
materiały. Zatem do tej pory na instalację solarną wydałem jakiś 1300zł.
Brakuje grupy pompowej (1000zł), naczynia wzbiorczego(130zł), odpowietrznika
na dachu (80zł), modułu solarnego do sterownika vaillant (350zł), paru rurek
i otuliny (500zł) no i kolektora.
W zaokrągleniu koszt to 3500zł + kolektor. Kolektor próżniowy ulrich (24
rury, 3,9m2) to wydatek ok. 2000zł. Razem 5500zł + ewentualny montaż (mam
nadzieję, że uda mi się zamontować to samemu).
Materiały przepuszczę przez firmę znajomego, który wystawi fakturę na całość
instalacji. Gmina zwróci (o ile wrócą dopłaty) 40% czyli 1600zł.
5500-1600=3900. Zwrot najdalej po 10 latach. Snobem we wsi i tak jestem bo
mam 2 sygnalizatory od alarmu i 250W latarnię HQI na ogrodzie, która w nocy
oświetla pół osiedla.

--
Bartek

24. Data: 2010-12-25 13:15:42

Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-12-24 16:15, Dawid pisze:

> To po co te solary?
> Masz agregat na pogodę? :-)

Solar jednak powinien dawać trochę ciepła w zimie. Oczywiście jak nie ma
zachmurzenia. I nie w nocy.

MD

25. Data: 2010-12-25 14:34:15

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> wrote:

> [...]
> 5500-1600=3900. Zwrot najdalej po 10 latach. Snobem we wsi i tak jestem bo
> mam 2 sygnalizatory od alarmu i 250W latarnię HQI na ogrodzie, która w

PS. Zapomniałem jeszcze o jednym. Korzystanie z kolektorów słonecznych
spowoduje prawdopodobnie, że będę korzystał cały czas z taryfy gazowej W2
(teraz jestem chyba na granicy lub lekko powyżej). W stosunku do W3 da mi to
480zł oszczędności na opłatach abonamentowych w skali roku. Kolektory zwrócą
mi się zatem trochę szybciej.

--
Bartek

26. Data: 2010-12-25 15:55:03

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> wrote:
> [...]
> to 480zł oszczędności na opłatach abonamentowych w skali roku. Kolektory

PS2. Myślę, że mało kto, szacując zwrot instalacji solarnej, bierze pod
uwagę gdzie faktycznie wykorzystuje się ciepłą wodę w domu. Otóż u mnie w
domu zmywarka w ciągu roku wykonuje ok. 400 cykli. Pobiera przy tym ponad
400kWh prądu, w znacznej części na podgrzanie wody z 10 do 65 stopni.
Montując w kotłowni mieszacz za 180zł i ograniczając temp. do 50 stopni,
zredukuję zużycie energii elektrycznej, które wystarczy do zasilenia pompy
od solarów. Podobnie zrobię z pralką, ale tam będzie dodatkowy mieszacz z
nastawą 40 stopni.
Oba urządzenia dopuszczają taką temperaturę zasilania.

--
Bartek

27. Data: 2010-12-25 22:23:33

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 25 Dec 2010 12:53:56 +0100, Bartek napisał(a):

> Snobem we wsi i tak jestem bo
> mam 2 sygnalizatory od alarmu i 250W latarnię HQI na ogrodzie, która w nocy
> oświetla pół osiedla.

Snobem jesteś, bo piszesz "na ogrodzie".

28. Data: 2010-12-25 22:39:49

Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> pisze:
> [...]
> mam 2 sygnalizatory od alarmu i 250W latarnię HQI na ogrodzie, która w nocy

Czyli dopiero po 40% dopłatach się zwróci (w 10 lat)?
VAT to (jeszcze) 22% więc opłaca się dopiero jak "państwo/mumia
europejska *dołoży*" a nie tylko nie ostrzyże podatkami?

A mumia nie doklada "bezstratnie".

Ludzie z przypadku uczynili mamidło,
którym usprawiedliwiają swą własną głupotę.
-- Demokryt (ok. 460 - ok. 370 p.n.e.)

29. Data: 2010-12-25 22:57:05

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ikselka" <i...@g...pl> wrote:

> Snobem jesteś, bo piszesz "na ogrodzie".

A ja myślałem, że to znaczy że jestem zwykłym wieśniakiem (do czego się
pełną gębą przyznaję) :)

--
Bartek

30. Data: 2010-12-25 23:03:31

Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Andrzej Adam Filip" <a...@x...wp.pl> wrote:

> Czyli dopiero po 40% dopłatach się zwróci (w 10 lat)?
> VAT to (jeszcze) 22% więc opłaca się dopiero jak "państwo/mumia
> europejska *dołoży*" a nie tylko nie ostrzyże podatkami?
>
> A mumia nie doklada "bezstratnie".

Nie mumia a narodowy fundusz ochrony czegoś tam. U mnie w powiecie nie ma
dopłat "unijnych" (no chyba że poprzez kredyt).
Tyle, że w tej chwili, o ile wiem, dopłat nie ma. Na wiosnę czy dopłaty
będą, czy nie, jeśli znajdę wolną gotówkę, to solary zamontuję.
Jak już założę, wydatki sumiennie podliczę i poinformuję szanownych
grupowiczów o efektach.

--
Bartek

DOBRYM LUDZIOM...