Re: O naturze uzależnienia

From: "Rum Burak" <r...@o...eu>
Newsgroups: pl.soc.uzaleznienia
Subject: Re: O naturze uzależnienia
Date: Thu, 1 Feb 2007 07:58:40 +0100

Użytkownik "bit" <...@...pl> napisał w wiadomości
news:epr2qc$o3n$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Zgadza się. I dlatego czyż nie uprawnione jest powiedzenie alkoholikowi
> czy narkomanowi "twoim problemem nie jest alkoholizm czy narkomania - to
> tylko rezultat tego, że nie podejmujesz wysiłku poznania własnej natury i
> ciągle uciekasz od istoty rzeczy? Czy może lepiej poklepać go po ramieniu
> i powiedzieć: posłuchaj mnie, jestem mądry oczytany i wykształcony i
> potrafię wytresować cię do tego, żebyś miał w miarę dobre samopoczucie i
> nie robił tych okropnych rzeczy? Co jest lepsze? Co prowadzi do
> prawdziwego wyzwolenia? A jeżli zinterpretowałeś to jako przekonywanie do
> [...]

Poza rozważaniami czysto akademickimi, interesują mnie rozwiązania
praktyczne. To, co proponujesz jako pierwsze, brzmi bardzo kusząco jednak
nie ma żadnej szansy przedrzeć się przez mechanizmy uzależnienia. Żadnej.
W opisie alternatywnym użyłeś pejoratywnego określenia "wytresować". W
takiej sytuacji, co oczywiste, powoduje to opór.

Zamiast tego proponowałbym: "posłuchaj mnie, jestem alkoholikiem jak i ty,
borykałem się z takimi samymi problemami, jakie ty teraz masz, rozumiem
twoje uczucia i uwierz, mnie też czasem bardzo chce się pić. Ale ja już
potrafię żyć bez alkoholu i zapewniam cię, że dla ciebie też jest to
możliwe".
To na początek. A po kilku miesiącach abstynencji mógłbym powoli zacząć z
nim rozmawiać o natrzurze i istocie rzeczy.

--
Pozdrawiam serdecznie,
Rum Burak